Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Heisen kan løfte skip på 30.000 tonn og er utviklet i Drøbak

SKIPSHEIS: Skipsheisen til Syncrolift er i stand til å løfte skip opptil 30.000 tonn, og leveres til kunder over hele verden.
SKIPSHEIS: Skipsheisen til Syncrolift er i stand til å løfte skip opptil 30.000 tonn, og leveres til kunder over hele verden. Foto: Syncrolift
Del
Harald Dyb (t.v.) og Ivar Andersen i Syncrolift AS. <i>Foto:  TUM Studio</i>
Harald Dyb (t.v.) og Ivar Andersen i Syncrolift AS. Foto:  TUM Studio

I mer enn 45 år har Syncrolift AS utviklet og levert markedsledende skipsheiser og transfer systemer. Løfteplattformene er i stand til å løfte skip som veier opptil 30.000 tonn, og leveres til kunder over hele verden.

– Alle våre prosjekter skreddersys etter kundens behov og har gjerne en tidshorisont på 3-4 år, så vi snakker om store prosjekter. Akkurat nå har vi blant annet flere prosjekter gående i Nord-Afrika og Sør-Amerika, i tillegg et stort prosjekt i India, forteller Ivar Andersen, som selv har jobbet i Syncrolift i over 44 år. 

Bedriften ble i sin tid etablert i Drøbak under navnet TTS, men har nå skiftet navn til Syncrolift AS og flyttet til nye og større lokaler i Vestby.

Markedsledende løsninger

Se hvordan Syncrolift skipsheis og Transfer systems fungerer.

I mer enn tre tiår har Syncrolift vært en viktig global leverandør av dokkingsystemer for vedlikehold og reparasjon av skip. Mens man med den tradisjonelle tørrdokken er begrenset til å ta opp et skip av gangen, så kan Syncrolifts unike skipsheis løfte flere skip opp på land og tilbake til sjøs av gangen.

– Kort fortalt består løsningen vår av en løfteplattform for skip, som er den vertikale delen. Når skipet er løftet opp har vi det vi kaller Transfer System, som er et hydraulisk drevet vognsystem som forflytter skipet videre på land, forklarer Andersen. 

EFFEKTIVT: – Hele prosessen med å heise opp eller sjøsette skipet tar mindre tid enn å fylle én tørrdokk, forteller Harald Dyb, som har ansvar for hydraulikk i Syncrolift. <i>Foto:  TUM Studio</i>
EFFEKTIVT: – Hele prosessen med å heise opp eller sjøsette skipet tar mindre tid enn å fylle én tørrdokk, forteller Harald Dyb, som har ansvar for hydraulikk i Syncrolift. Foto:  TUM Studio

– Deretter transporterer vognsystemet skipene til ønsket lokasjon for vedlikehold og reparasjon. Hele prosessen med å heise opp eller sjøsette skipet tar mindre tid enn å fylle én tørrdokk, skyter Harald Dyb inn, som har ansvaret for hydraulikk i Syncrolift.

Gjennom ingeniørers lange og omfattende erfaring, og fokus på innovasjon og automatiserte løsninger, leverer Syncrolift blant verdens mest sikre, effektive og kostnadsbesparende løsninger.

– Vi spesialdesigner og utvikler løsninger etter kundenes behov, enten det er havner, skipsverft til ulike lands marine. Vi utvikler løsninger for både mindre skip på 500 tonn og helt opptil 30.000 tonn, forteller Dyb.

Liten, fleksibel organisasjon

Filosofien til Syncrolift har hele tiden vært å ikke ha egen produksjon, men heller å være et ingeniørkontor og totalleverandør.

TRANSFER SYSTEM: – For Transfer systemet har vi produsert de hydrauliske aggregatene hos Bosch Rexroth i Tsjekkia, og vi har veldig god kontakt med fabrikken der, forteller Ivar Andersen i Syncrolift. <i>Foto:  TUM Studio</i>
TRANSFER SYSTEM: – For Transfer systemet har vi produsert de hydrauliske aggregatene hos Bosch Rexroth i Tsjekkia, og vi har veldig god kontakt med fabrikken der, forteller Ivar Andersen i Syncrolift. Foto:  TUM Studio

– Vi gjør all prosjektering og konstruksjon selv, så setter vi ut bygging av stål, hydraulikk og kontrollsystem. Det gjør vi for å ha fleksibilitet rundt størrelse på anlegg og ha en smidig organisasjon for å kunne bygge de største anleggene, der det ofte går lang tid hvor du ikke bygger, poengterer Andersen.

Syncrolift har brukt systemer fra Bosch Rexroth til ulike deler av skipsheisene i mer enn tre tiår, som har gitt dem verdifull kompetanse på ekstreme løft.

– Vi har lenge brukt Bosch Rexroth som leverandør av styresystemet i skipsheisene. For Transfer Systemet har vi produsert de hydrauliske aggregatene hos Bosch Rexroth i Tsjekkia, og vi har veldig god kontakt med fabrikken der, forteller Andersen.

Les mer om Bosch Rexroths produkter og tjenester »

Øyvind Oskarsen i Bosch Rexroth forteller at de kan levere alt fra enkle komponenter til konfigurerte- og skreddersydde systemer, i tillegg til service på dette. <i>Foto:  Bosch Rexroth</i>
Øyvind Oskarsen i Bosch Rexroth forteller at de kan levere alt fra enkle komponenter til konfigurerte- og skreddersydde systemer, i tillegg til service på dette. Foto:  Bosch Rexroth

Unikt kompetansenettverk har løsningen

Øyvind Oskarsen i Bosch Rexroth har kundeansvaret for Syncrolift. Han forteller at de kan levere alt fra enkle komponenter til avanserte, skreddersydde systemer. 

– Vi leverer både skreddersydde hydraulikkløsninger og standardløsninger. Sammen med våre samarbeidspartnere kan vi levere alt fra enkle komponenter til konfigurerte- og skreddersydde systemer, i tillegg til service på dette.

Bosch Rexroth er et stort internasjonalt konsern med salgsapparat og servicekontorer over hele verden. Det gjør at deres kunder kan få hjelp når de trenger det, både før, under og etter prosjektet, uansett hvor i verden de befinner seg.

– Det er det som er unikt Bosch Rexroth, nettopp at man ikke er begrenset til kompetansen i Norge. Vi bruker de kontaktene og nettverket vi har for å utvikle og komme til den beste løsningen. Det gjøres ved hjelp av både lokalkunnskap og ved å bruke Rexroth-systemet, der har vi har veldig mye å spille på, poengterer han.

Han legger til at de jobber mye med standardløsninger til industrien.

– Vi jobber kontinuerlig med videreutvikle løsningene våre for å tilfredsstille nye behov og krav fra kundene knyttet til blant annet industri 4.0, digitalisering, og det grønne skiftet. Eksempler på dette er våre frekvensstyrte pumpedrifter Sytronix, samt CytroBox og CytroPac som er to av våre standard hydrauliske aggregater, avslutter han.