Foto: Arash A. Nejad

Ole Petter Nilsen og Fredrikke Syversen der det hele startet – i monteringshallen for tunnelboremaskinen.
Togtransport trengs når staben skal se på TBM'en i arbeid, 722 meter framme i tunnelen.
Monteringshallen for TBM'en er den ene endestasjonen for toget.
Javier Salado Moreno er togfører på en foreløpig ganske kort strekning.
Samferdsel

De borer Oslos ukjente drikkevannstunnel under byen

Døgnet rundt kverner tunnelboremaskinen seg gjennom fjellet fra Alnabru i retning Huseby.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
25. mai 2024 - 05:00

Oslo: – Det føles litt som å sette seg inn i en slags roller coaster, smiler prosjektleder Fredrikke Syversen idet vi entrer en knøttliten og litt skranglete togvogn et sted inni fjellet under Trosterud.

Klar til avgang på minitoget inn til tunnelboremaskinen. Fv. byggeleder Ole Petter Nilsen, sikkerhetsrådgiver Cato Stoltenberg og prosjektleder Fredrikke Syversen, alle i Oslo kommune. Foto:  Arash A. Nejad
Klar til avgang på minitoget inn til tunnelboremaskinen. Fv. byggeleder Ole Petter Nilsen, sikkerhetsrådgiver Cato Stoltenberg og prosjektleder Fredrikke Syversen, alle i Oslo kommune. Foto:  Arash A. Nejad

Men skinnet bedrar. Togturen er heller langsom og flat. Komforten er riktignok så som så, men reisen er ikke lenger enn noen hundre meter.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn