Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Her tenker de ut løsninger som vil redusere strømregningen din

Noe av det viktigste med de nye produktene er hvor enkle de er å installere, og den store fleksibiliteten.
Noe av det viktigste med de nye produktene er hvor enkle de er å installere, og den store fleksibiliteten. Foto: TUM Studio

Dagens energiutfordringer og høye strømpriser krever tiltak. Store og små. Et slikt tiltak er energieffektivisering av bygningsmasse, og ett steg for å få det til, er å etterisolere boliger i stor skala. Moderne isolering av eldre boliger fører til at de ikke lekker energi, og dermed får lavere strømutgifter til oppvarming.

Glava Driv er et av produktene som lanseres kommersielt i 2023. Foto: TUM Studio

Glava Isolasjon har lenge heiet på mer etterisolering, og er nå i ferd med å lansere nye produkter som vil gjøre prosessen langt enklere og rimeligere. Men veien fra idé til et ferdig isolasjonsprodukt er lang.

Derfor har bedriften en egen innovasjonsavdeling i Askim, ikke langt unna sin egen, store fabrikk. Der blir det utviklet og testet nye løsninger innenfor isolasjon og andre produkter Glavagruppen jobber med.

Blant disse er Glava Driv og Front. Glava Driv er et ferdig ventilert system for rask isolering, og Glava Front er et ventilert fasadeelement med ferdig påmontert husfasade. Målet med disse er å gjøre det enklere å etterisolere gamle hus.

Derfor bør du energioppgradere

Etterisolering er en nødvendighet

Passive energitiltak, som etterisolering og skifte av dører og vinduer, kan redusere utgifter til oppvarming.

For eksempel kan hus fra 60- og 70-tallet halvere utgiftene ved å etterisolere yttervegger, bytte ut vinduer, og isolere loft.

Hus fra 80-tallet kan redusere oppvarmingsbehovet med opptil 44 prosent.

De kommende produktene Glava Driv og Front vil gjøre prosessen med etterisolering enda enklere, raskere og rimeligere.

– Glava har i mange år fokusert på etterisolering, men behovet har aldri vært større enn nå. Med høye strømpriser, energimangel og et behov for å elektrifisere betydelige mengder av industri og biler, må energibruken ned. Både for folks lommebok og for at Norge skal kunne nå klimamålene sine, forklarer Tom Tegnander, ansvarlig for Forretningsutvikling i Glavagruppen.

Les mer om Glava Driv »

Han forteller at det fortsatt er svært mange boliger i Norge som er bygget på 80-tallet og tidligere, som har utdatert standard og krever mye energi for å varmes opp. Mellom 800.000 og 1 million norske hus har potensiale for energieffektivisering. 

– En eldre bolig på 150 kvadratmeter bruker kanskje 25.000 kWh i året på oppvarming. En godt isolert bolig bruker kanskje 6000 kWh. Dette er en nedgang du får ved å etterisolere og bytte til nye vinduer, påpeker Tegnander.

Skal gjøre det enkelt å spare energi

Tom Tegnander og Ole-Jacob Huuse i Glavagruppens innovasjonsavdeling. Foto: TUM Studio

Men etterisolering kan virke krevende, i følge ham. Det er en stor jobb å etterisolere vegger. Forbrukerne kan ikke nok om hvordan det gjøres, og det er ikke gode nok støtteordninger. Derfor jobber Glava Isolasjon mye med hvordan prosessen kan gjøres så enkel som mulig for både brukerne og håndverkerne, og gjøres på kortest mulig tid. Mange av ideene kommer fra den nevnte innovasjonsavdelingen.

– Glavagruppen har lenge hatt fokus på energieffektivisering av bygg. Vi har gjort mye arbeid for å lære opp og kurse bransjen, samt å utdanne energirådgivere. Vi hadde også en visjon om å utvikle et system, basert på elementer, for effektiv etterisolering av gamle hus, forteller Ole-Jacob Huuse, leder i Glavatech.

Glavatech er navnet på innovasjonsavdelingen. Der jobbes det per i dag med 42 store og små prosjekter, både innenfor energieffektivisering, men også produkter som gips, himlingssystemer og andre løsninger.

– Det viktigste vi jobber med akkurat nå, er å fullføre systemene Driv og Front, som kommer for salg til neste år, og som vil gjøre det langt enklere å etterisolere bygg, og dermed spare strøm, sier Huuse. 

Les mer om Glava Front »

– Vi gjør også et spennende forskningsprosjekt med SINTEF, der vi tester om vi kan etterisolere uten å fjerne dagens kledning. Dette vil gjøre prosessen enda billigere og raskere, så vi er veldig spente på resultatene av prosjektet, nevner han.

Ideer som reduserer utgiftene

Fremtidige produkter under testing. Foto: TUM Studio

– Innovasjon for oss er kundeopplevd forbedring. Det kan være alt fra nye emballasjer til nye måter å montere ting på. Det handler om at det skal være effektivt, tidsbesparende og enkelt å jobbe med, uansett hva slags innovasjon det er, forklarer Ole-Jacob.

Målet er lavere terskel for energieffektivisering, både for de som monterer og de som bruker produktene. Til syvende og sist handler det om at vi alle skal bo i godt isolerte boliger som bruker lite strøm.

– Vi er mye på byggeplassbesøk, snakker med håndverkere, og spør hva slags utfordringer de har og hva de bruker tid på. Vi tar for oss fagfelt for fagfelt, og intervjuer alt fra arkitekter til utførende, byggherrer og byggmestre. Vi inviterer kunder, selgere og leverandører inn til oss, snakker med dem og lar dem testmontere, sier Ole-Jacob Huuse.

Han er fornøyd med lokalene innovasjonsavdelingen bruker, og påpeker at det er god plass som gjør det mulig med mye testing i praksis.

Og det er klart at det interne samarbeidet og jobben til innovasjonsavdelingen bærer frukter. 

Det jobbes kontinuerlig med nye innovasjoner hos Glavatech i Askim.

Nye produkter klare for markedet

– Driv-systemet ble utviklet etter ønske fra salgsavdelingen. Det utfyller sortimentet og møter litt av konkurransen i markedet. Og nå kan vi vise til testresultater som at håndverkere sparer 55 minutter på å montere 36 kvadratmeter med Driv, sammenlignet med andre produkter. Testpersonen fikk 15 minutters opplæring, og han likte spesielt godt at han kunne jobbe alene med systemet, forteller Huuse.

Front-systemet, på sin side, har den store fordelen med å være et ferdig isolert fasadesystem, som både halverer arbeidstiden, og gir et flott visuelt uttrykk på huset. Front har vært under testing på en rekke pilotprosjekter de siste årene, og er klart for kommersiell lansering, sammen med Driv, i løpet av våren 2023.

Når systemene kommer på markedet, vil de gjøre det langt enklere å oppgradere eldre hus. Resultatet blir målbart: Mindre energi som lekker, og lavere utgifter til oppvarming.

Denne annonsen er publisert av TUM Studio, en underavdeling av Teknisk Ukeblad Media. Journalistene og redaksjonen i Tu.no og Digi.no er ikke involvert i produksjonen.
Personvern
© TUM Studio 2022