Foto: Arash A. Nejad

I dette veiprosjektet i Trøndelag handler mye om å håndtere kvikkleire. Derfor er Vollselva hevet med tre meter og erosjonsikret mot storflom.
Også i veilinjen fra brua og til Forbordsfjelltunnelen er det leire og kvikkleire. Her ligger det belastning et års tid for å pakke massene og ta ut setninger.
Her ved Kleiva krysser nyveien elva Vulua. Denne korte dagstrekningen er den dyreste målt i pris per meter.
Samferdsel

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Inne i tunnelene gikk arbeidet mye glattere enn ventet. Utendørs: «Betydelige utfordringer», ifølge prosjektsjefen. Hovedårsaken er kvikkleire.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
22. sep. 2024 - 14:51

På Nye Veiers nye E6 med fire felt nord for Stjørdal går nesten to tredjedeler av veien i tunneler.

Den 19 kilometer lange strekningen har hele fem toløpstunneler, hvorav Forbordsfjelltunnelen på 6100 meter er den lengste. All tunneldrivingen var ferdig rett etter ferien i år.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt. Foto:  Arash A. Nejad
Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt. Foto:  Arash A. Nejad

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn