×
Annonse fra Delta V for

Slik skal modulære ladeløsninger få fart på elektrifiseringen av anleggsmaskiner

ANNONSE: Slik skal modulære ladeløsninger få fart på elektrifiseringen av anleggsmaskiner
(Foto: Bosch Rexroth)
  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.
Sigbjørn Ullestad i Eldrift AS. Foto: Eldrift AS

– El-anleggsmaskiner er på mange måter bedre enn fossildrevne alternativer. De starter alltid, støyer mindre, er ti ganger mer energieffektive, og man slipper eksos hvis man for eksempel jobber i en tunnel, poengterer Sigbjørn Ullestad i Eldrift AS engasjert. 

Eldrift AS et nyopprettet selskap i NMI-gruppen. Selskapet ble stiftet av brødrene Helge og Sigbjørn Ullestad i april i år, for å rendyrke seriegründernes bærekraftsatsing, der en utslippsfri anleggsbransje er et av de første satsingsområdene.

Manglet ladeinfrastruktur 

Det er fortsatt i all hovedsak fossildrevne anleggsmaskiner som blir brukt i Norge, og til tross for flere støtteordninger hører utslippsfrie byggeplasser til sjeldenhetene.

– I dag er dessverre ladeinfrastrukturen ikke godt nok utbygget til at det er lønnsomt å bruke elektriske anleggsmaskiner. På samme måte som med elbiler, så må bruken av elektrisk anleggsmaskiner gjøres enklere og rimeligere for at det skal gå fra å være et nisjeprodukt til å bli bransjestandarden.

Daglig leder, Jon Arne Hammersmark, forteller at interessen for el-anleggsmaskiner er der, men at mange som de møter ikke har tenkt på hvordan de skal få ladet maskinene på en effektiv måte.

– Når man ender opp med å frakte maskinene på trailere mellom ladestasjon og byggeplassen, blir det jo ikke særlig bærekraftig.

Det er nettopp denne problematikken med effektiv lading som de nå har utviklet en løsning for, og som gjorde at de valgte å skille ut satsingen i et eget selskap.

– Målet vårt på sikt er at 20 minutters lading skal gi 3 timers arbeidstid. Da tror vi el-maskinene blir like anvendelige som de fossile alternativene. Det betyr i praksis at en kaffepause er alt som skal til for å lade til hver økt, poengterer han.

  Foto: Eldrift AS

Startet ved en tilfeldighet

Sigbjørn forteller at samarbeidet med Bosch Rexroth startet nokså tilfeldig. Da de googlet sitt eget bedriftsnavn «Eldrift» snublet de nemlig over Bosch Rexroths sin nettside “eldrift i mobile arbeidsmaskiner”.

– Der oppdaget vi motorprogrammet og styreenhetene deres for mobile maskiner, som er helt perfekt for elektrifisering av anleggsmaskiner. Vi tok derfor kontakt og begynte å jobbe med å prosjektere en gravmaskin for en kunde. Bosch Rexroth presenterte samtidig ladeløsningene deres, blant annet et system for mobile ladecontainere.

Kort tid etter ble Norge stengt ned som følge av Covid-19, og arbeidet med gravmaskinen ble lagt på is.

Eldrift kompaktladesystem. Illustrasjon: Eldrift AS

– Parallelt med dette innså vi at det var liten vits å ha elektriske anleggsmaskiner når infrastrukturen ute i felt var så dårlig. Det gjorde at vi valgte å snu oss raskt rundt og begynne videreutviklingen av løsningene deres med ladecontainere.

 – Vi leverer både kraftelektronikk, hydraulikk, samt komponenter til elektrifisering med elmotorer helt opp til 700V, forteller Kenneth Gundersen i Bosch Rexroth. Foto: Bosch Rexroth
ML Indradrive. Bilde: Bosch Rexroth

Modulbasert hurtigladeløsning

Det modulbaserte ladesystemet Eldrift utvikler består av en ladeenhet og ett eller flere batterier etter behov.

– Vi har utviklet en kompakt og mobil hurtigladerenhet, som er i stand til å levere strøm med høy effekt hver gang den elektriske enheten trenger påfyll. Batteriene kan enkelt byttes ut, og kan lades raskt på en vanlig hurtiglader for elbil, forteller Hammersmark.

Til dette har Bosch Rexroth levert et unikt system med blant annet «Island mode» og «peak shave».

– Dette er svært viktig for oss, og en av grunnene til at vi valgte Bosch Rexroth. Island mode er laget for å automatisk detektere og synkronisere seg til et eksisterende strømnett.  Det gjør systemet selvregulerende og man sikrer at maskinen blir ladet selv ved bortfall av ekstern strømforsyning.

– Peak Shave-systemet akkumulerer og jevner ut effekttoppene. Mange selskaper betaler strøm nettopp basert på høyest målte effekt.

Rask leveranse

Selv om Eldrift skal lage små, mobile og kompakte enheter, egner DC-DC teknologien, som de utvikler, seg også andre plasser der det er likestrøminfrastruktur som solceller og/eller batterier.

Bodas Connect 

Bodas Connect er et program for å kontrollere mobile maskiner i kombinasjon med BODAS Hardware.

Les mer »

Den første prototypen til Eldrift skal testes ut i Integrate Renewables sin IRene Kraftcontainer, og skal være ferdig nå i desember, med pilottesting i 2021. I neste omgang skal de produseres 10 kompaktenheter.  

– Vi har fått helt essensiell finansiering av Innovasjon Norge til prototypen. De var ekstremt raskt på ballen med økonomisk støtte som hjalp oss til å starte prototypeproduksjonen, sier Hammersmark.

Også Bosch Rexroth var raske, og brukte kun 4 uker fra bestilling til levering.

– Jeg kan ikke tenke meg at vi hadde kommet så langt så fort uten at de hadde stilt opp. Vi har fått tilgang på utrolig mye verdifull kompetanse fra hele selskapet, både i Norge og Tyskland. Det har gitt oss en stor fordel, forteller han.

Kenneth Gundersen er salgsingeniør i Bosch Rexroth og har hatt ansvaret for leveransen til Eldrift. Han kan fortelle at de har bistått med mye spennende teknologi til Eldrift.

-Vår leveranse består blant annet av omformere i ML Indradrive serien. Disse kan operere som enten DC-DC omformere eller AC-DC omformere, alt etter behov og de har med sin modulære konstruksjon kapasitet helt opp til 4MW.

Neste skritt vil være å implementere full online overvåkning ved hjelp av BODAS Connect, som er en kjempegod mulighet for videreutvikling av systemet og som vil muliggjøre “OTA - Over The Air” oppdateringer, forteller han.

Bosch Rexroth er den eneste blant sine konkurrenter som kan levere både ladeinfrastruktur og komponenter til elektrifisering.

– Vi leverer både kraftelektronikk, hydraulikk, samt komponenter til elektrifisering med elmotorer helt opp til 700V, sier Gundersen.  

– Dette har vært et veldig spennende og utfordrende prosjekt å jobbe med, og vi gleder oss til å se fortsettelsen, avslutter han.  

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)