Skandi Vega er i arbeid for Statoil på norsk sokkel. I løpet av et snaut år har det gått 300 kilometer kjetting gjennom Control Cutter. (Bilde: Control Cutter)
Bourbon Offshore Norway er første kommersielle kunde på Control Cutter-verktøyet. Det nye skipete blir 93,6 meter langt, 24 meter bredt og vil ha bollard pull (trekkraft) på 280 tonn. Levering er i januar 2016. (Bilde: Vard)

CONTROL CUTTER

Ankerkuttingsverktøyet Control Cutter har fått sitt kommersielle gjennombrudd

Kutter kjetting for Bourbon.

Bourbon Offshore Norway har bestilt Control Cutter til sitt nye ankerhåndteringsfartøy som er bestilt fra Vard Brattvaag. Verktøyet kan brukes til å kappe kjettinger i nødssituasjoner.

De første delene av utstyret – plater for rammen til verktøyet og en del koblinger, er nå under montering på skroget ved Vards verft i Tulcea i Romania.

Resten monteres når skipet kommer til Norge og før levering i januar 2016. Selve Control Cutter-enheten tar det bare en halv time å få om bord.

En tydelig fornøyd oppfinner, Petter Birkeland, er svært glad for at den første kommersielle kontrakten er inngått.

– Det var godt å få denne kontrakten i havn, sier Birkeland til TU.

300 km kjetting

Verktøyet har allerede blitt testet i et snaut år. I november er det ett år siden DOF-skipet Skandi Vega fikk montert pilotanlegget av Control Cutter.

Ankerhåndteringsfartøyet Skandi Vega er på kontrakt for Statoil og er att av de mest brukte.

Ifølge Birkeland har 300 kilometer kjetting gått gjennom verktøyet om bord på AHTS-en.

Control Cutter har fått DNV GL-sertifisering og er godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

Les også: Verdens største etanskip får norsk gassutstyr

God mottakelse: Petter Birkeland demonstrerte Control Cutter under OTC i Houston i fjor. Nå samarbeider han med et oljeselskap i byen om nye produkter, kutteverktøy for subsea og BOP. Tormod Haugstad

16 cm på tre sekunder

Control Cutter kan kappe kjettinger på opp til 167 millimeter i løpet av tre sekunder.

Ideen til verktøyet fikk Birkeland etter den tragiske ulykken med Bourbon Dolphin, som ble trukket bakover og kantret under en ankeroperasjon utenfor Skottland i 2007.

Åtte mennesker omkom. Birkeland så muligheten for å tilpasse et verktøy han hadde utviklet for å kappe oljerør.

– Det viste seg ikke å være mulig å tilpasse, men vi fikk i stedet utviklet et nytt verktøy, Control Cutter, sier Birkeland.

Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Ulykken

Birkeland og fem andre ble skadet da testing av verktøyet skulle filmes i november 2011. Rett etter en vellykket test, utløste varme fra lampene en eksplosjon på grunn av oljedamp i lokalet som ble leid for anledningen.

Eksplosjonen hadde ikke noe med selve verktøyet å gjøre.

Birkeland og en kollega svevde mellom liv og død på grunn av store brannskader. Det videre arbeidet med Control Cutter ble satt på hold.

Men i fjor var pilotanlegget klart for montering på Skandi Vega. Demoanlegget har vist at teknologien fungerer.

TEST: Skandi Vega skulle installere første Control Cutter for fullskalatest om bord. Skipet er bygget ved STX Aukra med AH04 design. Skipet ble levert i fjor til DOF.
Pilot: Skandi Vega har hatt kjettingkutteverktøyet Control Cutter installert siden november 2013. Harald M. Valderhaug

Voldsom energiutløsing

Control Cutter er patentert i de mest aktuelle land og regioner. Ifølge Birkeland har han ikke turt å ta patent på de tekniske detaljene, i frykt for kopiering.

I stedet har det blitt et generelt patent på kutting av linje for flytende fartøy.

– Patent for kutting av tau ble tatt i 1915, så vi holdt oss til kutting av line og dermed kjetting, sier Birkeland til TU.

Han sier at Control Cutters hydraulisk-mekaniske system tar hånd om tre hovedutfordringer:

  • Flytter mye energi fort
  • Unik kniv i spesiallegering
  • Håndterer den enorme akselerasjonsenergien idet kniven er igjennom

Les også: Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Bremsekraft

Birkeland forklarer:

– Tenk på når du borer hull i en vegg hjemme. Idet borer går igjennom, forsvinner motstanden og boret fortsetter langt igjennom før du får stanset det. Det er håndtering av denne enorme akselerasjonsenergien vi har løst, sier Birkeland.

Det trengs sju ganger så mye kraft for å komme igjennom stålet på så kort tid som tre sekunder – og i tillegg kommer akselerasjonen. – Vi bruker blant annet kraften til å bremse akselerasjonen, sier Birkeland. 

 Setter ut produksjon

Det er bare fire ansatte i Control Cutter. Selve kniven og modulen den sitter i, produseres i Tyskland av Hydac.

Control Cutter AS har inngått et globalt samarbeid med Hydac, som har produksjon og kontorer i en rekke land, deriblant Brasil, USA og Spania.

– Det sikrer at vi kan levere til land som krever en andel lokalt innhold, som for eksempel i Brasil, sier Birkeland.

Energi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt.
Nye produkterEnergi: I løpet av tre sekunder klarer Control Cutter å kappe 167 millimeter tykke kjettinger. Energien som kreves stiler strenge krav til systemet og materialene. Det hydraulisk-mekaniske systemet bruker nitrogen for å kunne utløse energien så raskt. Control Cutter

Nye produkter

Control Cutter AS og oppfinner Birkeland jobber nå med to andre konsepter, basert på basisteknologien.

– Vi har to spin-off-produkter vi jobber videre med. En subsea-kutter og en BOP-kutter. Vi er i prosess med en større operatør, sier Birkeland.

Han vill ikke røpe hvilket selskap, men sier at det ikke er Statoil.

Kraftig og stor

Ankerhåndteringsfartøyet (AHTS) til Bourbon Offshore Norway vil få en trekkraft (bollard pull) på 280 tonn.

Framdriften blir diesel-elektrisk hybrid og skipet er designet for arktiske strøk.

Skipet bygges med Vard-design og blir 93,6 meter langt og 24 meter bredt. Det utstyres i tillegg med ROV og sengeplass til 60 personer.

Les også:

Ombygget skip mistet 517 containere

Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord