Video: Arash Nejad

Den 305 meter lange Kvellandsbrua ender i toløpstunneler på hver side, 70 meter over elva Lygna.
For et år siden så det slik ut i den vestre fjellskråningen. Steinsprangnett er på plass.
Da var entreprenøren snart klar til å sprenge seg fra tunnelen og gjennom den siste delen av fjellveggen, bak det skraverte området.
Samferdsel

Det aller vanskeligste: Der bruene møter tunnelene i stupbratt terreng

– Møtet mellom landkar og portal var C-momentet i dette prosjektet.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
19. okt. 2024 - 05:00

Det sier Erik Eiane, prosjektleder for totalentreprenør Implenia/Stangeland ved ny E39 nord for Lyngdal.

Veiprosjektets mest krevende punkt var der Kålåstunnelen munner ut i landkaret til den 70 meter høye Kvellandsbrua – i sørlandsterreng av det verste slaget.

Av totalt snaue ti kilometer ny firefeltsvei ligger bare 2,5 kilometer vei i dagen, resten er enten tunneler eller bruer.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn