Foto: Alf Steinar Grønvold

Vanlige passasjertog var røde på denne tiden.
Lyntoget stakk seg ut, som her på Østbanestasjonen i Oslo i 1965.
Det raske ekspresstoget var noe for seg selv.
I 1946 bygde Strømmens Værksted et av de første dieseldrevne lyntogene.
Med aluminium og aerodynamikk var det svært moderne for sin tid.
Ti slike lyntogsett suste av sted på landets jernbaner i over 20 år.
Samferdsel

120 km/t: – Altfor fort til å nyte naturen

De første norske lyntogene røsket ikke skinnet av pølsa. Men så var de også inspirert av en hamburger.

Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
25. des. 2025 - 05:00

Ekspresstog var det nøkterne, offisielle navnet på dette toget på 1930- og 1940-tallet. Men det ble raskt kjent som lyntog, siden det kunne kjøre i nærmest svimlende hastigheter.

Lyntog og lyntog, vil vel noen si. I dag kan du ake med rutetog i 300 km/t eller mer, i mange land.

På de bratte og svingete jernbanene i Norge ble lyntogets 120 km/t også mye mer hypotetiske.

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn