Annonsørinnhold fra
Advertiser company logo

Effektiv landmåling for komplekse samferdselsprosjekter

Monitorering og bevegelseskontroll holder togene i gang

I Nedre Glomma er regionens største samferdselsprosjekt noensinne i gang. Nye veier, bruer, gang- og sykkeltraseer og tilrettelagt kollektivtrafikk skal bidra til tryggere, mer bærekraftig og mer fremtidsrettet mobilitet. Scan Surveys datainnsamling gir et viktig grunnlag for planlegging og monitorering av utbyggingen. 

Når infrastruktur for fremtiden bygges, begynner arbeidet lenge før de første gravemaskinene settes i gang. Under bakken, langs elvebredder, over broer og tett inntil eksisterende bebyggelse foregår et avgjørende – men ofte usynlig – arbeid: innsamling av data.

Data først – graving senere

Arbeidet i store samferdselsprosjekt som utbyggingen av Fylkesvei 109 langs Glomma starter lenge før spaden settes i jorda. På oppdrag for Østfold fylkeskommune og Multiconsult har Scan Survey sin landmåling og datainnsamling vært avgjørende for grunnlaget til hele utbyggingen. Moderne landmålingsmetoder gir nøyaktige data om terreng, grunnforhold, eksisterende bygninger og kritisk infrastruktur, som brukes til å bygge digitale terrengmodeller (DTM) og detaljerte 3D-modeller.

Modellene gjør det mulig å simulere veiforløp, planlegge skjæringer og fyllinger, dimensjonere drenering og overvannshåndtering, samt fundamentering. Ved å bruke droner, sensorer og klassiske landmålingsmetoder kan man identifisere utfordringer tidlig, minimere risiko og sikre at planleggingen blir både sikker og kostnadseffektiv.

  Illustrasjon:  Multiconsult / Østfold Fylkeskommune
  Illustrasjon:  Multiconsult / Østfold Fylkeskommune

Fra laserskanning til beslutningsgrunnlag

Scan Survey har vært involvert i den omfattende fremstillingen av grunnlagsdata på Fv. 109. Prosjektområdet ble tidlig laserskannet med deres «Mobile Mapping» billasersystem. Slik ble en detaljert punktsky av veier, jernbane, bygninger, terreng og konstruksjoner fremstilt uten behov for vegsperringer eller nattarbeid.

All Vann- og Avløpsinfrastruktur (VA) ble også dokumentert med de best egnede metoder. Samtlige kummer ble målt inn, og det ble utarbeidet detaljerte kumkort med posisjon, høyde, dimensjoner, tilkoblinger og teknisk tilstand. Dette ga både byggherre og prosjekterende rådgivere et komplett og kvalitetssikret datagrunnlag.

Innmåling og dokumentasjon av terreng, situasjon og VA-infrastruktur. Foto:  Scan Survey
Innmåling og dokumentasjon av terreng, situasjon og VA-infrastruktur. Foto:  Scan Survey

Fastmerker – små punkter med stor betydning

Etablering, innmåling og beregning av stabile fastmerker, fortrinnsvis i fast fjell, er viktig. Fastmerkene benyttes som referansegrunnlag for byggeaktiviteter og monitoreringsarbeid gjennom hele anleggsperioden.

Innmåling med statisk GNSS, dvs. langvarig logging av satellittsignaler på stasjonære punkter, og kombinerte totalstasjonsmålinger sikrer millimeter-presisjon og et stabilt grunnlag for etterfølgende oppgaver som prosjektering, masseberegninger og maskinstyring.

Statisk GNSS og totalstasjonsmålinger for fastmerkeetablering. Foto:  Scan Survey
Statisk GNSS og totalstasjonsmålinger for fastmerkeetablering. Foto:  Scan Survey

Nabooppfølging – setningskontroll som sikrer bygg og tillit

Fylkesvei 109 bygges om – midt i et område som både er topografisk krevende, trafikkert og tett bebygd. For å unngå skader på nærliggende bygg og kritisk infrastruktur, og for å sikre fremdrift uten forsinkelser, har landmåling og monitorering blitt like viktig som asfalt og betong.

Når det bygges tett på boliger, næringsbygg og eksisterende infrastruktur, er kontroll av bevegelser og setninger en viktig del av risiko- og kvalitetsstyringen. Scan Survey utfører presisjonsnivellering – en metode som gir svært nøyaktige målinger av vertikale bevegelser, helt ned på millimeternivå.

Klassisk nivellering kombineres stadig oftere med fjernstyrte monitoreringssystemer som leverer automatiserte målinger. Måledataene bearbeides og analyseres raskt, og rapporteres fortløpende i vår digitale nettløsning. Slik får geoteknikere, byggherrer og andre involverte aktører visuelle grafer og endringsdata for hvert målepunkt over tid. Ved overskridelse av definerte grenseverdier sender systemet ut varsler og alarmer avhengig av alvorlighetsgrad.

På Fylkesvei 109 etablerte Scan Survey over 1000 målebolter på mer enn 100 berørte bygninger langs vegtraséen. Boltene ble plassert på fasader, fundamenter og andre objekter der små bevegelser kan indikere tidlige tegn til setninger.

Hyppigheten på målingene bestemmes av prosjektets geoteknikere og avhenger av både grunnforhold og pågående byggeaktivitet. I perioder med masseutskifting, spunting eller fundamentering oppjusteres målefrekvensen – gjerne kvartalsvis, månedlig eller ukentlig. I roligere perioder tillates lengre måleintervaller.

Grønne bygninger illustrerer stabile bygg uten setninger, forklarer Fridtjof Andersen, Avdelingsleder for Setningsmåling og Monitorering i Scan Survey. Løsningene videreutvikles kontinuerlig for å gi så intuitiv og nyttig informasjon som mulig. Grafen viser alle målepunkt på et bygg og disses utvikling over ønsket tidsintervall; uker, måneder eller spesifisert antall år.
Grønne bygninger illustrerer stabile bygg uten setninger, forklarer Fridtjof Andersen, Avdelingsleder for Setningsmåling og Monitorering i Scan Survey. Løsningene videreutvikles kontinuerlig for å gi så intuitiv og nyttig informasjon som mulig. Grafen viser alle målepunkt på et bygg og disses utvikling over ønsket tidsintervall; uker, måneder eller spesifisert antall år.

Systematisk og godt dokumentert overvåking er ikke bare en trygghet for naboer og eiendomseiere, men også en viktig del av kvalitetssikringen i prosjektet. Den dokumenterer at utbyggingen gjennomføres forsvarlig, og bygger tillit mellom prosjekteier, entreprenører og lokalsamfunnet.

Samtidig gir det byggherre et aktivt beslutningsverktøy – ikke bare for å følge med, men for å forebygge uønskede hendelser og aksjonere ved behov.

Jernbanen går som normalt

Som en del av Byutvikling Nedre Glomma, skal eksisterende bro over jernbanen ved Alvim rives, og to nye veibroer med gang- og sykkelfelt skal opp. Når man ønsker at togtrafikken skal gå som normalt under disse anleggsarbeidene, stilles det strenge krav til kontinuerlig overvåking med høy presisjon. Derfor har Scan Survey etablert et omfattende automatisk monitoreringsprogram for jernbanesporene og bruene i området.

Landmåler Geir Kelly sikrer at det fjernstyrte monitorerinsgsystemet leverer døgnkontinuerlige målinger. Foto:  Scan Survey
Landmåler Geir Kelly sikrer at det fjernstyrte monitorerinsgsystemet leverer døgnkontinuerlige målinger. Foto:  Scan Survey

Systemet kombinerer totalstasjon, triaksiale tilt-sensorer, fastmonterte prismer og fastmerker for å registrere bevegelser i tre dimensjoner. Totalstasjonen måler prismer plassert langs sporet og på konstruksjoner, og beregner både høyde, helning og sideforskyvninger. Tilt-sensorene registrerer helningsendringer i x-, y- og z-aksene, og gir et tidlig varsel om rotasjon eller deformasjon som ikke nødvendigvis vises i posisjonsdata. Andre jernbanetekniske mål som sporvidde, overhøyde og kurvaturer overvåkes også.  Målepunktene er koblet opp mot en base-stasjon og kommuniserer kontinuerlig med monitoreringsplattformen.

Ingen unødvendige forsinkelser

Målingene utføres kontinuerlig, med oppdateringer hvert kvarter, hver halvtime eller hver time, avhengig av anleggsaktiviteten. Dataene analyseres automatisk og sammenlignes med utgangsmålinger utført før anleggsstart. Dersom bevegelsene overstiger grenseverdier satt av Multiconsult og BaneNORs tekniske regelverk (TRV), sendes det umiddelbart varsel til geoteknikere og byggherre via SMS og e-post. Informasjonen presenteres i Scan Surveys nettløsning, slik at alle involverte aktører har sanntidsinnsyn i sporstatus uten behov for manuell databehandling.

Landmåler Marius Ryeng måler sporgeometri med GEDO måletralle. Foto:  Scan Survey
Landmåler Marius Ryeng måler sporgeometri med GEDO måletralle. Foto:  Scan Survey

Kontinuerlig monitorering gjør det mulig å arbeide tett inntil jernbanen – gjennom fundamentering, spunting og konstruksjonsarbeid – uten risiko for uoppdagede bevegelser i sporene. Når tradisjonell landmåling, automatisert overvåking og faglig tolking kombineres, sikres både togtrafikk, fremdrift og kvalitet i prosjektet.

Måling uten forstyrrelser

Det mest verdifulle med denne løsningen er kontinuiteten. Tidligere ble slike kontroller utført manuelt, ofte på nattestid, med begrenset målefrekvens og usikker respons ved raske endringer. Med dagens system måles sporene døgnet rundt, 365 dager i året, uten behov for sporavstengning, sikkerhetsvakter eller tilstedeværelse av personell, og da ofte på nattarbeid.

Dataene gir detaljert innsikt i hvordan jernbanen oppfører seg over tid, gjennom årstider, temperaturendringer og kritiske anleggsfaser – noe som gir et verdifullt beslutningsgrunnlag.

Tilt-sensorer og mini-prismer på svillene sikrer kontinuerlig bevegelseskontroll.
Tilt-sensorer og mini-prismer på svillene sikrer kontinuerlig bevegelseskontroll.

– Vi opplever at automatisk monitorering representerer en ny standard for samferdselsprosjekter i Norge. Den gjør det mulig å bygge tett på kritisk infrastruktur – uten at arbeidene gir driftsstans for annen viktig samferdsel og infrastruktur. Og den gir trygghet, både for togtrafikken, entreprenørene og samfunnet rundt.

– Og selvsagt er det gøy at våre sterke fagmiljøer bidrar til denne type gevinster. Fylkesvei 109 og de omfattende aktivitetene i Nedre Glomma involverer ansatte og ledelse fra alle avdelinger i Scan Survey, sier Fridtjof Andersen, Avdelingsleder for Setningsmåling og Monitorering i Scan Survey.

Var denne artikkelen nyttig?