TU Live

Følg nyhetsbildet

08:08

Kina bestiller 184 fly fra Airbus

Kina har levert inn en ordre på 184 passasjerfly fra franske Airbus av typen A320, opplyser franske tjenestemenn.

Flyene skal leveres til i alt 13 ulike flyselskaper. Nyheten ble kjent onsdag idet Frankrikes president Emmanuel Macron runder av sitt første statsbesøk til Kina.

Hvor mye avtalen vil koste kineserne er ikke kjent.

Tirsdag hadde Macron samtaler med Kinas president Xi Jinping, samtidig som de to landene inngikk en rekke handelsavtaler. Heller ikke verdien av disse er offentlig kjent.

(©NTB)

Svein-Erik Hole
07:57

Tele2 og Comhem vil slå seg sammen

Den svenske mobiloperatøren Tele2 og bredbåndsoperatøren Comhem vil fusjonere. Sammenslåingen må godkjennes av både aksjeeiere og konkurransemyndighetene.

Sammenslåingen innebærer at Comhem absorberes av Tele2. Bredbåndsselskapets styre har enstemmig anbefalt aksjeeierne å stemme for sammenslåingen, skriver selskapene i en pressemelding onsdag.

Ved å skape en operatør for både mobilt og fast nettverk ser styret blant annet muligheter for synergieffekter på 900 millioner svenske kroner i løpet av fem år.

Den største aksjeeieren i begge selskapene er Kinnevik, som kommer til å stemme ja til en sammenslåing.

(©NTB)

Svein-Erik Hole
07:35

Eier av brennende oljeskip: Fortsatt håp å finne overlevende

Det iranske selskapet som eier oljetankeren som kolliderte og tok fyr utenfor Kinas kyst, mener at det ennå er håp om å finne noen i live.

Mannskapet på besto av i alt 32 personer, hvorav 30 var fra Iran og to fra Bangladesh. Kun én person er funnet omkommet etter at oljetankeren krasjet med et lasteskip og tok fyr lørdag kveld. De andre er savnet.

Men en talsmann for National Iranian Tanker Co, som eier skipet, vil ikke utelukke at noen kan ha overlevd. Han sier at redningsarbeidere «trolig» vil finne overlevende ettersom maskinrommet ikke er direkte rammet av brannen, og fordi det ligger 14 meter under vann.

– Det er fortsatt håp, sier Mohsen Bahrami.

Oljetankeren Sanchi var lastet med nesten 1 million fat olje, mesteparten kondensat, som er en form for svært lett olje. Den er svært lett antennelig. Skipet var på vei fra Iran til Sør-Korea da det kolliderte med det Hongkong-registrerte lasteskipet Crystal. Hele mannskapet på 21 ble reddet.

En sørkoreansk tjenestemann opplyser til Reuters at skipet kan komme til å brenne i en måned.

– Vi tror at flammene vil vare i to uker eller en måned tatt i betraktning tidligere tilfeller av ulykker med oljetankere, sier Park Sung-dong i Sør-Koreas sjø- og fiskedepartement.

Den største bekymringen er knyttet til at skipet kan komme til å synke, noe som vil kunne forårsake omfattende oljesøl i havet.

Kinesiske myndigheter oppga tirsdag kveld at de ennå ikke har påvist et større oljeutslipp.

Både Sanchi og Crystal er forsikret gjennom det norske selskapet Skuld.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
07:03

Kystverket får ny satelitt til overvåking

I sitt arbeid med å forebygge uønskede hendelser til sjøs, styrker Kystverket skipsovervåkingen med ny satellitt.

Kystverket har de senere årene tatt i bruk satellitter for å bedre sjøtrafikkovervåkingen, noe som forsvarsminister Frank Bakke-Jensen hadde som tema i sin tale i Oslo Militære Samfund mandag.

– Vår beliggenhet langt mot nord gjør at satellitter i bane ved ekvator gir liten dekning. Satellitter i polar bane gir imidlertid suverent god dekning over norske områder og våre nærområder, sa forsvarsministeren.

I likhet med sine forgjengere, NORSAT-1 og -2, vil den nye AIS-satellitten NORSAT-3 også ha med en eksperimentell navigasjonsradardetektor (NRD). I første rekke skal den teste og demonstrere teknologien, men vil også ifølge Kystverket bidra til et bedre maritimt trafikkbilde innen 2020.

– Utviklingen av mikrosatellitter har gjort at også mindre nasjoner kan utvikle kapasiteter i verdensrommet. Norge har skutt opp fire slike satellitter til nå. Tre satellitter er planlagt skutt opp de neste årene, og flere kan komme til, sa Bakke-Jensen.

Kystverket eier og finansierer også den kommende NORSAT-3-satellitten. Norsk Romsenter er prosjektleder. Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) leder utviklingen av selve NRD-nyttelasten, finansiert av Forsvarsdepartementet.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
07:05

Flom førte til store skader i 2017

Over halvparten av fjorårets naturskader var forårsaket av flom, viser forsikringsselskapenes utbetalinger. Det skjer stadig oftere. 

I 2017 betalte forsikringsselskapene ut 874,5 millioner kroner i erstatning etter naturskader. Over halvparten var forårsaket av flom. Det har skjedd tre ganger før siden statistikken begynte 1980 – i 1995, 2012 og 2014, viser en oversikt fra Finans Norge og Norsk Naturskadepool.

Totalt siden 1980 er det stormer som har vært storsynderen, for tre av fire utbetalte erstatningskroner de siste 37 årene skyldes en storm.

I fjor forårsaket stormer skader for 236 millioner (27 prosent) og skred 150 millioner (17 prosent).

Den dyreste hendelsen i 2017 var flommen som rammet Rogaland og Agder-fylkene i månedsskiftet september-oktober. Vestlandet ble rammet av uvær og store nedbørsmengder i juli. Det gikk særlig hardt ut over Utvik i Sogn og Fjordane. Erstatningene etter disse hendelsene er anslått til rundt 500 millioner kroner.

I tillegg kommer flere stormer på slutten av året. Stormene Ylva, Aina og Birk gjorde til sammen skade for nesten 200 millioner kroner.

Stormflo sto for i underkant av 3 prosent av utbetalingene og jordskjelv for 0,06 prosent.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
07:04

Samsung med nytt rekordresultat

Sørkoreanske Samsungs resultat fra oktober til desember ventes å øke med 64 prosent til rundt 114 milliarder norske kroner.

Det foreløpige resultatet ligger på 15,1 billioner sørkoreanske won, mot 9,2 billioner won i samme kvartal i 2016. Likevel nådde ikke resultatet helt opp til forventningene, som var estimert til 16,2 billioner won.

For hele 2017 ligger Samsungs driftsinntekter på litt over 400 milliarder kroner etter dagens kurs, en økning på hele 83 prosent fra året før.

Salget i fjerde kvartal økte med 24 prosent, til nesten 500 milliarder kroner. Det er også ny rekord.

Det endelige resultatet er ventet i slutten av januar.

Selskapet har måttet overkomme flere skandaler den siste tiden. Samsung-gruppens arving Lee Jae-yong ble i august i fjor dømt til fem års fengsel for bestikkelser i forbindelse med korrupsjonsskandalen som felte Sør-Koreas president Park Geun-hye tidligere samme år.

I tillegg måtte selskapet i fjor tilbakekalle smarttelefonen Samsung Galaxy Note på grunn av batterier som eksploderte.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
07:03

Storinvestorer ber Apple bekjempe barns mobilavhengighet

To store Apple-investorer oppfordrer i et åpent brev teknologigiganten om å ta grep for å bremse barns økende avhengighet av smarttelefoner.

– Apple må tilby flere muligheter for å bekjempe barns avhengighet av Apples produkter, skriver investorene Jana Partners LLC og California State Teacher's Retirement System i brevet.

De to investorene har til sammen Apple-aksjer for om lag 2 milliarder dollar.

– Det har vokst fram en konsensus rundt om i verden, inkludert i Silicon Valley, om at potensielle langvarige konsekvenser av nye teknologier må være med i betraktning allerede fra starten av, skriver de videre i brevet.

– Intet selskap kan fraskrive seg det ansvaret.

De to storinvestorene skriver videre at Apple kan spille en avgjørende rolle ved å signalisere overfor it- og telekomindustrien at å ha spesielt søkelys på helse og utvikling i neste generasjon «både er en god forretning og det rette å gjøre».

Investorene foreslår blant annet at Apple skal sette ned en gruppe med eksperter på barns utvikling og å utvikle mobiler som kan gi foreldre flere muligheter til å sikre sine barns helse.

En amerikansk forskningsrapport som ble publisert i november antyder at omfattende bruk av mobiler og sosiale medier kan ha negativ påvirkning av tenåringers mentale helse og kan føre til alvorlige depresjoner.

(©NTB)

Jannicke Nilsen
15:52

Brennende oljetanker utenfor Kina kan eksplodere

Store mengder olje kan lekke ut hvis et brennende tankskip utenfor Kina eksploderer. 32 mennesker fryktes å ha omkommet i infernoet.

Svart røyk steg opp fra det 274 meter lange tankskipet Sanchi mandag. Det var ingen tegn til at noen av de 32 besetningsmedlemmene var i live.

– Sanchi står i fare for å eksplodere eller synke, uttalte det kinesiske transportdepartementet.

Likevel fortsatte slukningsarbeidet, og den statlige kinesiske TV-kanalen CGTN la ut en video på Twitter som ga inntrykk av at brannen var under kontroll. Opptaket viste et annet skip som sprøytet vann over det ødelagte tankskipet.

Fartøyet tilhører National Iranian Tanker Company (NITC), og 30 av besetningsmedlemmene er iranere. De to andre er fra Bangladesh.

– Liv i havet kan bli drept

Sanchi var lastet med nesten 1 million fat kondensat – ofte beskrevet som svært lett olje – da tankskipet kolliderte med et annet skip i Østkinahavet lørdag. I tillegg var det drivstoffolje om bord.

Miljøorganisasjonen Greenpeace frykter store miljøødeleggelser hvis lasten lekker ut. I verste fall kan oljeutslippet bli det største i verden fra et skip på flere tiår.

– Det er absolutt mulig at marint liv i et stort område vil bli drept, sier miljøeksperten Wei Xianghua ved Tsinghua-universitetet i Beijing.

Situasjonen kunne likevel vært verre. Kondensatet om bord på Sanchi brenner og fordamper lett, og det er mulig at mye av lasten er borte allerede.

I så fall kan drivstoffoljen om bord vise seg å bli et større problem.

Én funnet død

Kollisjonen mellom Sanchi og frakteskipet CF Crystal skjedde omkring 260 kilometer utenfor Shanghai. Tankskipet var på vei til Sør-Korea.

Alle de kinesiske besetningsmedlemmene på CF Crystal ble reddet, men redningsmannskapene klarte ikke å nå fram til mannskapet på tankskipet. Én død person er blitt funnet flere kilometer unna fartøyet.

Den amerikanske marinen har hjulpet til med å lete etter tegn til overlevende. Et amerikansk patruljefly av typen P-8A fra Okinawa i Japan søkte i området før det vendte tilbake til basen, uten å ha gjort funn.

Kinesiske myndigheter har sendt ti fartøyer til området, og i tillegg bidrar mange fiskebåter i rednings- og oppryddingsarbeidet. Et kystvaktskip fra Sør-Korea er også på plass på stedet.

 (©NTB)

Svein-Erik Hole