Indisk leveringsapp tilbyr ambulansetjeneste

En populær matleveringsapp i India har innført en ambulansetjeneste for å supplere landets lappeteppe av et helsevesen.

Blinket-appens eiere Zomato håper de kan bruke sine kunnskaper om logistikk for å drifte en pålitelig ambulansetjeneste med livreddende utstyr, legemidler og utdannede ambulansearbeidere.

Fra før driver Blinkit-plattformen med mye mer enn levering av hurtigmat fra restaurant: som i Norge kan man ta bruke appen til å ta turen innom matbutikken, men også elektronikk og andre varer.

Blinkit-sjefen Albinder Dhindsa sier målet er å levere «raske og pålitelige» ambulansetjenester i indiske byer.

– Profitt er ikke målet her. Vi skal drive denne tjenesten til en pris kunden kan betale, og investerer for å løse dette problemet for alvor i det lange løp.

Torsdag ble de første ambulansene satt inn i Gurugram – en velstående forstad til hovedstaden New Delhi. Selv om det foreløpig bare er snakk om fem biler, planlegger selskapet å drive tjenesten i alle landets større byer innen fem år. Det kan bli et kjærkomment tilskudd til Indias underfinansierte og underbemannede helsevesen.

I sosiale medier har reaksjonene vært blandet.

– Genialt av Zomatos Blinkit! Først leverer de junkfood og chips, og før eller siden gjør det at du må på sykehus – derav ambulansen, skrev en bruker på X.