Foto: Arash A. Nejad

Flere gruveganger dukket opp da veitraseen til ny E6 passerte landets nest største sølvgruve.
Og over Kringelmomyra kommer det flere hundre meter med nærmest flytende vei. Enorme steinmengder er brukt til å komprimere myra.
Opprinnelig skulle ny vei ligge lengre ned i dalen, men der er det skumle grunnforhold med kvikkleire. Ruben Aakervik (tv.) i LNS og Jørn Are Torslien i Vegvesenet står på kanten av nyveien.
10,1 kilometer ny E6 skal være ferdig utpå senhøsten neste år. I bakgrunnen tettstedet Trofors, der Svenningelva renner inn i Vefsna.
Samferdsel

Bygger ny E6 ved Norges nest største sølvgruve 

De gamle sølvgruvegangene lå akkurat der det over hundre år gamle kartet tilsa. Eldgamle løsmasser i fjelltunnelen kom derimot som en overraskelse.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
Arash NejadArash Nejad– Fotojournalist
29. sep. 2024 - 17:00

Trofors, Nordland: Under traseen til den kommende europaveien skuer vi dypt ned i mer enn hundre år gamle sølvgruveganger. Her skal overbygningen for veien snart komme på plass. Litt lengre bort er det grandios utsikt over det brede dalføret med elva Vefsna.

– Det har dukket opp noen utfordringer. Men de har vi håndtert, og vi holder tidsplanen, forteller Ruben Aakervik, som er anleggsleder for entreprenøren LNS.

Bård Nyland er Vegvesenets prosjektleder for et mangfoldig veiprosjekt på Helgeland. Foto:  Statens vegvesen
Bård Nyland er Vegvesenets prosjektleder for et mangfoldig veiprosjekt på Helgeland. Foto:  Statens vegvesen

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn