×
Annonse fra TUM Studio for

Norges største offentlige solcelleanlegg starter pilotprosjekt med batterianlegg

Anlegget som Solcellespesialisten har installert her havna på Øra i Fredrikstad har en forventet årsproduksjon på 860 000 kWh, noe som utgjør 57 prosent av dagens energiforbruk på Øra-terminalen.
Anlegget som Solcellespesialisten har installert her havna på Øra i Fredrikstad har en forventet årsproduksjon på 860 000 kWh, noe som utgjør 57 prosent av dagens energiforbruk på Øra-terminalen.
  • TUM Studio Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.
– I neste fase planlegger vi å utvide solcelleanlegget med ytterligere en megawatt, forteller Pål Erling Johnsen, som er teknisk sjef i Borg Havn. Foto: Borg Havn

I flere år har Borg Havn jobbet systematisk med å bli klimanøytrale. Flerbrukshavnen på Øra i Fredrikstad er allerede godt på vei mot å nå målene sine om å elektrifisere driften og å dekke mesteparten av kraftbehovet med solenergi. For noen år siden installerte de et mindre solcelleanlegg som et pilotprosjekt, og nå har de valgt å investere i et nytt stort solcelleanlegg på en megawatt.

– Vi ønsker å ha så god egenproduksjon som mulig. Nå i første fase har vi benyttet halvparten av takarealet på “Lager 14 – Borregaard” her på Øra. Anlegget som Solcellespesialisten leverer har en forventet årsproduksjon på 860 000 kWh, noe som utgjør 57 prosent av dagens energiforbruk her på Øra-terminalen, sier Pål Erling Johnsen, som er teknisk sjef i Borg Havn.

Han forteller at de i neste fase planlegger å utvide solcelleanlegget på taket med ytterligere en megawatt, som vil gjøre det til Norges største offentlige solcelleanlegg.

– Solenergien skal forsyne det interne strømnettet på terminalen og levere landstrøm til fartøy, strøm til havnekranene, lagerbyggene, kjøle- og frysecontainere og vårt nye batterianlegg, fortsetter han.

Forskningsprosjekt skal gjøre lagring av solenergi lønnsomt

I tillegg til solcelleanlegget har Borg Havn også investert i et batterisystem på 90 kW/ 195 kWh, som er montert i en container på 10 fot. Containeren inneholder tre store datakabinetter, i tillegg til tavle, arbeidsbord og belysning.

BATTRIANLEGG: Batterisystemet er levert av Solcellespesialisten og har en rekke sikkerhetsfunksjoner tilpasset bruken på Borg Havn.   Foto: Borg Havn

– Vi gjorde denne investeringen for å supplere kraftbehovet på vårt interne strømnett og kutte de store effekttoppene fra kraner og annet utstyr som trekker mye strøm i korte perioder. En stor fordel med designet til batterianlegget er at det er flyttbart, ved at kabelen inn til containeren kan kobles ut for så å flytte container til en annen trafo ved behov, sier Johnsen.

Batterianlegg for lagring av solenergi regnes i dag for å være lite lønnsomt, og brukes først og fremst som en reserveløsning for de som ønsker å beskytte seg mot strømbrudd. Det håper Borg Havn nå å endre med pilotprosjektet deres, som er en del av et EU-finansiert forskningsprosjekt.

– Batterisystemet vårt er en del av Horizion 2020-programmet «E-land», der det utvikles verktøy for å styre og optimalisere energiforbruk. Målet er å lære hva vi kan gjøre med batteri og akkumulert solenergi for å begrense strøm fra leverandør, og for å få ned effekttoppene. Det er utfordrende med et så lite batteri, men det gir oss likevel veldig nyttig informasjon når vi skal ta i bruk tunge kjøretøy med elektrisk drift som trekkvogner og rechstackere, sier Johnsen.

Han forteller videre at som en del av forskningsprosjektet har de åpnet for ekstern styring, og at systemet styres av egne algoritmer med «peak shave»-funksjon og et team i Spania. Alt dette kan også overstyres av Borg Havn ved behov, som sikrer dem kontrollen hvis for eksempel de vet det kommer et skip som vil kreve mye strøm.

Modulært batterisystem med mange bruksområder

Det er Solcellespesialisten som har levert batterisystemet, mens den norske leverandøren Pixii har utviklet kraftelektronikken, bygget batterisystemet og laget styresystemet. Batterimodulene som er brukt er fra LG Chem.

MODULÆRT: – Batterisystemet er en standardvare hos oss med kort leveringstid, og vi har design og løsninger klare for å levere, forteller prosjektleder Ulrik Rør i Solcellespesialisten Foto: Solcellespesialisten

– På denne leveransen fikk vi en del føringer på valg av komponenter. Siden batterisystemet er plassert på en havn har vi for eksempel vært nødt til å ta hensyn til store kjøretøy og brannfarlig gods, og valgte derfor å installere i en container. Vi har også satt opp en innebygd vifte, nødstoppbryter og vannkobling på utsiden så containeren, så den raskt kan fylles med vann dersom en brann oppstår, forteller prosjektleder Ulrik Rør i Solcellespesialisten.

Han forteller at batterisystemet er modulært og at både effekt og lagringskapasitet kan skaleres opp, enten man ønsker 10 kW/ 20 kWh eller 500 kW/ 1000 kWh. Batterisystemet kan leveres både med og uten container.  

– Dette er en standardvare hos oss med kort leveringstid, og vi har design og løsning klar for å levere til bensinstasjoner som ønsker en ekstra hurtiglader, industribygg, automatiserte lager og andre kunder som har høyt og varierende energiforbruk, sier Rør.

Han legger til at systemet etter hvert vil også vil fungere som «Black start» off-grid hvis et bygg mister strømmen.

– Kort fortalt betyr det at dersom strømmen til bygget blir borte vil batterisystemet danne et mikronett eller «Grid Forming», og levere strøm til bygget etter at bygget er skilt vekk fra strømnettet. På den måten er man ikke avhengig av det eksterne strømnettet for å hente seg inn fra et strømbrudd, avslutter Rør.

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)