Valemon-dekket landet på stålunderstellet i Nordsjøen i dag klokken 13:00. (Bilde: André Osmundsen/Statoil)

VALEMON

9750 tonn plattformdekk ble heist på beina

Nå er Valemon på plass i Nordsjøen.

VALEMON-FELTET

  • Inneholder rundt 26 milliarder kubikkmeter gass og fem millioner kubikkmeter kondensat.
  • Blir bygget ut med en ubemannet, bunnfast stålplattform med separasjonsanlegg for gass, kondensat og vann.
  • Gassen vil bli transportert via den eksisterende rørledningen fra Huldra til Heimdal, kondensatet i rørledning til Kvitebjørn for stabilisering og videre transport til Mongstad-raffineriet i Hordaland.
  • Feltet knyttes til eksisterende infrastruktur gjennom rørledninger langs havbunnen. Planlagt produksjonsstart er i løpet av høsten 2014.
  • Statoil er operatør for feltet, mens Petoro har en eierandel på 30 prosent, Centrica 13 prosent og Enterprise Oil Norge 3 prosent.

Valemon er det første plattformdekket Statoil har bygget i Sør-Korea. Tirsdag ble dekket heist på plass på beina i Nordsjøen.

Plattformdekket veier 9750 tonn og ble løftet på plass av tungløftskipet Saipem 7000.

– Dette er en av de største milepælene i prosjektet, den aller største er selvsagt oppstarten mot slutten av året, sier Bjørn Laastad, direktør for Valemon feltutvikling i en pressemelding.

Les også: Snart seiles «Statoils store Korea-test» til Nordsjøen

40 dagers ferd

Dekket seilte fra Samsung Heavy Industries, der det ble bygget, 15. juni i år. Etter en kjapp tur innom Åmøyfjorden ved Stavanger på lørdag gikk turen videre ut på Valemon-feltet i Nordsjøen. Turen til Norge tok til sammen 40 dager.

Operasjonen hadde nytte av svært gode værforhold på feltet.

Les også: Oljearbeiderne må fly med dykkerutstyr

Tre brønner

Ved siden av stålunderstellet står riggen West Elara. Frem til midten av juni har den forboret produksjonsbrønner gjennom stålunderstellet.

Statoils plan er å ha tre brønner i drift når feltet starter produksjonen mot slutten av året. Riggen skal imidlertid bore brønner på feltet frem til 2017.

Værflaks

I de kommende månedene gjenstår omfattende arbeid med å ferdigstilling på feltet. I forbindelse med dette har Statoil leid inn et flotell.

Den store usikkerhetsfaktoren for hvor lang tid det tar å gjøre ferdig plattformen er været.

Dårlig vær kan medføre at flotellet må kobles fra plattformdekket og dette kan forsinke arbeidet.

– Om vi får for mye dårlig vær må flotellet kobles fra i perioder. Dårlig vær skaper også problemer for helikoptertrafikken og kan forsinke ferdigstillingsarbeidet, men så langt har vi hatt værflaks og håper den fortsetter, sier Laastad i meldingen.

Les også:

Her er alle funnene som er gjort i Norge siden nyttår

Fant brudd på miljøregelverket ved alle offshoretilsyn i 2013

Dette er de viktigste teknologiske milepælene på sokkelen