Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

– Vi stopper ikke skip uten grunn

Før Remote Surveying var det kun inspektøren selv og hennes eller hans erfaringer som betydde alt. I DNV GL har de nå eksperter rett ved siden av som kan gi en second opinion der det trengs.
Før Remote Surveying var det kun inspektøren selv og hennes eller hans erfaringer som betydde alt. I DNV GL har de nå eksperter rett ved siden av som kan gi en second opinion der det trengs.
Del

Prosessen for inspeksjon av skip har endret seg betraktelig når DNV GL nå har lansert fjerninspeksjon, også kalt remote survey, til hele sin maritime flåte – over 11.000 fartøy. Siden oktober i fjor er mer enn 1200 inspeksjoner gjort på denne måten. 

Vi tok en tur til DNV GL på Høvik for å finne ut hvordan dette fungerer i praksis. Her møter vi Camilla Kjelsaas (27) og Torkel Skeie (45), som i løpet av noen få travle måneder har fått en ganske så ny arbeidshverdag.  

Det krever mye ressurser å stoppe et skip

Her er Camilla foran en propell, på sin aller første survey noen gang! Bildet er fra et verft i Singapore. <i>Bilde:  Privat</i>
Her er Camilla foran en propell, på sin aller første survey noen gang! Bildet er fra et verft i Singapore. Bilde:  Privat

Utfordringen med skipsinspeksjoner tidligere var at de var tidkrevende fordi en inspektør, eller surveyor som de kalles, alltid måtte være tilstede uansett hva som skulle inspiseres. Dagens teknologi tillater derimot en helt annen arbeidsmåte og gir rom for at en rekke oppdrag kan gjennomføres som fjerninspeksjon. Dette erstatter ikke, men reduserer behovet for fysiske inspeksjoner og er ett av flere digitale tiltak DNV GL jobber med i tillegg til droner, maskinlæring og digitale tvillinger for å nevne noe.

– Fjerninspeksjoner går ut på at en surveyor belager seg tungt på digitale verktøy for å ta unna verifiseringer, kontroller og inspeksjoner – uten å faktisk være fysisk tilstede på skipet, forklarer Torkel, som har jobbet hos DNV GL siden han var nyutdannet i '98. 

– Det er en veldig tidsbesparende måte å jobbe på, både for kundene og for oss. Tidligere har vi kanskje måttet kjøre i 2-3 timer for å være ombord en halvtime og så kjøre tilbake igjen. I tillegg har skipet kanskje måttet stoppe i en havn den egentlig ikke har planlagt å stoppe i, for å fremlegge dokumentasjon, og de bruker også tid på å forberede og gjøre klart til oss. Det å stoppe et skip kan koste titusenvis av dollar per dag, og noen skip har daglige rater på flere hundre tusen dollar, sier Torkel.

Camilla, som har vært med på både den gamle og den nye måten å jobbe på, ser store forandringer.

– Jeg ser hvordan dette hjelper oss, i forbindelse med reising, venting, dokumenthåndtering, ja rett og slett alle de tingene som kan gjøres mer effektivt. Dette kutter vi ned på, og bruker tiden på det som skaper verdi  – både for kundene våre og for oss, sier hun. 

Camilla startet som Technical Trainee hos DNV GL i 2016, rett etter fullført utdannelse ved NTNU. I en periode på to år jobbet hun i Norge, Polen og Singapore. I løpet av sine utenlandsopphold fikk hun føle på hvor tidkrevende en inspeksjonsprosess kan være. 

Vis mer

– I Singapore var jeg blant annet med på en inspeksjon hvor vi først dro ut med en launch boat, som er en liten båt som frakter mannskap, operatører eller surveyors ut til skipet. Denne båten gikk i havn i Singapore, der vi ventet litt, før vi hoppet over i en annen båt, som kjørte oss ut til skipet vi skulle inspisere. Selve inspeksjonen tok bare en time, men med reisingen gikk hele dagen.

Fra 3 til 30 oppdrag om dagen

Camilla og Torkel forteller om en hverdag som stadig fylles av flere oppdrag. Vi er nysgjerrige på hvordan prosessen er. Hva skjer etter at de mottar et oppdrag over nett, og hva innebærer egentlig en fjerninspeksjon?

– Jeg er så heldig at jeg sitter med den daglige driften av fjerninspeksjon, så jeg er med på å avgjøre hva vi skal gjøre med alle disse forespørslene vi får inn. Prosessen er ganske enkel: Vi får inn et oppdrag - være seg et pålegg som må fjernes eller ventiler som må sjekkes - så tar vi en liten gjennomgang før vi fordeler det ut til våre inspektører som jobber fra en pc på land, sier Torkel.

Ved DNV GL’s Maritme Operational Centre på Høvik jobber 25 ingeniører med å utføre skipsinspeksjoner verden over. Her er samarbeidet godt og veien til ekspertise kort.
Ved DNV GL’s Maritme Operational Centre på Høvik jobber 25 ingeniører med å utføre skipsinspeksjoner verden over. Her er samarbeidet godt og veien til ekspertise kort.

– Og det kan for eksempel være meg, skyter Camillla inn.

– Jeg vil da se grundigere på saken og vurdere om jeg trenger mer dokumentasjon, bilder, kanskje bør jeg sette opp en avtale for å se skipet via livestrøm. Det er selvfølgelig strenge krav til dokumentasjonen og vi har gode rutiner på plass for å forsikre oss om at den er korrekt. Etter at jeg har gjort inspeksjonen rapporterer jeg jobben. Databasen vår blir så oppdatert og resultatet tilgjengelig i kundeportalen vår, sier hun.

I november fikk Torkel, Camilla og resten av remote survey-gjengen inn 2-3 oppdrag om dagen. Torkel trekker frem den direkte tilgangen til teknisk ekspertise, som er en viktig del av å håndtere alle henvendelsene på en effektiv og grundig måte.

– Dette innebærer at vi samler ekspertise fra omkring 400 tekniske eksperter fra hele verden. Etter en vurdering er det ofte slik at en henvendelse ender i en fjerninspeksjon. Mange av ekspertene har solid erfaring fra å være surveyors og derfor brukes samme eksperter opp mot fjerninspeksjon, sier han.  

Vis mer

Camilla trekker også frem kompetansen på huset som et godt hjelpemiddel.

– I tillegg til alle våre maritime eksperter er vi ca 25 stykker her på Høvik som jobber med fjerninspeksjon, Vi har et veldig godt og tett samarbeid. På områder der jeg kan dra nytte av ekspertise og erfaring fra kollegaene mine, er det godt å diskutere litt, og jeg lærer masse av det. Det er også derfor jeg synes det er så gøy å få være en del av dette – jeg lærer mye hele tiden, sier hun. 

«Det er en ny tid»

Torkel begynte i DNV GL like etter at e-post ble tatt i bruk og forteller om hvordan man er nødt til å være endringsvillig i et raskt skiftende digitalt landskap.

– At vi har gjort det på én måte i alle år, betyr ikke at vi må fortsette å gjøre det på den måten. Tidene forandrer seg, ting blir mer digitale, og nye muligheter ser dagens lys, sier han.

Et annet bilde fra Camillas tid som Technical Trainee i DNV GL- her foran hovedmaskineriet til et enormt containerskip i Polen. <i>Foto:  Privat</i>
Et annet bilde fra Camillas tid som Technical Trainee i DNV GL- her foran hovedmaskineriet til et enormt containerskip i Polen. Foto:  Privat

Denne åpensinnede tankegangen var noe av grunnen til at Camilla søkte seg til DNV GL i utgangspunktet.

– Jeg har alltid visst at det er mye kunnskap i DNV GL, og som nyutdannet fra NTNU var det en helt fantastisk læringsmulighet å kunne boltre seg i den kunnskapen som er her, og samtidig ta i bruk og videreutvikle det jeg lærte gjennom studiene. Jeg hadde også hørt at det er mange forskjellige muligheter innad i samme selskap, noe jeg så på som en fordel, sier hun. 

Hun forklarer at selv om mye av «ta, føle og se»-biten faller bort med fjerninspeksjon, får man fortsatt i stor grad noe å bryne ingeniør-hodet sitt på.

– Fjerninspisering er også en veldig praktisk oppgave, og for en ingeniør er det litt godt fordi mange av oss er praktisk anlagt. Dette er også noe av det som motiverer meg til å fortsette min karriere i DNV GL‚ de mange og varierte mulighetene, både innenlands og utenlands. I tillegg er jeg veldig fornøyd med arbeidsoppgavene mine, som er både utfordrende og spennende. Vi kommer ofte over nye problemstillinger hvor vi må finne gode og trygge løsninger, noe som holder nysgjerrigheten og motivasjonen oppe, sier hun. 

I likhet med Camilla begynte også Torkel å jobbe hos DNV GL rett etter universitetet. Han valgte DNV GL fremfor andre store norske ingeniørbedrifter og det var stemningen og menneskene han møtte på intervju som var utslagsgivende.

– Jeg hadde ikke så mye kjennskap til DNV GL før jeg begynte, men jeg er veldig glad for valget jeg tok, sier han.  

– Å jobbe i DNV GL har bydd på mange muligheter og jeg har hatt mange forskjellige jobber innenfor selskapet. Det at vi er et verdensomspennende selskap gjør at vi kan jobbe i utlandet i korte eller lengre perioder. Jeg har opplevd mange spennende steder i jobbsammenheng. Dette og det kollegiale miljøet er grunnen til at jeg har blitt værende.