Foto: Arash A. Nejad

Trikkemarkedet er lite og preget av store variasjoner mellom byer og produsenter. Det har gjort det tidkrevende og kostbart å skaffe spesialverktøy tidligere.
De siste årene har Sporveien begynt å 3D-printe egne verktøy.
Kjell Arne Indregård har brukt mye tid på å utvikle både måleverktøy og verktøy som kan brukes direkte i arbeidet med både trikk og bane.
Samferdsel

Sparer tid og penger ved å 3D-printe egne spesialverktøy til trikk og bane

Det som startet som et lite forsøk i 2019, er i dag en fast del av hverdagen i Sporveiens verksteder. Med egne 3D-printere utvikler og produserer ansatte spesialverktøy, reservedeler og prototyper selv, og får trikk og T-bane raskere tilbake på skinnene.

Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
Oskar Hope-PaulsrudOskar Hope-Paulsrud– Videojournalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
8. juli 2025 - 05:00

Da Sporveien kjøpte sine første 3D-printere i 2019, var det som et lite eksperiment: kunne teknologien gjøre hverdagen enklere for de som skrur og vedlikeholder Oslos trikker og T-baner?

Svaret, seks år senere, er et rungende ja.

I dag står 3D-prinere på rad i verkstedene på Ryen, Grefsen og Avløs. De brukes til alt fra spesialverktøy og kontrollmaler til prototyper og godkjente reservedeler.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn