Singapore Airlines ble i mars den femte A350-operatøren. Dette selskapet er blant dem som har bestilt NDT-utstyr laget av Airbus. (Bilde: GOUSSE Herve - MasterFilms)

Airbus droppet norsk teknologi - gikk for egenutviklet løsning

For inspeksjon av A350 XWB.

Det er mange kjøretøy i sving på en travel flyplass, og det skjer fra tid til annen at de dulter inn i et fly.

Et flyskrog laget i aluminium som har vært gjennom for eksempel kraftige haglbyger, lynnedslag eller en påkjørsel, har gjerne en synlig bulk.

Men på de nyeste flyene er ikke skadene nødvendigvis mulig å se med det blotte øye.

Passasjerfly med komposittskrog har økt behovet for en ny type ikke-destruktiv testing (NDT).

Norsk selskap i front 

Airbus uttalte for fem år siden at den kanskje beste teknologien er utviklet i Norge, av selskapet Dolphitech.

Før jul i 2011 inngikk partene et samarbeid om videreutvikling og sertifisering av NDT-system basert på Raufoss-selskapets ultralydkamera, Dolphicam.

Men da den europeiske flyprodusenten satte det nye langdistanseflyet A350 XWB i drift i fjor, tilbød de i stedet sin egen enklere og rimeligere teknologi til flyselskapene.

– Det ville vært naivt å tro at vi skulle være alene i dette markedet. Vi har fortsatt et godt samarbeid med Airbus rundt ulike applikasjonsområder innenfor både produksjon og reparasjon der våre produkter passer godt inn, sier administrerende direktør Jan Olav Endrerud i Dolphitech til Teknisk Ukeblad.

Valgte airbusinstrumentet

På Airbus A350 er så å si hele det ytre skroget laget av karbonforsterket plast.

NDT er en utfordring på polymerbaserte komposittmaterialer. Materialenes sammensatte natur gjør at inspeksjon og tolkning av resultater er mer komplisert enn for mer tradisjonelle flymaterialer.

Slik er Line Tool som Airbus nå tilbyr A350-brukerne.
Slik er Line Tool som Airbus nå tilbyr A350-brukerne. Foto: DOUMENJOU Alexandre - MasterFilms

Line Tool heter utstyret som Airbus har utviklet og som ble lansert i forkant av at A350 ble satt i drift, tidlig i 2015.

Prinsippet her er at ultralydsensoren rulles over overflaten, og at den viser grønt dersom den ser gjennom og rødt dersom det er skade, altså et ja/nei-verktøy.

Til sammenligning framstiller Dolphicam et detaljert bilde som gir informasjon om skadens omfang og dybde.

Ifølge Airbus har A350 XWB-kundene Cathay Pacific, China Airlines, Finnair, Qatar Airways, Singapore Airlines, TAM og Vietnam Airlines nå anskaffet til sammen 70 slike inspeksjonssystemer.

Airbus er i ferd med å utvikle et NDT-verktøy også for mer tradisjonelle metallskrog. Clad Tool, som det heter, skal tilbys fra sommeren.

VW Group

Dolphicam brukes til å finne skader, delamineringer og andre defekter i karbonstrukturer.
Dolphicam brukes til å finne skader, delamineringer og andre defekter i karbonstrukturer. Foto: Dolphitech

Endrerud sier at de selvsagt skulle ønske at Airbus hadde valgt utstyr fra Dolphitech for førstelinjeinspeksjon av A350 XWB.

– Samtidig er også Airbus-utstyret, som vårt, verktøy for ikke-eksperter. Det er en bekreftelse på etterspørselen etter teknologi for denne typen operasjoner. Det finnes ingen mulighet til å ha mange nok NDT-spesialister med den utstrakte bruken framover, sier han.

Et annet fly med komposittskrog er Boeing 787 Dreamliner.

Da Boeing reviderte vedlikeholdsmanualen for B787 i april for to år siden, ble Dolphicam inkludert som akseptert metode for å undersøke flyet for skader.

Jan Olav Endrerud.
Jan Olav Endrerud. Foto: Dolphitech

Endrerud sier at de har fått bekreftet at flybransjen er relativt konservativ og at det tar lang tid å komme seg innenfor døra.

Bilbransjen har derimot mulighet til å være mer pragmatisk og ta i bruk nye inspeksjonsmetoder uten mye om og men.

Det har så langt ført til leveranser til Lamborghini og Audi og fra i fjor høst til hele resten av Volkswagen-gruppen.

Mer fleksibelt instrument

Mens første generasjon Dolphicam i bunn og grunn er en prototyp som har gjort kommersiell suksess, jobber selskapet nå med andre generasjon av ultralydkameraet.

Mens dagens versjon er optimalisert for karbonfiber, vil Dolphicam 2 også kunne brukes til metallinspeksjoner.

Kameraet har den samme generiske kjernen, men med utskiftbare lydhoder som dessuten kan tilpasses eksempelvis de store flatene på et fly eller de mer kronglete sammenføyningene på en bil.

– Multimaterialstrukturer, der rett materiale brukes på rett sted enten det er stål, aluminium eller karbon, har gitt en helt annen verden når det gjelder å inspisere at alt henger sammen. Vi ønsker å bygge denne fleksibiliteten inn i instrumentet, og har konkrete prosjekter på gang både innenfor bil- og flyindustrien, forteller Endrerud.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)