Verkehrsarchiv Tirol/Brenner Basistunnel/BBT-SE

Brenner stasjon, på toppen av passet, etter at jernbanen åpnet i 1867. Damplokomotivet var det tyngste og sterkeste i Østerrike.
Jernbanen over Brennerpasset var den første som krysset Alpene.
Om åtte år skal passasjertogene suse av gårde i over 200 km/t i en ny tunnel.
Samferdsel

Alpene har fått et nytt, 57 kilometer langt hull

I høst var det gjennomslag i enda en umåtelig lang tunnel. Begynner fjellkjeden å minne om en sveitserost?

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
22. nov. 2025 - 05:00

Alle tiders viktigste vei over Alpene: Brennerpasset mellom Østerrike og Italia. Hele 1370 meter over havet, men den aller laveste fjellovergangen i denne delen av Europa.

Området hvor den såkalte Innsbruck-portalen blir liggende, helt i nordre ende av tunnelprosjektet, i nærheten av byen Innsbruck. Foto:  Brenner Basistunnel/BBT-SE
Området hvor den såkalte Innsbruck-portalen blir liggende, helt i nordre ende av tunnelprosjektet, i nærheten av byen Innsbruck. Foto:  Brenner Basistunnel/BBT-SE

Her har nok menneskene ferdes mellom sør og nord så fort dalen var farbar etter istiden. Høyt oppe i Ötztal-Alpene vest for Brennerpasset ble en 5000 år gammel mann funnet i 1991.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn