Det blir ikke akkurat færre elbiler på norske veier, og de må lades. Flere sameier og borettslag ønsker seg derfor en skikkelig infrastruktur for lading, og et godt eksempel på dette er Strømmen Atrium-sameiet, som ønsket seg et ukomplisert og moderne ladeanlegg.
– Vi trengte et ladeopplegg som var så enkelt som mulig, og som brukte moderne, fremtidsrettet teknologi. Valget falt på den Trønder Energi-eide leverandøren Ohmia Charging, som stod for hele jobben med å montere og klargjøre et ladesystem, forteller Frode Krogstad, styreleder i sameiet.
Han forklarer at sameiet var ute etter en løsning som sørget for at det var ladere til alle som trengte det, samtidig som at sameiet slapp problematikken med feilbalansering av strøm.
Konseptet med Ohmia Charging er at selskapet tar hele kostnaden om å installere infrastruktur og strømuttak til hver eneste parkeringsplass. Det betyr at alle får tilgang til lading uten at boligselskapet betaler noe.
Det er de som faktisk har elbil og bruker laderne som betaler i form av et ladeabonnement. Ohmia tar seg av all montering og installasjon, samt gjennomfører årlige kontroller av systemet. Laderne blir også byttet ut hvis det kommer en ny og oppdatert generasjon, og tilbyr støtte og et hjelpeapparat beboerne kan kontakte hvis det er problemer.
– Vi ønsket at alt skulle baseres på 400 volts-systemet som vi har i sameiet. Vi ønsket også øremerket ekstra strømkapasitet på den transformatoren som er i bygget, og leverer strøm til oss. Det betyr at når mange folk begynner å lade, går det ikke på bekostning av kapasiteten til resten av bygget, sier Krogstad.
Løsningen til Ohmia bygger nemlig på at laderne snakker sammen, slik at lastfordelingen er korrekt. Dersom bilen har de nyeste kommunikasjonsstandardene, kan man for eksempel prioritere mellom bilene som har mest behov. Slik kan systemet pause biler som er nær fulladet, slik at de øvrige bilene blir fulladet fortere. Alt dette fordeles over laderne gjennom en skytjeneste.
– Det er et eget Wifi-nett som går mellom boksene, og det samme nettet kan også bilene bruke, slik at de for eksempel kan laste ned programvareoppdateringer over natta.
Les også mer om de nyeste kommunikasjonsstandardene for elbil-lading.
Krogstad forteller at monteringsprosessen var svært enkel å forholde seg til, med en egen prosjektleder hos Ohmia. Samtidig stilte sameiet med en kontaktperson som blant annet sørget for at bilene ble flyttet før montering. Det ble til slutt montert 76 Ohmia plug and play-deksler, på alle parkeringsplasser, med ledninger og all infrastruktur, som også ser elegante og moderne ut.
– Dette er norskutviklede og norskproduserte Easee-ladebokser. Alle beboere som har en el- eller hybridbil, kan bestille en lader og et ladeabonnement, og laderen klikkes enkelt på strømuttaket. Infrastrukturen er lagt opp til alle parkeringsplassene, så hvis noen kjøper seg elbil etter hvert, kan de bare bestille en lader og få den sendt hjem i posten. Bestillingen kan gjøres over nett.
Frode Krogstad forteller at sameiet er veldig fornøyd med løsningen, både når det gjelder det praktiske og det økonomiske.
– Vi ville ikke binde oss opp i lån, slik at beboerne fikk ekstra kostnader. Ohmia tar hele regningen, og ladeabonnementene fra beboerne blir beregnet ut fra biltype og omtrentlig kjørelengde. Det inkluderer også forsikring og andre avgifter.
En egen ladeabonnementskalkulator brukes for å regne ut hva den enkelte beboer må betale for ladeabonnementet, basert på kilometer kjørt per år, biltype, årsmodell og lignende.
– Og ikke minst er dette små, estetiske bokser som er fremtidssikre, samtidig som monteringsjobben ble gjort veldig elegant. Alt er symmetrisk og riktig, både på søyler og vegger, avslutter Krogstad.