Tesla har et godt grep om det norske elbilmarkedet, og åpnet nylig en rekke ladestasjoner på Eidsvoll. (Bilde: Henrik Skolt/NTB Scanpix)

TESLA SAKSØKES

126 norske Tesla-eiere saksøker selskapet for manglende hestekrefter

  • Motor

I alt 126 norske Tesla Model S P85D-eiere saksøker bilprodusenten. De ønsker en oppgradering av bilene framfor prisavslag.

Tesla oppga at modellen skulle yte 700 hestekrefter og gjøre unna 0– 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, ifølge Dagens Næringsliv.

Avisa har snakket med en av eierne som sier at det i ettertid viste seg at antallet hestekrefter var 469, med tilsvarende lavere ytelser i hastigheten, og at den var tregere fra 0 til 100.

Eierne har saksøkt Tesla Motors Norway med krav om prisavslag fordi de mener bilene de har kjøpt, ikke har ytelsene de i henhold til avtalen skulle ha.

Kompensasjon

– Det man ønsker er å oppnå en kompensasjon i tråd med forbrukerkjøpsloven for de lavere ytelsene, sier deres advokat, Kaspar Nygaard Thommesen.

Til sammen skal det være registrert over tusen eksemplarer av Model S P85D her i landet. Totalt har selskapet fått nær 12.000 biler registrert i Norge etter at Model S kom i 2013.

Teslas informasjonssjef Even Sandvold Roland viser til en pressemelding fra fabrikanten.

«Tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D alltid har vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder».

Fikk delvis medhold

Han viser til at motorkrafttallene var noe de var juridisk pålagt å oppgi og at tallene var bekreftet av europeiske myndigheter.

– Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådet tidligere vurdert saken i Teslas favør, uttaler Tesla.

Dette avviser imidlertid Forbrukerrådet, som opplyser til NTB at de har bedt Tesla om ytterligere dokumentasjon.

Tre norske Tesla-eiere fikk imidlertid tidligere i år delvis medhold i Forbrukertvistutvalget og ble under dissens tilkjent 50.000 kroner hver fra Tesla. Utvalget konkluderte med at det var et «betydelig avvik».

– Fristen for å bestride dette ble utsatt til september, så hvis ingen av partene anker til tingretten, blir den rettskraftig, sier Even Sandvold Roland. 

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (33)

Kommentarer (33)