E134 over Haukelifjell har flere utfordrende strekninger. Vegvesenet vil løse dette med flere tunneler. (Bilde: Schandy, Tom/Samfoto/NTB Scanpix)

OSLO BERGEN

20 prosent av hovedveiene mellom Oslo og Bergen vil gå i tunnel

Den norske fjellheimen må bilistene se langt etter.

Statens Vegvesen vil overlate den storslåtte norske naturen til de gamle veiene når de foreslår nye hovedveier over fjellet.

Både rv52 over Hemsedal og E134 over Haukeli vil gå i tunnel nesten hver gang det er antydning til høyfjell.

– Alle alternativene har mange lange tunneler. Det koster mye både å bygge og vedlikeholde, men det er det som trengs for å få vintersikre veier, sier utredningsleder Hans Silborn i Vegvesenet.

Les også: Hardangerbrua åpnet for 18 måneder siden. Nå vil Vegvesenet bygge ny

Senker høyden over havet

Utredningen foreslår syv nye tunneler på veien via Hemsedal. Den lengste vil gå fra Borlaug til Bjørberg og være 20 kilometer lang. Denne tunnelen under Hemsedalsfjellet vil gjøre at veien går klar av den mest værharde delen av fjellheimen. Den vil redusere maksimalhøyden på fjellovergangen fra vel 1100 meter til rundt 1000 meter.

Tunnelen vil ha en stigning på tre prosent – mot dagens syv prosent.

Langs en eventuelt ny vei via Haukeli til Bergen vil det bli over ti lange tunneler. Den lengste vil være på 12,5 kilometer, og gå under deler av Haukelifjell mellom Korlevoll og Hylland. Her vil det også være tre andre lange tunneler på 11,9, 2,9 og 1,6 kilometer.

– Det blir ikke mye fjell igjen, sier Silborn til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dette tunnelprosjektet haster - kan allikevel bli forkastet

Røffe vintre

Utredningen forteller om store utfordringer med dagens veier over fjellet:

* Vintertrafikken har økt, og det er større risiko forbundet med åpen vei under vanskelige kjøreforhold.

* Flere trafikanter er ukjent med ekstreme vinterforhold.

* Sikkerhetskrav er generelt skjerpet. Trafikanter som er dårlig rustet for kolonnekjøring, skal avvises.

Vegvesenet trekker spesielt frem tungtrafikken, og trailersjåfører som er dårlig rustet for en fjellovergang. Mange mangler kjettinger, eller vet kanskje ikke hvordan de skal bruke slikt vinterutsty. Flere av dagens fjelloverganger har sterke stigninger, og her oppstår det lett kaos hvis tunge biler setter seg fast under vanskelige værforhold. Ett enkelt havari kan føre til flere timers stenging.

Les også: 37000 registrerte skred: Dette er Norges 5 farligste veier

Dropper Norges lengste

Behovet for vintersikkerhet og lange tunneler er også en av grunnene til at riksvei 7 kommer dårlig ut i Vegvesenets analyser.

Veien over Hardangervidda er svært værutsatt vinterstid. Dette leder ofte til stenging i over 24 timer om gangen. I tillegg utgjør villreinen i området en fare for langtidsstenging, når den trekker inn mot veien. Begge deler kan løses med tunnel.

En 30 kilometer lang tunnel vil eliminere høyfjellsstrekningen som i dag går opp til 1250 meters høyde over havet. Ny makshøyde vil være rundt 1000 meter. Villreinen får gå i fred.

De enorme kostnadene ved å bygge det som ville vært Norges lengste tunnel fra Haugastøl til Vøringsfossen, blir imidlertid for drøye i forhold til den beskjedne økningen i trafikken.

– Kostnadene blir for store i forhold til nytten. Det er dyrt å bygge så lange tunneler. Trafikken blir heller ikke så omfattende som man ønsker, sier Silborn.

Les også: Disse skredveiene skriker etter sikring  

Riksvei 7 blir turistvei

Det er en lang vei å gå før eventuelle nye hovedveier over fjellet skulle bli en realitet. Det er i dag et stortingsvedtak om at E16 skal være hovedveien. Og forslagene om de nye veiene må først inn i Nasjonal transportplan, eventuelt inn i en egen stortingsmelding.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen støtter tanken om at det bare skal være to hovedveier over fjellet. Han mener at de andre veiene, som for eksempel riksvei 7, blir en enda bedre vei for turismen, hvis E134 og rv 52 får prioritet.

– Ved å kanalisere trafikken inn på visse strekninger, vil andre strekninger fremstå som tryggere, sa ministeren på pressekonferansen denne uken.

Les også:

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Kuttet reisetiden mellom grensen og Oslo med 20 min - uten investeringer

Tjener rått på bombrikker - nå blir de belønnet med teknologipris