Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Derfor har elektriske varebiler vist seg å være glimrende for norske forhold

STYLE PACK
STYLE PACK
Del

I fjor høst lanserte Renault sin oppgraderte elektriske varebil, Kangoo ZE. Tidligere hadde elektriske varebiler begrenset rekkevidde, men takket være nytt batteri og flere andre smarte løsninger, ble denne bilen klassifisert for 270 km rekkevidde ifølge den europeiske standarden NEDC.

I praksis har bilen en gjennomsnittlig rekkevidde på omtrent 200 kilometer, avhengig av værforhold og type kjøring. Det betyr også at Kangoo ZE gjorde elektriske varebiler til noe som faktisk kunne brukes en fullverdig arbeidsdag.

Passer i tøffe vinterforhold

 
 

Nå, flere måneder etter lansering, har salgssjefen for nyttekjøretøy hos Renault, Lars Ivar Hovland, gjort seg en god del inntrykk og erfaringer når det gjelder bruk av Kangoo ZE under norske forhold.

– Etter at vi lanserte bilen i fjor høst, fikk vi raskt en enorm etterspørsel. Alle bilene som var tiltenkt Norge ble solgt, så nå prøver vi så godt vi kan å få levert nok biler fra fabrikken for å dekke behovet, sier Hovland.

Han legger ikke skjul på at Renault er fornøyde med mottakelsen av kjøretøyet.

Vintermånedene i 2018 har vært mildt sagt krevende værmessig, med snø- og kulderekorder på rekke og rad. Disse tøffe forholdene har satt varebilen virkelig på prøve, og Hovland kan melde om at det ikke har dukket noen vesentlige problemer med Kangoo ZE. 

– En av våre største kunder, et stort distribusjonsselskap, har hatt flere eksempler der de har sett firehjulstrekkere stå fast på snørike dager, mens deres elektriske varebiler har levert varer og kjørt videre, uten problemer, forteller han.

Salgssjefen påpeker at batteriet ligger lavt i bilen, noe som gir bilen et lavt tyngdepunkt. Dermed får den meget gode egenskaper på snøføre, og resultatet er en varebil som er veldig lett å håndtere under norske forhold.

Komfortabel kjøring

Det at Kangoo ZE har varmepumpe-teknologi, er også en fordel for komfort under vinterlige forhold. Bilen har også en tilleggsvarmer, og denne varmer bilen ytterligere under kjøring. Tilleggsvarmeren sørger for at vesentlig mindre strøm brukes på oppvarming av bilen.

– Kangoo ZE er den eneste elektriske varebilen som har både tilleggsvarmer, forvarmer og varmepumpe, sier Lars Ivar Hovland.

Det er ikke bare i urbane strøk, som man kanskje mest forbinder med elbiler, at Kangoo ZE har vist seg å være en populær løsning. 

– Det er absolutt i bynære områder at det blir bestilt flest av disse bilene, men vi ser også en positiv trend utenfor byene. Det er flere grunner til det: Kostnadene er lavere, da strøm koster mindre enn diesel, det er generelt sett populært å være miljøbevisst, og hvis man skal levere anbud til stat eller kommune er det nesten et krav å ha elbiler. 

– Vi har hatt uavhengige tester som har vist at gjennomsnittlig kjørelengde på denne typen biler er rundt 10 mil i døgnet, altså halve rekkevidden. Så, med mindre man har veldig spesielle behov, er det liten grunn til å ikke gå for elektrisk varebil, selv i distriktene, sier Lars Ivar.

Stor fleksibilitet

 
 

Salgssjefen har også lagt merke til flere kjøpstrender som har gjort seg tydelige. Blant annet det at mange velger å kjøpe femseters-versjon av bilen, for så å legge ned setene etter behov.

– Det er en veldig liten prisdifferanse mellom toseter- og femseter-versjonene. Det er ingen avgiftsforskjell, siden det er fortsatt elbil vi snakker om. Du kan legge ned de bakerste setene, slik at de blir tilnærmet helt flate, og kan på denne måten bruke bilen som arbeidsbil i ukedagene, og familiebil i helgene. Det er fortsatt en varebil, med nokså enkel innredning, men den er veldig fleksibel, forteller Hovland.

– Vi merker også at mange går for den lengre Maxi-utgaven med to seter, og at denne stjeler markedsandeler fra større varebiler. Mange kunder velger å gå litt ned i størrelse, for å få fordelene med elbil, sier han.

Kangoo ZE er typegodkjent til å ha tilhengerfeste, selv om maksimal tilhengervekt er mindre enn på dieselbiler. Nyttelasten i bilen er tilnærmet lik dieselversjonen, og det å transportere tunge varer påvirker ikke rekkevidden i stor grad.

– Bilen regenererer strøm i nedoverbakker, og kjører du med mye last, vil den også regenerere mer, sier salgssjefen.

Den gode mottakelsen av Kangoo ZE har ført til at Hovland kan vise til total vekst på varebiler, også innen dieselsegmentet:

– Vi har hatt en stor økning på varebil totalt, og mange selskaper viser stor interesse for de nye bilene. Du kan si at vi er i medvind om dagen, avslutter Lars Ivar Hovland.

Les flere artikler fra Renault