Selv for dem som ikke er flyeksperter er det greit å se forskjell på C-130H og C-130J. Den nye versjonen har seksblads propeller, mens den gamle har fire blad. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Så var de endelig på plass på Gardermoen flystasjon alle fire; "Siv", "Frigg", "Idunn" og "Nanna". (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det er ikke sikkert alle er enige med forsvarsministeren om at Super Hercules ikke er stort å se til. Her er flyet over Oslofjorden. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Det kan nesten se ut som om 135. luftving har fått nye eller nylakkerte pushbacktraktorer på kjøpet med de nye Super Herculesene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Programsjef for C-130J i Lockehed Martin, Ross Reynolds (f.h) og USAs ambassadør til Norge, Barry B. White, deltok i flydåpen på Gardermoen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
En messingkvintett fra Marinemusikken akkompagnerte flydåpen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Storebror, Boeing C-17 Globemaster III, måtte finne seg i å spille andrefiolin på Super Hercules-dåpen. C-17-flyet er til vanlig stasjonert på Pápa-basen i Ungarn. Norge har kjøpt seg inn med 400 flytimer årlig fra Strategic Airlift Command (SAC). (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Både cockpit og lasterom på Super Hercules er såkalt "night vision compatible" som altså muliggjør nattoperasjoner. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Flo-sjef Trond Karlsen (f.v), Luftforsvarssjef Stein Nodeland og forsvarsminister Grete Faremo får en hjertelig velkomst på vei inn i "Siv" for formasjonsflyging over Oslo sentrum. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Skjult kabling vil nok aldri komme på moten i militære fly. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Lasterommet er forlenget med 15 fot på Super Hercules i forhold til Hercules. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Bakerst ved lasteluka befinner toalettbåsen seg. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Innflyging over den sivilie delen av flyplassen på Gardermoen. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
"Idunn" og nye Kollen ble tatt i bruk omtrent samtidig. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
23. august er det 56 år siden C-130 Hercules fløy for første gang. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
«Frigg», var det første norske C-130J og ble levert i november 2008. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Alle fire C-130J Super Hercules på plass