Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Slik har Rådahlshjulet blitt modernisert de siste 70 årene

– Det har skjedd veldig store fremskritt siden den første Rådahlsmaskinen vi hadde, forteller grøfteentreprenøren Bjørn Haga.
– Det har skjedd veldig store fremskritt siden den første Rådahlsmaskinen vi hadde, forteller grøfteentreprenøren Bjørn Haga. Foto: TUM Studio
Del
Produsert av TUM Studio

– Jeg er veldig fornøyd med den nye maskinen. Selv har jeg drevet med grøfting siden jeg var en liten guttunge, og har kjørt mange forskjellige maskiner opp gjennom åra. Da jeg nå kjøpte samme som det jeg hadde fra før, er det fordi jeg virkelig liker maskinen. Takket være det hydrauliske systemet kan jeg styre dybde og fall nærmest på millimeteren.

– Jeg er veldig fornøyd med den nye maskinen, sier grøfteentreprenøren Bjørn Haga. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Jeg er veldig fornøyd med den nye maskinen, sier grøfteentreprenøren Bjørn Haga. Foto:  TUM Studio

Det forteller grøfteentreprenøren Bjørn Haga. Han har akkurat fullført første sesong med sin nye spesialbygde grøftetraktor med Rådahlshjul. Den brukes i all hovedsak til drenering av dyrket jord på Øvre Romerike.

Grøftemaskinen er bygget av Trond Grosås i Fetsund Maskin AS, mens Bosch Rexroth har levert alt av hydraulikk. Den hydrauliske drivlinjen inkluderer en stor pumpe, en motor og ventiler for å få samkjørt dette, i tillegg til styringsenhetene.

– Jeg har fått Trond til å spesialbygge førermiljøet slik at jeg sitter best mulig i traktoren, forteller Bjørn Haga. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Jeg har fått Trond til å spesialbygge førermiljøet slik at jeg sitter best mulig i traktoren, forteller Bjørn Haga. Foto:  TUM Studio

– Det har skjedd veldig store fremskritt siden den første Rådahlsmaskinen vi hadde. Jeg husker godt hvor mange reparasjoner far hadde på både traktoren og Rådahlsmaskinen på 60- og 70-tallet. Nå er den mye mer driftssikker og behagelig å kjøre. Oljedriften går mye mykere og finere, og fremkommeligheten er veldig god, slår Haga fast, og legger til:

– Det er helt avgjørende. Dager du står rolig og ikke kan kjøre på grunn av reparasjoner koster dyrt. Jeg liker å ha orden, og er ikke mekaniker selv, så jeg vil at det skal gå så smertefritt som mulig.  

Han forteller at den nye maskinen bruker både GPS og laser for fallhåndtering, og videre har førermiljøet blitt tilpasset Bjørns personlige behov.

– Jeg er 63 år og har tenkt til å fortsette med grøfting så lenge helsa holder. Jeg har fått Trond til å spesialbygge førermiljøet slik at jeg sitter best mulig i traktoren.

70 år med Rådahlshjul

På slutten av 50-tallet kom Karl Rådahl fra Rakkestad opp med ideen om Rådahlshjulet, som brukes på grøftetraktorer for drenering. Han var opptatt av at drenering var altfor tungvint, og utviklet derfor en stålskive som kunne frakte massen opp. Tanken var god, men utførelsen den gangen var så som så.

På 60-tallet ble Rådahlsmaskinen en stadig mer populær maskin. Rådahl solgte mer og utvidet staben, men slet med holdbarheten på maskinene. Deretter lagde de en hydraulisk overføring, som de var tidlig ute med den gangen. Men det var ikke tatt høyde for alt som skjedde under praktisk kjøring, for eksempel at du tar stein og får den berømte bråstoppen, som ofte resulterte i at pumpen og motorene røk.  

– Etter at vi tok over produksjonen har vi videreutviklet maskinen og endret ganske mye, sier maskinbygger Trond Grosås i Fetsund Maskin. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Etter at vi tok over produksjonen har vi videreutviklet maskinen og endret ganske mye, sier maskinbygger Trond Grosås i Fetsund Maskin. Foto:  TUM Studio

Dermed gikk Rådahl tilbake til mekanisk drift på 70-tallet. Videre ble selskapet solgt, men de nye eierne lyktes aldri med å videreutvikle maskinen. Det kom etter hvert tilbake i Rådahls hender, men på 80-tallet solgte han nok en gang bedriften og pensjonerte seg. Selskapet gikk til slutt konkurs, før Fetsund Maskin AS tok over i 1988. Siden har Fetsund Maskin AS holdt produksjonen av deler og maskiner i gang.

– Maskinen har en kjempefordel i skandinaviske forhold, men har også blitt levert til blant annet Canada og New Zealand, forteller Trond Grosås i Fetsund Maskin. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Maskinen har en kjempefordel i skandinaviske forhold, men har også blitt levert til blant annet Canada og New Zealand, forteller Trond Grosås i Fetsund Maskin. Foto:  TUM Studio

– Etter at vi tok over produksjonen har vi videreutviklet maskinen og endret ganske mye. Vi leverer med både mekanisk og hydraulisk drivlinje, men da med en helt annen dimensjonering. Det fungerer veldig bra siden maskinen arbeider på cirka 150 bars trykk ved full effekt, som er under halvparten av det systemet tåler. Det derfor rom for større trykkøkninger ved bråstopp.

Det forteller maskinbygger Trond Grosås i Fetsund Maskin. Han har siden 1988 vært den eneste produsenten av grøftetraktor med Rådahlshjul. Han styrer selv den tekniske biten med videreutvikling, modernisering og produksjon. 

– Maskinen har en kjempefordel i skandinaviske forhold, men har også blitt levert til blant annet Canada og New Zealand, forteller han.

Ser på mulighetene for elektrifisering

Øyvind Kjølberg i Bosch Rexroth, som har ansvaret for leveransene til Fetsund Maskin AS, forteller at de er i gang med å se på mulighetene for å modernisere Rådahlsmaskinen ytterligere.

– Vi har begynt å se på mulighetene for elektrisk drift av Rådahlsmaskinen ved hjelp av Bosch Rexroth eLION, sier Øyvind Kjølberg i Bosch Rexroth. <i>Foto:  TUM Studio</i>
– Vi har begynt å se på mulighetene for elektrisk drift av Rådahlsmaskinen ved hjelp av Bosch Rexroth eLION, sier Øyvind Kjølberg i Bosch Rexroth. Foto:  TUM Studio

– Vi har begynt å se på mulighetene for elektrisk drift av Rådahlsmaskinen ved hjelp av Bosch Rexroth eLION, som er den store satsingen hos oss om dagen. Dette med elektrifisering er så til de grader i fokus om dagen, og vi vet at mange har fått støtte til lignende elektrifiseringsprosjekter.

Bosch Rexroth eLION er en ny modulær og skalerbar plattform for elektrifisering av mobile maskiner. Plattformen inkluderer motorgeneratorer, invertere, girkasser, programvare og tilbehør, samt matchende hydraulikk.

– Dette er en helt ny produktserie for røff «Off highway»-bruk, som er i ferd med å gå i serieproduksjon nå.

Trond Grosås i Fetsund Maskin synes tanken er interessant. 

– Det er jo ikke teknisk vanskelig å bytte ut hydraulikkmotoren med en elektrisk motor. Da vil man blant annet slippe hydraulikktanken, vedlikehold og oljelekkasjer, så det er absolutt interessant, poengterer han.

– Vi setter veldig pris på Fetsund Maskin sin tillit og invitasjon til å se på elektrisk drift av Rådahlshjulet. Det grunnleggende er å finne en riktig drivenhet på selve hjulet, og deretter kraftkilde. Generatordrift er det mest nærliggende å tenke på, da batteridrift av en slik maskin per i dag neppe er aktuelt. Utviklingen går imidlertid svært raskt på dette teknologiområdet, og Bosch Rexroth bidrar sterkt i dette arbeidet, avslutter Kjølberg.

Les flere artikler fra Bosch Rexroth