×
Annonse fra Delta V for

Derfor er sekundærregulerte motorer uslåelig på presisjon og effektivitet

Det spesialbygde løftetårnet på konstruksjonsskipet North Sea Giant bruker sekundærregulert motor, som uslåelig når det kommer til presisjon og effektivitet.
Det spesialbygde løftetårnet på konstruksjonsskipet North Sea Giant bruker sekundærregulert motor, som uslåelig når det kommer til presisjon og effektivitet. (Bilde: AXTech)
  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.
Salgssjef Kjell Ødegård i AXTech forteller at første forslag til løsning ble tegnet på servietter under en lunsj tilbake i 2011. Bilde: AXTech

North Sea Giant er navnet på et stort og avansert offshore konstruksjonsskip som ble leiet inn av TechnipFMC og Statoil (senere Equinor). Båten er blant verdens største av sin type, og ble vurdert som velegnet for Åsgård B Gas Compression-prosjektet. Der ble det brukt til å frakte og installere moduler på opptil 380 tonn ned på havbunnen, til dels under ekstreme værforhold.

– Skipets spesialbygde løftetårn løfter modulene fra dekk og roterer dem 180 grader rundt over sjøen, for så å senke dem ned på 320 meters dyp, der de styres på plass av ROV-er og vaiere. Ved hjelp av aktiv hiv-kompensering, er skipet i stand til å operere med ekstrem presisjon selv med bølger som er opptil ni meter høyde, uten bruk av tugger vinsjer, forteller salgssjef Kjell Ødegård i AXTech.

Det unike løftetårnet, eller Special Handling System (SHS) som det etter hvert ble kalt, startet med et uformelt møte i Molde under jazzfestivalen.

– Vi var under ganske sterkt tidspress siden det ikke var overnatting å oppdrive i Molde. Første forslag til løsning, som egentlig var en løsning med A-ramme, ble tegnet på servietter under en lunsj i byen, forteller Ødegård om møtet mellom representanter fra tidligere Statoil, TechnipFMC og AXTech sommeren 2011.

– Vi så etter hvert på flere ulike løsninger for å håndtere de store og kostbare modulene på en nøyaktig og effektiv måte. Vi landet til slutt på at dagens løsning, med sekundærregulerte motorer, var det optimale systemet, fortsetter han.

– Sekundærregulerte motorer skiller seg fra hydraulisk lukket krets ved at det er både presist, effektivt, dynamisk og allsidig, sier Eythor Sigurdsson, som er avdelingsleder i AXTech. Foto: AXTech

Bølgekompensering og regenerering av strøm

Det var på bestilling fra Equinor at Technip undersøkte i markedet om noen kunne være i stand til å spesialdesigne et egnet løfte- og installasjonsverktøy for modulene som skulle installeres i «templaten» som var installert på havbunnen. Det endte med at AXTech, i tett samarbeid med Bosch Rexroth, utviklet og leverte løftesystemet til North Sea Giant.

– Vi har levert to tårn om bord på North Sea Giant. SHS (Special Handling System) over siden på båten, og MHS (Modul Handling System) som står over «moon pool» på båten. På SHS er det to vinsjer med ti motorer på hver side av tårnene, totalt 40 sekundærregulerte motorer, forteller Eythor Sigurdsson, som er avdelingsleder i AXTech.

Sigurdsson forteller at det er mange fordeler med sekundærregulerte motorer.

– Sekundærregulerte motorer skiller seg fra hydraulisk lukket krets ved at det er både presist, effektivt, dynamisk og allsidig. Det gjør at det egner seg godt for teknisk avanserte installasjoner under utfordrende forhold på sjøen der presisjon er viktig, forteller han.

Produktspesialist i Bosch Rexroth, Robert Snekkevik, forteller at sekundærregulerte motorer er uslåelig på en rekke områder. Foto: Bosch Rexroth

Robert Snekkevik, som er produktspesialist i Bosch Rexroth, forteller at selv med høye bølger er kranen i stand til å senke modulene til havbunnen jevnt og nøyaktig med aktiv hiv-kompensering, som kompenserer for opptil 95 prosent av bølgene.

– Når operatøren setter rotasjonshastigheten som kreves for en bestemt handling, bestemmer enheten automatisk - innen millisekunder - det dreiemomentet som kreves for å opprettholde rotasjonshastigheten, forteller han, og fortsetter: 

– Sekundærregulerte motorer gjør det mulig å regenere opptil 75 prosent av energien som kreves for drivkraft, og i løftetårnet til Axtech regenererte vi over 1MW under låring. Den akkumulerte energien brukes til å kompensere for forbrukstoppene og er med på å gjøre behovet for installert effekt betraktelig mindre.

Han forteller videre at sekundærregulerte motorer er uslåelig når det kommer til integrasjon med øvrige systemer, evnen til å regenerere, synkron kjøring av flere motorer, fysisk størrelse i forhold til elektriske drifter, og ikke minst sin høye virkningsgrad.

Modulær plug & play-løsning

Det er Bosch Rexroth som har utviklet teknologien, som er å regne som en hyllevare.

– Bosch Rexroth leverte et nøkkelferdig produkt, som var kostnadseffektivt og gjorde det mulig med rask oppstart. Åsgard B-feltet var i sin tid den største utbyggingen på norsk sokkel, og naturligvis en viktig milepæl for Equinor, forteller Ødegård, og fortsetter:

– Equinor har vært veldig fornøyd med leveransen, som har gått nesten helt uten downtime, noe som er uvanlig. Teknisk har det ikke vært noen store utfordringer eller nevneverdige problemer, bortsett fra noen mindre utfordringer som er helt dagligdags for ingeniører.

Snekkevik legger til at systemet er modulært og dermed veldig fleksibelt.

– En av de store fordelene med systemet er den smidige og raske oppstarten. Med en gang vinsjen er montert og oppkoblet, så fungerer det fra første stund. Ofte må alternative applikasjoner bli tunet i mange dager før dem blir tatt i bruk, mens dette systemet er virkelig «plug & play», sier han.

Salgsansvarlig Kenneth Gundersen i Bosch Rexroth forteller at sekundærregulerte motorer har mange ulike bruksområder. Foto: Bosch Rexroth

Mange bruksområder

Salgsansvarlig Kenneth Gundersen i Bosch Rexroth forteller at sekundærregulerte motorer ikke bare kan brukes på offshore-kraner, men på alt som skal rotere.

– Et eksempel er et Formel 1-team som lagde en testbenk for girkasser på Formel 1-biler, der de simulerte et helt løp med å kjøre moment av og på. Målet var å etterligne det som skjer når de kjører over fortauskantene i svinger og midlertidig mister grepet på asfalten. Så høyt momentskifte som man får med sekundærdrift, får man ikke til med en elektrisk løsning, poengterer han.

– Et annet eksempel er verdens største mobilkran, som ble brukt for å flytte et helt shoppingsenter, legger han til.

Avslutningsvis sier Gundersen at sekundærregulering også er kostnadseffektivt for mindre kraner, selv om mange tror du må begynne å løfte minst 100 tonn før det blir et prisgunstig alternativ. 

Unik samling av kompetanse

Løftetårnet på North Sea Giant består av to vinsjer med ti motorer på hver side av tårnene, totalt 40 sekundærregulerte motorer. Foto: AXTech

Sigurdsson i AXTech forteller at samarbeidet med Bosch Rexroth har fungert veldig godt.

– Bosch Rexroth er et kjempestort internasjonalt selskap, og det var veldig kjekt å bli invitert til fabrikken i Tyskland. Der fikk vi blant annet lov til å snakke direkte med de som utvikler systemet og de som har applikasjonserfaring.

Han forteller videre at denne gode erfaringen gjorde Rexroth til et naturlig valg da de skulle velge leverandør til «De Beers», som er rettet mot diamanthøsting på havbunnen.

– Forhåpentligvis får vi muligheten til å gjennomføre flere av denne typen pilotprosjekter med Bosch Rexroth, sier Ødegård.

– Vi takker for samarbeidet, og håper også at vi får samarbeide på lignende prosjekter i fremtiden, avslutter Gundersen. 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)