Video: Drone: Arash A. Nejad

Midt mellom jernbanen og Hoffsveien på Skøyen har det åpnet seg et stort oransje hull.
I 2029 vil det være fylt med to heiser, som frakter de reisende opp og ned til Skøyen T-banestasjon.
For å bygge sjakten har entreprenørene brukt en metode som sjelden er sett her i landet: en sekantpelevegg.
Samferdsel

Snart er Fornebubanen ferdig sprengt – men de siste 40 meterne er de mest krevende

Nå er 99,6 prosent av Fornebubanen sprengt ut. Men de siste 40 meterne på Skøyen er den mest krevende delen av hele prosjektet.

Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
16. sep. 2025 - 05:00

Skøyen: Solen står høyt på himmelen og det yrer av liv i finværet på Skøyen. I Hoffsveien står bilene tett i tett, og en sjåfør tuter irritert idet han må bråbremse for en ung mann som løper rett over den travle veien. Like bortenfor blinker lysene rødt før to bommer går ned i det trikken passerer. Samtidig kjører et tog ut fra Skøyen stasjon i retning Asker. 

På overflaten er det kaotisk, støyende og tettpakket. Men et sted langt under stressede pendlere og bilister er verden helt annerledes.

På akkurat samme sted, 40 meter under bakken, er det nemlig helt stille. I de enorme fjellhallene som skal bli Norges dypeste T-banestasjon, er det bare den sporadiske lyden av dryppende vann som bryter stillheten.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn