Size matters: Indiske Reliance Group har bestilt seks store skip for frakt av etangass fra USA til India. Skipene kan ta 87.000 kubikkmeter etangass. (Bilde: Reliance Group)

WÄRTSILÄ OIL & GAS SYSTEMS

Verdens største etanskip får norsk gassutstyr

Wärtsilä skal levere.

Wärtsilä Oil & Gas Systems skal levere alt fra engineering av prosessutstyr og arrangement til tanker og annet utstyr for sikker håndtering av etan om bord i det som blir verdens største etanskip (VLEC- Very Large Ethane Carrier).

Det indiske selskapet Reliance Group har bestilt de seks skipene, hver med kapasitet til å frakte 87.000 kubikkmeter etangass, fra Samsung Heavy Industries. Selskapet har opsjon på enda flere skip.

Kontrakten mellom Reliance og Samsung er på 4,7 milliarder kroner, der vil si ca. 782 millioner kroner pr skip.

Wärtsiläs utstyr skal leveres i løpet av 2016 og skipene ferdigstilles mot slutten av 2016 (fire) og i 2017 (to skip).

Skifergass

Wärtsilä er verdensledende på gasshåndteringsutstyr og har en lang referanseliste for levering av utstyr både for LPG- og LNG-rederier.

Skipene til Reliance Group skal settes inn i trafikk fra USA til selskapets raffineri og petrokjemiske fabrikk i Gujarat i India, der gassen skal brukes til plastproduksjon.

Dette innebærer et trendskifte i gasstransport. USA går fra å være storimportør til å bli eksportør av gass. Det er store funn av skifergass som har snudd opp ned på gassmarkedet.

Reliance Group er deleier i to utvinningstillatelser av skifergas fra Marcellus og et tredje i Eagle Ford i USA. Planen er å skipe 1,5 millioner tonn gass i året.

 I USA bygges en eksportterminal for etangass ved Morgans's Point ved Houston. Kapasiteten skal være på 240.000 fat/døgn og anlegget skal stå ferdig i tredje kvartal 2016, like før de første skipene leveres. Terminalen kan ta i mot skip på opptil 274 meters lengde og inntil 14 meter dypgang.

Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Forsmak

Ifølge Wärtsilä er denne bestillingen av den nye generasjonen store etanskip bare en forsmak.

Markedet for transport av etan som råvare for petrokjemisk industri vil vokse, og dermed også behovet for store etanskip.

Etan er nest største komponent (ca. 8%) etter metan (ca. 88 %) i naturgass.

Direktør Timo Koponen i Wärtsilä Ship Power sier i en pressemelding at kontrakten er svært verdifull for selskapet.

Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

"State of the art"

– Disse skipene er «state of the art» og krever tilsvarende «best tilgjengelige» gasshåndteringsutstyr. Vår teknologi og kunnskap på dette området setter oss i en unik posisjon til å finne de beste løsningene for VLEC, sier Koponen.

Wärtsilä er det eneste selskapet som kan designe og levere utstyr for hele spekteret av gasskip – fra de minste LPG-skip til de største LNG-fartøy med kapasitet til å frakte 220.000 kubikkmeter.

Teknologien har sitt utspring fra Kværner på 60- og 70-tallet.

Trykk og kjøling

Gasshåndtering omfatter både å kjøle ned for å gjøre den flytende, holde den flytende om bord og deretter lossing og eventuelt regassifisering ved mottaksanlegget.

LPG blir til væske ved trykkøkning til 7–8 bar, mens LNG går over til væskeform ved – 163 grader celsius.

Reliance Group er Indias største privateide selskap med virksomheter både innen energi- og vareproduksjon.

Les også:

Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Kvitsøy sjøtrafikksentral har fått verdens mest avanserte overvåkingssystem

Karbonbåter kutter 40 prosent av utslippene