Fra NTNU til Shanghai: Ingen dager er like som surveyor

– Læringskurven er bratt og det er hele poenget, sier Gaute Aanesland Jørgensen.

Han gikk ut fra marin teknikk ved NTNU i 2022. I dag jobber han som surveyor i DNVs maritime avdeling i Stavanger, med inspeksjoner på skip og offshore‑rigger langs kysten og prosjekter som tar ham verden rundt.
Veien inn i DNV
Gautes første møte med DNV kom på bedriftspresentasjoner i studietiden.
– Jeg trodde lenge at surveyor krevde 5-10 års erfaring. På sisteåret tipset en DNV‑rekrutterer meg om å vente på en ny utlysning som passet bedre for nyutdannede. Det ble starten på jobben jeg har i dag, forteller han.

Ansettelsesløpet besto av søknad, videointervju, ferdighetstest og et lengre case‑intervju rettet mot oppgaver en surveyor faktisk gjør.
Aller første uke i DNV fikk nyutdannede Gaute en konkret plan: kurs, skyggeoppdrag og en intern generell kvalifikasjon som en faglig grunnmur.
– Listen virket enorm den dagen jeg fikk den, men budskapet var godt: det er lov å være ny. Jobben min det første året var å lære, med tett oppfølging fra erfarne kolleger.
Hva gjør en surveyor?

DNV er et uavhengig klasseselskap. Rederier velger klasse for å dokumentere at fartøyet oppfyller krav til sikkerhet og miljø både ved bygging og i drift.
– Vi verifiserer at skip og innretninger holder standarden. Det kan være alt fra livbåter og brannvannssystemer til struktur i tanker, skadekontroll etter grunnstøting, elektriske anlegg og dynamisk posisjonering. Vi må kunne litt om alt og vite når vi kobler på spesialister, forklarer han.
– Ingen dager er like. Noen dager planlegger du på kontoret, mens andre dager ringer telefonen og du er plutselig på vei til et fartøy.
Surveyor trainee i DNV
Hvem: Masterstudenter og nyutdannede innen maritim, maskin, automasjon, elkraft e.l.
Hva: Strukturert opplæring (kurs, skyggeoppdrag, kvalifikasjoner) og operativ erfaring på skip og offshore‑enheter.
Hvor: DNV Maritime (bl.a. Stavanger, Bergen, Haugesund, Oslo/Høvik) + muligheter globalt.
Når: Se aktuelle stillinger og søknadsfrister på DNVs karrieresider.
Fulgte Johan Castberg fra kai til Barentshavet
I 2024 ble Gaute spurt om å styrke DNV‑teamet på Johan Castberg, Equinors FPSO som nå produserer i Barentshavet.

– Planen var å bidra hver tredje uke. Det ble raskt fulltids gjennom våren og sommeren. Jeg fulgte fartøyet fra kai, via krengeprøve (bestemmelse av vekt og tyngdepunkt) og sjøprøver, til offshore‑installasjon.
I midten av sjøprøven, som foregikk gjennom sommerferien, oppsto det en unik mulighet hvor prosjektlederen ga Gaute muligheten til å teste prosjektlederrollen. Han skulle ut på ferie, og Gaute fikk da tre midlertidig inn i rollen som kontaktperson for både Equinor og verftet i noen uker.
– Under to år inn i jobben hørtes det voldsomt ut, men fungerte fint fordi du hadde et godt støtteapperat med kollegaer og eksperter du kan ringe. Det var vanvittig lærerikt.
Nybygg og vindturbininstallasjonsfartøy i Kina
Etter to år kvalifiserte Gaute til DNVs Knowledge Booster, som er et internt program som lar ferske fagfolk hospitere ved andre kontorer.
– Jeg ville forstå nybygg bedre, og søkte meg til verftet COSCO Qidong, som ligger et par timer nord for Shanghai. Der jobbet jeg på seks prosjekter, hvorav tre vindturbinsinstallasjonsfartøy. Jeg fulgte stål og struktur gjennom nesten hele byggeprosessen.

Det interessante med vindturbinsinstallasjonsfartøyene er ifølge Gaute at de er selve symbolet på det grønne skiftet i offshore.
– Fartøyene bygges for vindkraft, men regelverket og metodene de følger er hentet fra olje og gass, særlig jack-up-riggene. Ny teknologi møter gammel erfaring, og viser hvor viktig olje- og gass-arven er for å lykkes med fornybar.
Oppholdet ga både en helhetsforståelse og et faglig nettverk.
– Første dag ble jeg invitert på en stor grillfest med kunder, verft og DNV‑kolleger. Derfra rullet det på med seminarer, verftsbesøk og utveksling av erfaringer. Det gjør det også enklere å få ting til når jeg er tilbake i Norge, slår han fast.
I tillegg forteller Gaute at han fikk rikelig med tid til å være turist under oppholdet.
– Jeg var på reise hver helg gjennom hele oppholdet. Sanghai, Beijing, Kinesiske muren, Nantong, Nanjing, Yantai, Weihai for å nevne noen helgeturer.
Variasjon, tempo og et sterkt fagmiljø
%2520i%2520en%2520semi%2520submersible%2520rigg.jpg)
– Jobben føles ofte mer som læring enn arbeid. Du klatrer i tanker, følger en bunnbesiktigelse med dykkere, gjennomfører ulike tester i maskinrommet eller tester at et fartøy holder posisjon når noe svikter. Dagen etter sitter du i ro og planlegger, leser regelverk og skriver rapport, forteller Gaute.
På spørsmål om hva som er det beste med jobben er han klar i talen:
– Folkene. Kunnskapen deles raust, og terskelen for å spørre er lav. Vi er i tett dialog med eksperter på Høvik og kollegaer globalt. Det gjør at du kan ta ansvar tidlig uten å stå alene.
– DNVs formål å sikre liv, verdier og miljøet var også viktig for meg. Det gjør jobben meningsfull.
Råd til deg som vurderer trainee‑programmet
– Søk hvis du vil ha en variert hverdag der du kombinerer praktisk arbeid med lesing, kursing og systematisk opplæring. DNV investerer tungt i nye surveyorer. Læringskurven er bratt, og det er bra.
DNV har kontorer og prosjekter i store deler av verden.
– Liker du å reise, finnes det mange muligheter: følge nybygg i Asia eller Europa, eller ta en periode ved andre kontorer. Jeg kunne gjerne tatt et lengre utenlandsopphold senere.






.jpg)