Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Ny helrobotisert batterifabrikk i Bergen skal elektrifisere sjøfarten

Her skal det produseres 400 megawattimer (MWt) årlig, som tilsvarer batterier til 800 offshoreskip.
Her skal det produseres 400 megawattimer (MWt) årlig, som tilsvarer batterier til 800 offshoreskip.
Del
COO i Corvus Energy, Gisle Frydenlund. <i>Foto:  Varde Media</i>
COO i Corvus Energy, Gisle Frydenlund. Foto:  Varde Media

Ved Midtun i Bergen ble Norges hittil største batterifabrikk åpnet nå i høst. Den helrobotiserte fabrikken eies av norsk-kanadiske Corvus Energy, som er den ledende aktøren i det sterkt voksende batterimarkedet til sjøfart og offshore, der de står for en markedsandel på omlag 50 prosent.

 – Det var utrolig gøy med åpningen, og all honnør til leverandørene som har gjort en forbilledlig jobb med fabrikken, sier COO i Corvus Energy, Gisle Frydenlund.

 Frydenlund forteller at de nå starter med å «kjøre inn» fabrikken, som skal produsere verdens største maritime batteripakker.

 

– Vi har planlagt stegvis økning utover året for å ivareta kvaliteten. Om kort tid regner vi med å få produksjonen opp i 400 megawattimer (MWt) årlig, forteller Frydenlund, som legger til at det tilsvarer batterier til 800 offshoreskip.  

Én av de 13 robotene jobber på Bosch Rexroth sitt pallettsystemet. <i>Foto:  Corvus</i>
Én av de 13 robotene jobber på Bosch Rexroth sitt pallettsystemet. Foto:  Corvus

Robotene inntar gulvet 



Fabrikken skal hovedsakelig produsere batterier til helelektriske båter og hybride skip og rigger. Det er Intek Engineering som er totalleverandør av løsningen, mens Bosch Rexroth leverer pallettbanene og RFID-systemet. 


– Produksjonen er i all praktisk betydning helautomatisert. Vi har to ansatte på fabrikken; en som tar seg av kvalitetskontroll og en på logistikk-cellen der det kommer inn en del deler, i alle fall nå i starten, forteller Frydenlund.





Derimot er det 13 fullt autonome roboter og 9 AIVer (Autonomous Intelligent Vehicle) som gjør mesteparten av jobben på denne fabrikken.

 – AIVene har et innebygget layout av bygget med foretrukken rute fra A til B. De scanner rommet akkurat som en førerløs buss, ser eventuelle hindringer, og planlegger en ny rute ut ifra disse. 

CSO i Intek Engineering, Sølvar Flatmo. <i>Foto:  Intek Engineering</i>
CSO i Intek Engineering, Sølvar Flatmo. Foto:  Intek Engineering

Kan redesigne produktet uten å bytte inventaret


– For oss var en total teknisk løsning på produksjonslinja viktig. I tillegg var selvfølgelig erfaringen til selskapene sentralt, og ikke minst pris, forteller COO i Corvus Energy, Gisle Frydenlund.



Det var Raufoss-baserte Intek Engineering som fikk oppdraget med å utstyre fabrikken med alt av materiell. De har over 30 års erfaring innen sensorikk, programvare, styringssystemer, materialteknologi og robotisering. 


 Intek Engineering er totalleverandør av fabrikken. <i>Foto:  Corvus</i>
 Intek Engineering er totalleverandør av fabrikken. Foto:  Corvus


– Det som er unikt med denne fabrikken er den strømlinjeformede produksjonen av et så komplisert produkt. Samtidig gjør vi produksjonen så fleksibel de kan redesigne en ny versjon av batteriet eller øke produksjonen uten å bytte ut inventaret i fabrikken, forteller Sølvar Flatmo i Intek Engineering, som er totalleverandør av fabrikken.





Da Intek skulle velge leverandør av automatiserte pallettsystemer, var valget enkelt; de ønsket Bosch Rexroth som leverandør. 





Bosch Rexroth - bransjeledende fabrikkautomasjon 





De leverer pallettbanene og RFID-systemet, hvor hver pallett har RFID-brikker som kvalitetssikrer sporing og dataflyten i anlegget. I hele anlegget er er det klargjort for IoT som neste steg i utviklingen.  





Salgsingeniør i Bosch Rexroth, Roger Almaas. <i>Foto:  Bosch Rexroth</i>
Salgsingeniør i Bosch Rexroth, Roger Almaas. Foto:  Bosch Rexroth

– Når du laster på et produkt på palletten, så skrives det inn i brikken hvilket produkt som har dukket opp, og ut ifra det så får en AIV beskjed om hvilken celle den skal gå til og all info om produksjonen. Slik styrer du hele gangen i produksjon, og har full kontroll og fleksibilitet, sier Roger Almaas i Bosch Rexroth. 





Med sin portefølje innenfor fabrikkautomasjon, som er bransjens mest komplette, er Bosch Rexroth bransjeledende.  

 – På dette prosjektet har det vært store krav til framdrift, og da er det veldig betryggende å jobbe med en kvalitetsbevisst aktør som Bosch Rexroth, som har logistikken på stell. De følger planene som er satt til punkt og prikke, leverer riktige deler til avtalt tid, og kommunikasjonen har vært svært god, forteller Flatmo. 





– De har veldig dyktige folk, og vi har samarbeidet svært godt. Særlig teknikeren deres var viktig for en effektiv og fleksibel løsning, legger Flatmo til.

Dette er som byggeklosser for industrien

– Bosch Rexroth er unik på leverandørsiden med det mest komplette sortimentet. Vi har den lineære bevegelsesmessige delen med aksler, moduler, sylindre og mer, samtidig som vi har servomotorer, forsterkere, PLS og HMI, i tillegg til montasjeteknikk der transport og pallettbanene går innunder, forteller Almaas.

– Dette er som byggeklosser for industrien ved at pallettsystemene er konfigurerbare og kan sys sammen selv. Vårt designprogram MTpro sparer mye tid i designfasen av ett slikt prosjekt. Vi leverer interntransport, manuelle og automatiske arbeidsstasjoner, aluminiumprofiler med alt du skulle ønske deg av festemateriell og gode løsninger, avrunder Almaas.