Flyturbulensen øker med klimaendringene
Det vil bli mer urolig å fly i årene som kommer. Klimaforskere advarer om at turbulens både vil komme hyppigere og sterkere som følge av klimaendringene.
Flyene tåler kraftig turbulens, men passasjerer risikerer å bli skadet. Amerikanske luftfartsmyndigheter opplyser til nyhetsbyrået AFP at 207 personer ble skadet i turbulens på rutefly i årene 2009–2024. De fleste av skadene rammer kabinpersonale og passasjerer som ikke har på seg sikkerhetsbelte.
40 skadet og en passasjer døde
Oppmerksomheten er økt etter to nylige alvorlige hendelser. I et Air Europa-fly ble 40 passasjerer skadet, mens en eldre passasjer døde og flere ble alvorlig skadet i en Singapore Airlines-avgang.
– Moderne fly tåler turbulens godt. Risikoen er ikke at flyet styrter, men at folk blir kastet rundt i kabinen, sier ingeniørprofessor John Abraham ved University of St. Thomas til nyhetsbyrået AFP.
Men ifølge Washington Post er de langsiktige virkningene av turbulens på flyene en bekymring. De kanskje 20 sekundene med hard turbulens som passasjerer opplever, blir mer enn 120 timer med hard påkjenning i løpet av flyets levetid. Dette kan forkorte den forventede levetiden med flere år.
5000 inspeksjoner i USA
Fly som havner i kraftig turbulens – definert som krefter tilsvarende 1,5 ganger jordens tyngdekraft – må gjennom grundige inspeksjoner. Slike hendelser skjer rundt 5.000 ganger i året i amerikansk luftrom, ifølge Robert Sharman, forsker ved National Center for Atmospheric Research.
Turbulensen deles inn i tre ulike hovedtyper:
* Konvektiv – som oppstår når varm luft stiger raskt og møter kaldere luftlag, noe som skaper vertikale bevegelser i atmosfæren. Denne formen for turbulens er nært knyttet til skyer.
* Fjellbølgeturbulens oppstår når luft strømmer over fjell og settes i kraftige, bølgende bevegelser på lesiden – som usynlige luftbølger bak fjellkjeder. Denne turbulensen kan være sterk, strekke seg langt nedstrøms og påvirke fly selv i klarvær, langt fra selve fjellene.
* Den tredje og mest farlige er klarluftsturbulens. Den oppstår i høyden der jetfly ferdes, rundt 10–12 kilometer over bakken. Her beveger såkalte jetstrømmer seg med høy hastighet fra vest mot øst.
Forsterker temperaturforskjeller
Klimaendringene har ført til at tropene varmes raskere opp enn høyere breddegrader i disse høydene. Det forsterker temperaturforskjellene og øker hastigheten på jetstrømmene – og dermed også vindskjær som fører til mer klarluftsturbulens.
En studie publisert i Journal of Geophysical Research: Atmospheres i 2024 viser at hyppigheten av slik turbulens har økt betydelig over Nord-Atlanteren, Nord-Amerika, Øst-Asia, Midtøsten og Nord-Afrika. Økningen var på mellom 60 og 155 prosent, ifølge atmosfæreforsker Mohamed Foudad ved University of Reading.
En analyse i Washington Post viser at en global temperaturøkning på 2 °C kan medføre betydelig mer alvorlig klarluftsturbulens, særlig i områder som Nord-Afrika, Sentral-Asia, Kina, Korea og Japan. De områdene som allerede nå er mest berørt, er Nord-Atlanteren og det kontinentale USA.
Jetstrømmene ble mer intense
De samme mekanismene som skyver opp turbulens over Nord‑Atlanteren gjelder også for flyruter inn og ut av Norge og Nord‑Europa: Jetstrømmene blir mer intense, noe som øker risikoen for usynlig og uforvarende turbulens.
På en konferanse i mai, presenterte Professor Paul Williams utfordrende anslag på utviklingen av klarluftsturbulens i en stadig varmere klode.
– På de mest travle rutene over Atlanterhavet kan turbulensen firedoble seg de kommende tiårene, uttalte Williams ifølge Washington Post.
Vinteren har tradisjonelt vært mest turbulent, men forskjellene mellom årstidene er i ferd med å viskes ut. Samtidig varsler forskerne at klimaendringer også fører til flere og kraftigere tordenvær – noe som gir ytterligere risiko for plutselige luftlommer.
Lettere tiltak – men store utfordringer
Flyselskaper prøver å redusere risikoen ved blant annet å anbefale at passasjerer holder sikkerhetsbeltet på under hele flyturen og ved å avslutte servering tidligere.
Samtidig forskes det på bedre varsling og alternative flyruter. Nye teknologier som LIDAR – laserbasert måling av lufttetthet og vind – kan gi piloter bedre tid til å forberede seg.
Men i det store bildet er hovedbudskapet klart: Det trengs kraftig reduksjon i utslippene av klimagasser, ifølge AFP.
Kronprinsesse Mette-Marit forberedes på lungetransplantasjon
Kronprinsessens lungesykdom er blitt kraftig forverret i høst. Hun forberedes derfor på en mulig lungetransplantasjon.
Det opplyser Kongehuset i en pressemelding.
– Vi nærmer oss tiden der lungetransplantasjon må gjennomføres, og vi gjør nødvendige forberedelser slik at det skal være mulig når den tiden kommer. Det er foreløpig ikke besluttet når kronprinsessen skal settes på ventelisten for lungetransplantasjon, uttaler avdelingsleder og professor Are Martin Holm ved Lungeavdelingen på Rikshospitalet.
Kronprinsessen fikk påvist den kroniske sykdommen lungefibrose i 2018. Sykdommen gir arrdannelse i lungene, noe som fører til redusert oksygenopptak.
– Jeg har jo hele tiden håpet at vi skulle greie å holde sykdommen i sjakk med medisiner, og utviklingen har egentlig gått ganske sakte fram til nå. Mens nå har utviklingen gått raskere enn både jeg og legene hadde håpet på, sier kronprinsessen til NRKs «Året med kongefamilien».
Kronprinsesse Mette-Marits program vil tilpasses slik at hennes helsetilstand og offisielle rolle i best mulig grad kan la seg kombinere, ifølge Kongehuset.
Rederiene reagerer på hasteinnføring av klimamål fra EU: – Trenger mer enn en romjul
Allerede om to uker kan det tre i kraft nye EU-regler med mål om å gjøre skipsfarten mer klimavennlig. Det kommer altfor brått på, sier rederiene.
– Vi ønsker regelverket velkommen, men ikke i hui og hast. Vi trenger mer enn en romjul på å tilpasse oss dette omfattende regelverket, sier administrerende direktør Knut Arild Hareide i Norges Rederiforbund til NTB.
Han snakker om EU-forordningen FuelEU Maritime med mål om å få ned utslippene i skipsfarten, både ved bruk av fornybart drivstoff og av landstrøm i havner.
Forordningen er en del av EUs omfattende klimapakke «Fit for 55», som skal bidra til at EU når klimamålene sine.
I en pressemelding før helgen skriver Sjøfartsdirektoratet at FuelEU Maritime-forordningen kan tre i kraft allerede fra 1. januar neste år.
Dersom det skjer, må rederiene på kort varsel blant annet gjøre om på innkjøp av drivstoff og sørge for at et strengt regelverk følges.
Mål og krav til utslippskutt
– Rent praktisk må de planlegge karbonintensiteten i drivstoffet de kjøper, rapportere på dette og overholde et strengt regelverk med potensielt store bøter, sier Hareide.
I FuelEU Maritime-regelverket er det krav til årlig gjennomsnittlig utslipp i energi- og drivstoffmiksen og mål for bruk av fornybare drivstoff. Det gjelder for alle skip som er større enn 5000 bruttotonn, uansett hvilket land skipet er registrert i.
Regelverket ble tatt i bruk i EUs medlemsland allerede fra 1. januar i år. Til forskjell hadde EU-landene god tid på forberedelser ettersom det ble vedtatt høsten 2023.
I Norge har forskriften vært på høring. Problemet er at beskjeden fra myndighetene har vært at EØS-forordningen skal først tre i kraft tidligst til våren neste år.
– Nå får norske rederier potensielt bare en romjul på seg. Det er lite imponerende for oss som er avhengige av forutsigbarhet og stabile rammevilkår, sier forbundsdirektøren.
Følger kalenderåret
Det er Klima- og miljødepartementet (KLD) fra myndighetenes side som har holdt tak i EU-forordningen.
– FuelEU Maritime er utformet sånn at krav og rapportering følger kalenderåret. Derfor er det mest praktisk at regelverket trer i kraft ved et årsskifte, skriver departementet i en epost til NTB.
Myndighetene er i dialog med EU for å finne en løsning, men dersom EØS-prosessen ikke avklares i tide, kan forordningen tre i kraft i Norge allerede 1. januar.
– Vi har forståelse for at dette skaper usikkerhet for næringen. Men vi er også kjent med at næringen hele tiden har vært positiv til FuelEU Maritime og er godt rustet for å følge kravene dersom en rask gjennomføring kommer i orden, skriver departementet.
Støtter selve EU-grepet
Rederiene støtter selve EU-forordningen for skipsfarten, noe Hareide begrunner med at regelverket bidrar til å sikre like rammevilkår for den maritime næringen – både i Norge og EU.
Også Maritimt Forum støtter EU-grepene for å få ned utslippene i skipsfarten.
– Maritim næring opererer internasjonalt, og vi støtter opp om globale reguleringer. Det bidrar til at vi oppnår utslippskutt på konkurransemessige like vilkår, sier Fride Solbakken, daglig leder i Maritimt Forum, til NTB.
Dansk etterretning peker mot Russland etter cyberangrep
To ulike cyberangrep som rammet henholdsvis et dansk vannverk i fjor og valgnettsider i november i år, kom fra Russland, ifølge dansk etterretningstjeneste.
– Forsvarets Efterretningstjeneste kan nå tilskrive to cyberangrep i Danmark til to prorussiske grupper som begge har forbindelser til den russiske stat, sier forsvarsminister Troels Lund Poulsen.
Det ene cyberangrepet rammet et dansk vannverk i Køge i fjor. Vanntrykket ble påvirket slik at vannrør sprakk og flere husstander mistet tilgangen på vann.
Det andre cyberangrepet innebar at nettsidene til høstens lokalvalg ble overbelastet.
– Det er fullstendig uakseptabelt at det fra russisk side utføres hybridangrep i Danmark, sier Poulsen.
Landets beredskapsminister Torsten Schack sier angrepene forårsaket begrenset skade, men at det like fullt er alvorlig. Han legger også til at Danmark ikke er tilstrekkelig rustet for å stå imot slike angrep.
– Jeg tror man skal være tordnende naiv dersom man tror at vi er i mål når det gjelder cybersikkerhet, sier Schack.
Enighet i fiskeriforhandlingene mellom Norge og Russland – og EU
Norge og Russland er blitt enige om fiskerisamarbeidet. I år var det ventet særlig krevende forhandlinger mellom landene. Også med EU er det kommet til enighet.
Norge og Russland forhandlet om forvaltningen av felles fiskebestander i Barentshavet, blant annet torsk, hyse og lodde.
– Avtalen er særlig viktig i en tid hvor vi har hatt en betydelig reduksjon i torskekvoten over flere år. Vi har nå satt en torskekvote for 2026 på et nivå som bidrar til en gjenoppbygging av bestanden, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss (Ap) i en pressemelding.
Norge og EU er også blitt enige om bilaterale fiskeriavtaler for 2026 for Nordsjøen, Skagerrak og i tillegg naboskapsavtalen om svenske fartøys fiske i norsk sone.
Lav torskekvote
Torskekvoten for nordøstarktisk torsk i 2026 er den laveste siden 1991, og er fastsatt til 285.000 tonn, noe som er en nedgang på 16 prosent fra årets kvote.
Totalkvoten av torsk fordeles mellom Norge, Russland og tredjeland etter samme prinsipper som tidligere år. Norges del av kvoten for 2026 vil være 139.827 tonn.
Kvoten for hyse øker med 16 prosent, mens totalkvoten for blåkveite er på omtrent det samme som i år og snabeluerkvoten øker med 3 prosent.
Som i år blir det heller ikke i 2026 åpnet for et loddefiske.
– Det er svært viktig og positivt at vi nå har fått en avtale om forvaltningen av fiskeressursene i Barentshavet også for 2026, sier leder Jan Roger Lerbukt i Norges Fiskarlag til Fiskeribladet.
– Kvotenivåene er omtrent i tråd med hva vi kunne forvente. For torsk så håper vi at 2026 vil markere bunnen, og at bestanden vil utvikle seg positivt, sier Lerbukt, som også synes det er gledelig at kvoten for hyse har økt.
Utfordrende forhandlingsklima
Det var ventet at forhandlingene kunne bli særlig krevende i år, blant annet fordi Norge i sommer varslet full utestengelse av to russiske rederier etter mistanke om spionasje.
Ministeren bekrefter at årets forhandlinger har vært utfordrende.
– Listeføringen av de to russiske rederiene har satt sitt preg på forhandlingene, men jeg er glad for at vi på tross av dette er kommet fram til en enighet som skal bidra til en bærekraftig forvaltning av de viktige fiskeressursene i nord, sier hun.
I løpet av forhandlingene har russerne protestert mot utestengelsen fra norsk økonomisk sone av de to russiske rederiene Murman Seafood og Norebo, uten å få gehør for sine standpunkt, skriver Fiskeribladet.
Norske myndigheter mener de har rett i forhold til fiskeriavtalen fra 1976 å utestenge rederier og skip i forhold til norsk lov.
Fortsatt utestengt
– De er fortsatt utestengt. Det er ingen endringer på dette, kommenterer Niklas Simonsen, politisk rådgiver i Nærings- og fiskeridepartementet, i en sms til Fiskeribladet.
Konsekvensen er likevel at russerne nå har trukket seg fra felles arbeidsgrupper under årets forhandlinger, og at de forbeholder seg retten til å trekke seg fra alle arbeidsgrupper i den norsk-russiske fiskerikommisjonen.
Partene er likevel blitt enige om et felles norsk-russisk forskningsprogram for 2026 og videreføring av felles tekniske reguleringstiltak for fisket.
De norsk-russiske fiskeriforhandlingene har pågått siden 1975 og er viktige for å sikre bærekraftig forvaltning av fiskeressursene i nord.
Vy tog Vest leier togvogner av SJ Nord
Jernbanedirektoratet, SJ Nord og Vy tog Vest har inngått avtale om at Vy tog Vest får leie fem togvogner av SJ Nord. Vognene trafikkerer normalt på Nordlandsbanen av SJ Nord, men skal frem til mai 2026 brukes av Vy tog Vest på Bergensbanen.
Vognene som brukes i togene på Bergensbanen er gamle og har behov for ekstra vedlikehold. Dette gjør at Vy tog Vest mangler vogner for å kunne kjøre full produksjon. De innleide vognene kan ikke brukes på Nordlandsbanen på grunn av leirskredet som vasket bort jernbaneskinnene i Levanger.
- Vi er glade for at SJ Nord og Jernbanedirektoratet har vært positive til vår forespørsel om å leie disse fem vognene, som SJ Nord normalt kjører på Nordlandsbanen. Det viser at det er vilje og evne til å finne praktiske løsninger på tvers av jernbanesektoren, sier direktør i Vy tog Vest, Yvonne Torgersen Hetlevik.
Equinor: Fire personer kunne dødd under gasslekkasjen i 2021
Minst fire personer kunne ha dødd i ulykken på oljeraffineriet på Mongstad i 2021, viser en granskningsrapport fra Equinor.
Equinors granskning av en stor gasslekkasje sommeren 2021 avdekket en rekke store feil, skriver Bergens Tidende.
Gassutslippet skjedde i forbindelse med midlertidig lagring av den brennbare væsken nafta. Bare tilfeldigheter gjorde at ingen omkom, ifølge granskningen. Den viste at 40 tonn gass lakk ut av en tank, og rundt tanken var det ingen detektorer for å fange opp gasslekkasjer.
Etter at lekkasjen startet, stoppet ikke arbeid eller trafikk opp. Det tok dessuten lang tid før ansatte ble evakuert, ifølge rapporten.
Tidligere denne uka ble det kjent at Økokrim har ilagt Equinor på 220 millioner kroner for forurensning på raffinerianlegget på Mongstad. Økokrim har siden 2021 etterforsket selskapet for alvorlige overtredelser av forurensningsloven.
Forelegget Equinor Refining Norway AS får, bygger på årevis med mangelfullt vedlikehold som har resultert i ulovlige utslipp av olje og gass, skriver Økokrim.
Equinor er uenig i Økokrims konklusjon og tar saken til retten, opplyste Siv Helen Rygh Torstensen, konserndirektør for juridisk og etterlevelse.
Haiangrep i Trøndelag – oppdrettslaks kan ha rømt
En laksemerd ved Årnes i Namsos har fått skader etter et omfattende pigghåangrep forrige uke.
Fisken i den aktuelle merden er flyttet over i en ny not, men det er uklart om laks har rømt og eventuelt omfang.
– Det er for tidlig å si noe om omfanget av rømmingen, opplyser Fiskeridirektoratet i en pressemelding.
Skadene ble oppdaget fredag 12. desember ved et anlegg i Lyngholmfjorden som tilhører Salmar Oppdrett AS.
Salmar skriver til NRK at det for tidlig å konkludere med om laks har rømt.
– Det er riktig er at vi i henhold til våre rutiner har meldt mistanke om rømming. Det er ikke tatt fisk på gjenfangstgarn og fisk er flyttet til ny not, skriver Rune Sivertsen.
Det ble forsøkt å hente inn igjen oppdrettslaks med gjenfangstgarn, men det ble avsluttet blant annet på grunn av fangst av pigghå, som er den mest tallrike haiarten i Nord-Atlanteren.
Oslo vurderer ny leverandør av T-banevogner – kan koste 11 milliarder ekstra
Leverandøren av Oslos T-banevogner knyttes til israelsk okkupasjon. Sporveien mener at det kan koste 11 milliarder og fem års forsinkelse å bytte leverandør.
Sporveien i Oslo inngikk i 2024 kontrakt med det spanske selskapet CAF, som i høst ble svartelistet av FN, om kjøp av 20 vognsett til Fornebubanen, skriver Aftenposten.
T-banekontrakten er verdt 3,2 milliarder og åpner for å kjøpe flere vogner i fremtiden ved behov. 90 ekstra vognsett kan bestilles.
CAF ble svartelistet av FN fordi selskapet er med på å utvikle trikkenettet i Jerusalem. Dette trikkenettet bygges delvis i okkuperte områder.
FNs høykommissær for menneskerettigheter mener at CAF dermed er involvert i å opprettholde israelske bosetninger på okkupert palestinsk område.
Men: Oslo trenger flere vognsett. I første omgang sju vognsett til Fornebubanen og Grorudbanen. Og 17 til Kolsåsbanen om noen år. Byrådet har foreløpig satt foten ned for flere kjøp fra CAF.
Nå har Sporveien regnet på hva det vil koste å finne en annen leverandør: Opptil 11 milliarder kroner ekstra. Og fem års forsinkelse.
(©NTB)
Danskene får drivstoffpriser direkte i Google
Fra nyttår pålegges danske stasjoner å opplyse om prisene på bensin og diesel på nett. Samtidig lanseres en tjeneste der folk kan se prisene i Google.
Den kommer på plass gjennom en avtale mellom internettgiganten og det danske næringsdepartementet.
Næringsminister Morten Bødskov mener at bør være enkelt for forbrukerne å finne gjeldende priser.
– Med hjelp fra Google kan man fra sofaen enkelt og raskt finne den laveste prisen før man setter seg bak rattet. Det betyr at selskapene nå må konkurrere enda mer om kundene og gi de best mulige prisene, sier han i pressemeldingen.
Vest-Norge: Snittpris for strøm på 52,90 øre per kWh fredag
I Vest-Norge blir det en snittpris for strøm på 52,9 øre per kilowattime (kWh) fredag og en makspris på 71,7 øre.
Fredagens snittpris per kWh er 9,3 øre lavere enn torsdag og 25,7 øre høyere enn samme dag året før, viser tall fra hvakosterstrommen.no.
Ettersom snittprisen er over norgespris, altså 40 øre per kWh uten mva, vil det sannsynligvis lønne seg med norgespris denne dagen.
For tre år siden var maksprisen 2,61 kroner per kWh og snittprisen var 2,13 kroner.
Maksprisen fredag på 71,7 øre per kWh er mellom klokken 17 og 18. Den er 6,5 øre lavere enn torsdag og 36,4 øre høyere enn samme dag året før.
Ser man bort fra strømstøtten, men inkluderer moms (25 prosent), forbruksavgift (16,93 øre per kWh) og avgift til Enova (1 øre per kWh), ville maksprisen i Vest-Norge vært 1,12 kroner.
90 prosent av prisen over 75 øre dekkes av strømstøtten, og støtten beregnes time for time. Strømstøtten dekker altså ingenting fredag, siden prisen aldri overstiger 75 øre.
Minsteprisen blir på 4,3 øre per kWh mellom klokken 3 og 4 på natten.