×
Annonse fra Delta V for
ANNONSE: 6 av 10 lader elbilen sin feil
(Renault)

6 av 10 lader elbilen sin feil

Slik gjør du det tryggere og mer effektivt.

  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.

I 2017 ble det satt nye rekorder for salg av elbiler i Norge. Rekkeviddeangst er stadig mindre relevant, komforten øker, utvalget er stadig bredere. Det er for mange ingen grunn til å ikke gå for elbil.

Fakta om lading

Det finnes i hovedsak to typer kontakter å forholde seg til:

1. Type 2 er utviklet for det europeiske markedet, og er mest brukt på europeiske biler. 

2. Type 1 er den amerikanske varianten, som også finnes på en del biler som selges her til lands.

Det finnes også fire lademoduser:

1. Mode 1 er den minst sikre varianten, og innebærer lading rett fra vanlige stikkontakter.

2. Mode 2 bruker vanlige kontakter, men benytter en ladekabel med innebygde sikkerhetsløsninger. Det passer best til nødlading, når andre muligheter ikke er tilgjengelige.

3. Mode 3 er det optimale: En fastmontert ladestasjon som gjerne lader raskere og sikrere enn Mode 2.

4. Mode 4 er dedikert hurtiglading.

Kort fortalt: Mode 3 med Type 2-kontakt er den mest praktiske løsningen.

Det er imidlertid fortsatt enkelte ting du må tenke på når du går for en elbil. En av disse er hvor du skal lade bilen, og hvordan. For de som bor i enebolig er det logisk nok hjemmelading over natta som er det åpenbare alternativet, og hva er vel enklere enn å bare dra en ledning inn til garasjen eller ut av vinduet, og lade bilen fra vanlig stikkontakt?

Det er praktisk og enkelt, men samtidig er det både lite effektivt, farlig og frarådes sterkt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Derfor bør du gå for en skikkelig hjemmeladestasjon. Det er flere gode grunner til det.

1. Det går raskere

En ladestasjon sørger altså for at bilen lades kjappere. Den henter ut mesteparten av tilgjengelig effekt i strømkursen. All elektronikken fra en tradisjonell ladekabel er lagt inn i den veggmonterte boksen, og boksen sørger for at alt fungerer riktig, og avbryter ladingen ved eventuelle feil.

Selv om de fleste som lader bilen hjemme lar den stå tilkoblet over natta, vil uansett en ladeboks sørge for at ladingen går fortere. Bruker du et tradisjonelt uttak, er det en viss risiko for at bilen ikke er fulladet når du skal ut og kjøre på morgenen. Ladestasjon kan sørge for at enkelte biler er fulladet på ganske kort tid.

En ladestasjon bør ha en såkalt type 2-kabel. Dette er en tilkoblingstype som de fleste nye biler støtter. Det finnes også eldre type 1-kabler, og har du en bil som bruker slik, kan det løses med at kabelen ikke er fastmontert i ladestasjonen. Dermed kan man bruke en ledning med type 2 på den ene enden, og type 1 på den andre.

2. Det er tryggere

ZOE 400km er den eneste elbilen som har hjemmelading inkludert i prisen. Foto: Renault

Å lade direkte fra stikkontakt øker rett og slett risikoen for brann. Slik type lading medfører høy belastning på en vanlig kontakt, som foregår over mange timer. Det er ikke optimalt, og kan etter hvert føre til varmgang og smelteskader, som potensielt kan føre til en brann.

Denne risikoen minimeres med ladestasjon, som har en kontakt som er dimensjonert for å levere mye strøm over tid. Den har samtidig innebygde sikkerhetsfunksjoner som sørger for at faren for brann er betydelig redusert.

– Hjemmelading er praktisk og effektivt, men det er viktig å sørge for at det også gjøres trygt. Det betyr blant annet at du ikke bør lade utendørs fra en vanlig stikkontakt i huset, og at du også må unngå å bruke skjøteledninger og ujordede stikkontakter. Dette kan føre til varmgang og i verste fall branntilløp, sier seniorfagrådgiver i Norsk elbilforening, Erik Lorentzen.

– I vår siste spørreundersøkelse blant elbileiere oppgir 63 prosent av elbilistene at de lader på vanlig kontakt. Dersom du bruker en eksisterende, jordet stikkontakt til daglig lading av elbil er imidlertid dette ifølge DSB å regne som en bruksendring. Kursen må da oppgraderes med jordfeilbryter type B og den skal ha maks 10 A sikring, sier han.

Om du befinner deg på et sted der det ikke er lader installert, og er nødt til å lade, går det greit å bruke en jordet stikkontakt. Men tipset fra norsk elbilforening er som følger: 

– Husk å først sjekke at kontakten er i god stand. Kontroller også kontakten for varmgang etter to timer med lading. Dersom stikkontakten kjennes varm, trekker du ut støpselet og tar på stiftene. Hvis disse er så varme at du brenner fingrene, må ladingen avsluttes.

3. Det er enklere

Man skal heller ikke glemme det praktiske aspektet. En ladestasjon betyr mindre rot og færre ledninger å holde styr på. Du setter laderen i bilen og batteriet fylles opp. Enklere blir det ikke.

Den største ulempen med hjemmestasjoner er rett og slett prisen. Det koster rundt 15 000 kroner å få gjennomført hele jobben, med utstyr og montering.

Heldigvis har Renault en løsning, hvis du går til innkjøp av en Renault ZOE i vinter: En hjemmelader og montering er nemlig inkludert i prisen, og du får i tillegg 20 000 kroner i avslag på bilen. Renault ZOE 400 km er den eneste bilen som har sikker hjemmelading inkludert i prisen.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)