Oljepris i rødt – hovedindeks i grønt på Oslo Børs mandag
Mens prisen på Nordsjøolje fortsetter å synke, startet børsuken i Oslo optimistisk med 0,69 prosent økning.
Hovedindeksen gikk rett opp da handelen startet klokken ni. En times tid senere var den opp med nesten 0,9 prosent, men endte altså ikke fullt så optimistisk. Indeksen avsluttet mandagen på 1616,5 poeng.
Prisen på Nordsjøolje var ved stengetid i Oslo under 69 dollar, ned rundt et halvt prosent fra fredag. Det siste året har oljeprisen falt over ti prosent.
Equinor var som ofte før den mest omsatte aksjen på Oslo Børs, men tallet var rødt – ned 0,92 prosent. Av de ni andre selskapene på topp ti når det gjelder omsetning hadde bare Aker BP (minus 1,02) og Vår Energi (minus 1,19) røde tall.
Tredje mest omsatt var Frontline, som økte kursen med over fem prosent og dermed ga et godt bidrag til oppgangen på hovedindeksen.
Alle andre toneangivende børser i verden hadde også grønne tall da Oslo Børs stengte for dagen.
Russisk general drept i bileksplosjon i Moskva
Den russiske generalløytnanten Fanil Sarvarov ble mandag morgen drept i en bileksplosjon i Moskva, oppgir Russlands føderale etterforskningskomité.
Sarvarov ledet en spesialenhet i militæret med ansvar for opplæring av russiske styrker, ifølge meldingen. Han kjørte selv bilen som eksploderte, og døde kort tid senere av skadene.
Hendelsen skjedde mandag morgen. En bombe var plassert under bilen, ifølge komiteen.
– Flere ulike spor blir undersøkt i drapsetterforskningen. Ett av dem er at Ukrainas etterretningstjeneste står bak, sier komiteens talsperson Svetlana Petrenko.
Video av bilen
Etterforskningskomiteen har publisert en video som viser den ødelagte bilen med blod på førersetet. Eksplosjonen skal ha skjedd da Sarvarov forlot en parkeringsplass like før klokka sju mandag morgen.
Ukrainske myndigheter har foreløpig ikke kommentert hendelsen.
For litt over et år siden, 17. desember 2024, ble en annen russisk general, Igor Kirillov, drept av en bombe i Moskva. Den var festet til en elsparkesykkel utenfor blokka der han bodde. Også assistenten hans ble drept.
Ukrainas sikkerhetstjeneste tok da på seg skylden for drapet, og en mann fra Usbekistan ble kort tid etter pågrepet og siktet for å ha utført drapet på vegne av sikkerhetstjenesten.
Hyllest fra Zelenskyj
Også i april i år ble en russisk general drept på lignende vis. Jaroslav Moskalik døde av en bombe plassert i bilen hans som sto parkert utenfor boligblokka han bodde i like utenfor Moskva.
Etter dette hyllet Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj etterretningstjenesten for likvideringene av høytstående militære ledere i Russland.
Varmere på Svalbard enn i Spania
Mandag morgen er det varmere i Longyearbyen på Svalbard enn i Sevilla i Spania, ifølge Meteorologisk institutt.
– Ja, du leste riktig, skriver meteorologene i en melding.
Longyearbyen målte 4 varmegrader mandag morgen, og dermed en av de høyeste temperaturene i Norge da.
– Det er faktisk også varmere enn både Ankara og Sevilla, skriver de videre
Det er målt 3 grader i Sevilla i Spania, 1 grad i Ankara i Tyrkia og 3 grader i Berlin i Tyskland.
Dovrebanen gjenåpnet etter skred
Togtrafikken på Dovrebanen ble stengt mandag morgen etter et jordskred ved Kvitfjell. Strekningen har nå åpnet igjen.
Det bekrefter pressevakt i Bane Nor, Anna Langhammer, til NRK.
– Dovrebanen er åpen. Jernbanen ble ikke truffet av skredet. Togene går som normalt. Vi stengte som et sikkerhetstiltak, sier hun.
Et jordskred som ble oppdaget mandag morgen, har gått over en lokal fylkesvei i Ringebu. Det førte til at Dovrebanen ble stengt mellom Losna og Ringebu. Ingen personer skal ha blitt skadet, men politiet anslår at veien blir stengt i en lengre periode.
Vulkanutbrudd kan ha bidratt til spredning av svartedauden til Europa
Vulkanutbrudd kan ha satt i gang en rekke hendelser som brakte svartedauden til middelalderens Europa, viser forskning. Det kan være nyttig viten for oss i dag.
Svartedauden er den mest ødeleggende pandemien i menneskehetens historie og rammet Europa i perioden 1346–1353. Den drepte titalls millioner og utslettet opptil 60 prosent av befolkningen i deler av Europa, deriblant i Norge.
Hvordan den kom til Europa – og hvorfor den kunne spre seg så raskt i og i et slikt stort omfang – har lenge vært diskutert av historikere og forskere.
Nå har to forskere som studerer ringene i trær en teori om at tidligere ukjente vulkanutbrudd kan ha vært den første dominobrikken som falt. De publiserte nylig sin studie i tidsskriftet Communications Earth & Environment.
Uvanlig kaldt
Ved å analysere treringene fra Pyreneene i Spania fant forskerne ut at Sør-Europa hadde uvanlig kalde og våte somre fra 1345 til 1347.
Ved å sammenligne klimadata med skriftlige beretninger fra tiden peker forskerne på at temperaturene sannsynligvis falt fordi det var mindre sollys etter ett eller flere vulkanutbrudd i 1345.
Endringen i klimaet ødela avlingene, noe som førte til dårlige avlinger og begynnelsen på en hungersnød.
Heldigvis?
Heldigvis – eller slik virket det i hvert fall – hadde mektige italienske bystater etablerte handelsruter over Middelhavet og Svartehavet.
– Det gjorde det mulig å få til et effektivt system av leveranser for å forhindre sult, påpeker historiker ved det tyske Leibniz-instituttet for europeisk historie, Martin Bauch.
– Men til syvende og sist førte dette til en langt større katastrofe, sier han.
Dødelige blindpassasjerer
Bystatene Venezia, Genova og Pisa hadde avtaler med land i Asia, der pesten antas å ha oppstått først, om leveranser til Europa.
Tidligere forskning har pekt på at disse kornskipene hadde med seg uvelkomne passasjerer: rotter som bar lopper smittet med Yersinia pestis, bakterien som forårsaket pesten.
– Selv om historien omfatter naturlige, demografiske, økonomiske og politiske hendelser, var det altså til syvende og sist det tidligere uidentifiserte vulkanutbruddet som banet vei for en av historiens største katastrofer, påpeker forskerduoen.
Det er noe vi kan lære av i dag, påpeker de.
Større fare for pandemier
– Det som skjedde med svartedauden, var en sjelden kombinasjon av hendelser. Men faren for nye pandemier anses som større i dag, sier medforfatter Ulf Buentgen ved Cambridge University i Storbritannia.
Klimaendringer kan gjøre at sykdommer lettere smitter fra dyr til mennesker. I en globalisert verden kan slike sykdommer spre seg raskt og bli til pandemier, sier han.
Han minner om at covid-19-pandemien var et eksempel på dette.
Her har forskere tidligere pekt på både klimatiske faktorer og smitte fra dyr til mennesker som mulige årsakssammenhenger bak pandemien.
Lakseskatten har bare gitt en brøkdel av ventede inntekter
Den såkalte lakseskatten ga i fjor staten 468 millioner kroner, ifølge Aftenposten. Regjeringen har tidligere anslått et beløp på 3,7 milliarder kroner per år.
Ifølge avisen betalte 77 av 102 selskaper ikke lakseskatt. Store selskaper som Mowi, Salmar og Grieg Seafood har ennå ikke betalt noe i slik skatt, skriver Aftenposten.
– Grunnrenteskatten medførte endringer i selskapsstruktur og flytting av biomasse. Dette gjelder mange selskaper, skriver kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland i Mowi i en epost.
Grunnrenteskatten på havbruk, bedre kjent som lakseskatten, var omdiskutert da den ble innført i 2023. I det opprinnelige forslaget året før anslo regjeringen mellom 3,65 og 3,8 milliarder kroner i årlige inntekter. De la opp til at rundt halvparten skulle gå til kommunesektoren.
Finansdepartementet vil ikke svare på om de er fornøyd med resultatene fra lakseskatten.
– Med en ny skatt kan det i tillegg være uenighet om tolking av regelverket, skriver statssekretær Ellen Reitan (Ap) i en epost til Aftenposten.
Skatteetaten opplyser at de har taushetsplikt og ikke kommenterer enkeltsaker. Etaten vil heller ikke kommentere om den tror inntektene vil øke i årene som kommer.
Frankrike skal bygge nytt hangarskip
Den franske marinens flaggskip, det atomdrevne hangarskipet Charles de Gaulle, skal på sikt pensjoneres og erstattes av et nytt hangarskip, sier president Emmanuel Macron.
– Jeg har besluttet å utstyre Frankrike med et nytt hangarskip, sa Macron under et besøk hos franske styrker i De forente arabiske emirater søndag.
Beslutningen ble ifølge ham tatt denne uka og er i tråd med det franske forsvarets langtidsprogram.
Hangarskipet Charles de Gaulle ble bestilt i 1986, tok 15 år å bygge og har vært i tjeneste siden 2001.
Frankrikes marineminister Catherine Vautrin skriver på X at det nye hangarskipet etter planen skal være ferdig i 2038, da Charles de Gaulle vil legge til kai for godt.
Nye krav kan gi opptil 300 kroner i økt nettleie
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) vil skjerpe kravene til beredskapen i kraftnettet. Nye regler kan gi folk høyere nettleie.
– Selv om dette nok kommer til å koste noe, så er det en forsikringspremie det er verdt å betale, sier NVE-direktør Kjetil Lund til E24.
– PSTs trusselvurdering fra i år sier at sabotasje mot Norge er sannsynlig, og energiinfrastruktur er et attraktivt mål, legger han til.
Skjerpede krav til å sikre energiinfrastruktur kan koste mellom 5 og 15 milliarder kroner, anslår NVE. Målet er å sikre at bransjen har kapasitet til å håndtere flere samtidige hendelser, som sabotasje mot kraftlinjer, trafostasjoner eller kraftanlegg.
Ifølge NVE må økte kostnader til beredskap dekkes av nettkundene.
– For en gjennomsnittlig husholdning med et årlig strømforbruk på 16.000 kilowattimer anslås den isolerte økningen i nettleie som følge av kravene til økt reparasjonsberedskap til mellom 100 og 300 kroner i året, ifølge NVE.
– Det er skumle tider. Slutter kraftsystemet å fungere, stopper Norge i løpet av kort tid, sier Lund til E24.
Tidligere har NVE anslått at folks nettleie kan øke med rundt 30 prosent fram mot 2030 på grunn av store investeringer i kraftnettet. Økningen på grunn av beredskap kommer på toppen av dette.
Russisk skip har ankret opp utenfor Sverige – skal tilhøre skyggeflåten
Det russiske skipet Adler har kastet anker ved Höganäs nord for Helsingborg. Skipet står på sanksjonslisten, og opplyser at de har fått motorhavari.
Ifølge He lsingborgs Dagblad skal skipet tilhøre den russiske skyggeflåten, og rederiet skal tidligere ha fraktet nordkoreansk ammunisjon til Russland og missiler til Kina.
– Vi har underrettet alle myndigheter, sier Marco Svensson, sjef ved Sjöfartsverkets overvåkingssentral, til avisen. Han legger til at det er uvanlig at et sanksjonert skip har ankret opp så nær den svenske kysten.
Fartøyet skal ha maskinproblemer. Det forlot den russiske havnen Bronka utenfor St. Petersburg for fire dager siden, ifølge AIS-data. Hvor fartøyet er på vei, er ikke kjent.
Offisielt er det russiskflaggede skipet Adler et vanlig fraktfartøy. Men den internasjonale sanksjonsdatabasen OpenSanctions opplyser at fartøyet eies av selskapet M Leasing LLC. Disse står på sanksjonslister i både USA og EU.
USA bekrefter at de har aksjonert mot nytt skip utenfor Venezuela
USAs sikkerhetsminister Kristi Noem bekrefter at USA har aksjonert mot et nytt fartøy i internasjonalt farvann utenfor kysten av Venezuela.
Noem bekrefter dette på X lørdag kveld, ifølge nyhetsbyrået Reuters, som tidligere lørdag har sitert anonyme tjenestemenn på dette.
– USA vil fortsette å forfølge ulovlig transport av sanksjonert olje som brukes til å finansiere narkoterrorisme i regionen, skrev Noem. Den amerikanske kystvakten beslagla fartøyet før daggry med støtte fra Pentagon, la hun til.
I forrige uke ble et tankskip beslaglagt og ført til en amerikansk havn, og myndighetene varslet da at de ville fortsette med slike beslag.
Noen kilder skriver at det dreier seg om et indisk eid skip med Komorene som flaggstat, andre at det er et kinesisk-eid skip som seiler under Panama-flagg. Ingen offisielle kilder har bekreftet hvilket skip det er ennå.
Beslagene av tankskip er en opptrapping fra aksjonene USA har utført mot en rekke mindre fartøy de siste månedene.
Trump-administrasjonen sier båtene smuglet narkotika, men har ikke lagt fram dokumentasjon for dette. Flere titall mennesker er drept i angrepene, som av menneskerettsforkjempere omtales som utenomrettslige henrettelser.
Blokade i gang
President Donald Trump varslet tidligere denne uken en «total og fullstendig blokade av alle sanksjonerte oljetankere som seiler til og fra Venezuela», i en melding på X.
Med embargoen på plass har flere fartøyer som frakter millioner av fat olje, valgt å holde seg i venezuelanske farvann de siste dagene i stedet for å risikere beslag.
Siden det første beslaget av tankskipet Skipper 10. desember, har venezuelansk råoljeeksport falt kraftig.
Kina største kunde
Kina er den største kjøperen av venezuelansk råolje, som utgjør rundt 4 prosent av landets import, med forsendelser i desember på vei til å ligge på i gjennomsnitt mer enn 600.000 fat per dag, har analytikere sagt.
Venezuela har verdens største påviste oljereserver og produserer om lag 1 million fat per dag. Ettersom landet er utestengt fra det globale oljemarkedet på grunn av amerikanske sanksjoner, selger det statlige oljeselskapet det meste av oljen med sterkt rabatterte priser til kinesiske raffinerier.
Foreløpig er oljemarkedet godt forsynt, og det er millioner av fat olje på tankskip utenfor kysten av Kina som venter på å bli losset. Hvis USAs blokade blir langvarig, kan tapet av oljeeksporten fra Venezuela trolig presse oljeprisen opp internasjonalt.
33-åring ble første rullestolbruker i verdensrommet
Den 33 år gamle tyske ingeniøren Michaela Benthaus ble lørdag den første rullestolbrukeren i verdensrommet.
Sammen med fem andre passasjerer ble Benthaus skutt opp fra Texas i en rakett fra Jeff Bezos' selskap Blue Origin.
Prisen på den 10 minutter lange himmelferden er ikke kjent, men billetten ble sponset av Blue Origin og landsmannen Hans Koenigsmann, en pensjonert SpaceX-leder som også var med på reisen opp i verdensrommet.
Etter returen til jorda fortalte Benthaus, som ble alvorlig skadet og lam etter en terrengsykkelulykke for sju år siden, at hun lo under hele ferden.
– Det var den kuleste opplevelsen, sa hun etter at romkapselen hadde landet.
Blant de 86 romturistene Blue Origin hittil har fraktet opp i verdensrommet, har det både vært et par 90-åringer og andre med begrenset mobilitet og nedsatt syn og hørsel.
Benthaus er med i Den europeiske romfartsorganisasjonens traineeprogram, og hun opplevde også så vidt vektløshet under en flytur fra Houston i 2022.
Knappe to år senere deltok hun også i et to uker langt simulert romoppdrag i Polen.
– Jeg tenkte egentlig aldri at en romferd ville være et reelt alternativ for meg. Selv for en superfrisk person er det hard konkurranse om å få bli med, sier hun.
– Man må aldri gi opp drømmene sine, sa hun etter landingen.