It-bransjen har en tendens til å pushe ny teknologi som analytikere mener skal revolusjonere samfunnet - mens den faktiske utviklingen tar en annen vei. (Bilde: Colourbox)

ATEA

Atea-sjefen slakter analytikernes «megatrender»

– Skaper usikkerhet for de som skal investere i IT-løsninger

Atea selger mer hardware enn noen gang, viser kvartalsresultatet tirsdag morgen.

Men ifølge megatrendene skulle ikke det være mulig - altså det analytikerne i it-bransjen trekker frem som de største og viktigste utviklingstrekkene i tiden som kommer.

En av disse megatrendene er cloud - at all lagring og datakraft samles i skyløsninger, slik at du ikke trenger å sette av plass og ressurser til egne servere i bedriftens kjeller.

– Totalt for bransjen har det aldri vært solgt så mange datasiter som de siste 12 - 18 månedene. Det er et paradoks, hvis fasiten er at alt skal i clouden sier konsernsjef Steinar Sønsteby til Teknisk Ukeblad.

Les også: Derfor kutter Gjensidige bruken av e-post

Oppgjør

Han tar et uvant kraftig oppgjør med hele bransjens holdninger til forventningene om hvilken effekt ny teknologi kommer til å få på samfunnet.

– Vi har alle en tendens til å ha overdreven tro på megatrender, at de skal revolusjonere verden over natten. Derimot har vi problemer med å se hvilken effekt ny teknologi kommer til å ha over lengre tid, sier konsernsjefen.

Han leder et konsern med 6400 ansatte og en omsetning på 23 milliarder kroner i Norden og Baltikum.

Kjernevirksomheten er infrastruktur og samhandling, som serverløsninger og videokonferanse.

Clouden til himmels

Sønsteby trekker frem cloud som den teknologien det har vært mest oppmerksomhet rundt.

  • Og som ikke har slått til som analytikerne har hevdet - og som it-bransjen selv har heiet på.
  • Og som har skapt mye usikkerhet hos it-sjefene som skal investere i ny teknologi.
  • Og som har endt opp med noe helt annet enn den opprinnelige teknologien - godt iblandet tradisjonelle løsninger.

– Det hotteste hotteste hotte nå er cloud. Da teknologien ble lansert i 2007-2008, var det ikke tvil om hva man mente at denne megatrenden skulle bety, sier han.

Her snakker vi om at bedriften får lagringskapasitet, applikasjoner og regnekraft inn gjennom veggen uten å tenke på hvor i verden forsyningene kommer fra.

Sky-konseptet er nettopp at det er lagret på flere ulike steder og langt vekk «oppe i skyene».

Les også: Møt sky-gründeren Jarle Sky

Konsernsjef Steinar Sønsteby mener at analytikere og bransjen må roe ned og se lenger frem i tid for å vurdere den reelle effekten som ny teknologi vil ha på samfunnet. Espen Zachariassen

Spådommen bommet

– Men clouden har ikke slått til slik spådommene viste. En årsak er at en virksomhet ikke kan gi blaffen i hvor dataene befinner seg. Loven pålegger spesielt offentlig sektor å vite hvor de er oppbevart.

Sønsteby peker også på de økonomiske forholdene.

– En bedrift kan ikke uten videre legge om til skybasert it-drift. Investeringer skrives ikke av over tre år som for en pc. Her snakker vi om en omlegging som kan ta både 10 og 12 år. Du må gjerne dumpe det du har og flytte alt over i cloud, men tidligere investeringer vil ligge i balanseregnskapet lenge etterpå, påpeker Atea-sjefen.

Dette har ført til lav etterspørsel etter faktiske skyløsninger, og bransjen har svart med å blande inn tradisjonelle løsninger og døpe dem om. Et eksempel er privat sky, der en ekstern leverandør tar seg av serverne du har i kjelleren.

– Jo, det fungerer, men har ikke noe med den opprinnelige skyteknologien å gjøre - den som analytikere og bransje pushet frem, sier Sønsteby.

Utstyr, internett og video

Han ser det samme fenomenet på flere områder.

Ifølge analytikerne skulle «Bring your own device», BYOD, bli det store for fire-fem år siden.

Her ville it-avdelingene komme til å overlate anskaffelse av mobil og pc til de ansatte selv. I praksis fant man ut at det ville føre til litt for fritt spillerom.

– I stedet har vi fått «choose your own device», hvor de ansatte kan velge mellom et kippe artikler, erfarer Sønsteby.

Selveste internett ble hypet for mye, mener han.

– For 20 år siden ble nettet hauset opp som å skulle revolusjonere verden i løpet av få år. Det skjedde jo ikke. Men i dag ser vi jo at verden ikke fungerer uten.

Umoden teknologi

Atea-sjefen langer ut selv mot sin egen virksomhets kjerneområde.

– For fem år siden skulle videokonferanser revolusjonere måten vi kommuniserer på. I 2008-2009 spådde vi at alle ville ha dette om bord om kort tid. Men det har jo ennå ikke blitt et utbredt verktøy. Tvert i mot er det usedvanlig få som har tatt i bruk teknologien.

– Hva er årsaken?

– Jeg tror at vi begynte å selge dette for hardt på et tidspunkt da teknologien var umoden. Med ISDN-linjer og gammel videoteknologi var det ikke så spennende. Og erfaringene fra den gang henger igjen, ennå, svarer Sønsteby.

Les også: "Det er to steder man ser til når det gjelder videokonferanser: Silicon Valley og Oslo"

Analytikere skaper usikkerhet

– Hva vil du frem til?

– At analytikernes opphausing av nye teknologier skaper unødvendig mye usikkerhet for brukerne. Vi som bransje må ikke overdrive vår tro på effekten av nye teknologier. Og de som skal investere i teknologi bør ha mer is i magen og se mer på bedriftens behov enn hva som er de påståtte megatrendene, mener han.

Dokumentasjonen på at ting går saktere og annerledes enn fremskrivningene påstår, finner han i eget regnskap.

– Vi har det beste første kvartal noen gang i selskapets historie på nærmere 50 år. Og hoveddriverne er ting som ifølge megatrendene ikke skal eksistere lenger, som datasentre hos den enkelte bedrift, sier Steinar Sønsteby.

Nå «skal» det meste levers som en tjeneste. Hos Atea økte hardwareinntektene med 14,5 prosent, mens tjenesteinntektene gikk opp 13,1 prosent.

Det dominerende analyseselskapet er Garner. Teknisk Ukeblad har bedt om en kommentar.

Denne vil etter planen bli publisert i en egen artikkel.

Les også:

Fikk E i programmering. Nå lager hun IT-løsninger for byggebransjen

Cyberkrim blant de største truslene mot Norge i år

Slik skal regjeringen snekre den nye ekom-planen