×
Annonse fra Delta V for

Vil du bidra til å forme fremtidens anleggsbransje?

ANNONSE: Vil du bidra til å forme fremtidens anleggsbransje?
  • Delta V Dette er en annonse. Journalistene i Tu.no er ikke involvert i produksjonen.

Bypakke Bodø er Nord-Norges største samferdselssatsning noensinne, og et felles løft for å gi Bodø by et tryggere og mer fremtidsrettet samferdselssystem.

Biltrafikken har økt betraktelig de siste årene, og det er forventet en befolkningsvekst som vil legge enda større press på transportsystemet i fremtiden. Derfor skal Bodø få en ny riksveg, som er dimensjonert for byens nye størrelse. 

For at nye riksveg 80 skal bli en suksess, er tunnelen på strekningen en viktig del av prosjektet. Den står Veidekke ansvarlig for, og de benyttet anledningen til å utvikle ny teknologi.

Veidekke er på utkikk etter en ny leder av maskinavdelingen - se stillingen her

Fra manuelt til autonomt 

For å bygge tunnelen, med to kjørefelt på 2,8 kilometer, var Veidekke nødt til å sprenge ut 500 000 m3 med fjell. Tidligere har boreplanene blitt laget manuelt på et kontor, og deretter overført til boreriggen, noe som ikke har vært optimalt.

– Operatøren har boret mye på frihånd, noe som ofte blir unøyaktig, og da kanskje alt for stort eller alt for lite. De som jobber i tunnelen må også fysisk gå opp og ned for å markere hvor de skal bore og bolte, sier Jon Andre Nilsen, ansvarlig for maskinstyring underjord i Veidekke.

 

I samarbeid med Epiroc har de utviklet en borplansgenerator som visualiserer hvor de skal både bore, automatisk og systematisk. Via kun to tastetrykk kan den generere en boreplan, noe som gjør den enkel å bruke, mer nøyaktig og ikke minst fleksibel. 

– Operatørene kan forandre planene direkte i riggen, noe som sparer oss for en god del tid, kostnader, og ikke minst belastning for de som jobber ute, sier han.

– Driverne på prosjektet har vært veldig fornøyd med resultatet, og nå bruker vi det på alle riggene vi har. Programmet er fortsatt under utvikling, og vi gir tilbakemeldinger fortsatt.

Da blir sluttresultatet blir akkurat slik vi vil ha det, sier han.

Jon Andre Nilsen, Ansvarlig for maskinstyring underjord, i Veidekke.

Et steg foran

Bygg- og anleggsbransjen har tidligere vært en konservativ bransje, men utviklingen de siste årene har gått raskt, og Veidekke skal ligge et steg foran konkurrentene. Borplansgeneratoren er kun en del av deres kontinuerlige teknologisatsning, og de bruker prosjektene sine til å teste ny teknologi.

– Målet er at vi hele tiden skal ha, og utvikle det beste. Hvis ikke vi gjør det, så er det noen andre som gjør det, sier Jon Andre.

Jon Andre har jobbet i Veidekke i 13 år, og jobber nå som ansvarlig for maskinstyring underjord. Tidligere har han jobbet som stikningsingeniør og stikningsansvarlig i Veidekke, og det var nettopp interessen for teknologi som tok han videre til maskinavdelingen.

– Det har en rivende utvikling de siste ti årene, og jeg får jobbe med noe jeg synes er gøy. Jeg får bli med på å prøve nye ting, reise rundt og hverdagen er generelt veldig varierende, sier han.

 Men jobben er også mer enn å ha det gøy.

 – Arbeidet vi gjør inne i tunnelen kan jo være farlig, men det er det vi i maskinavdelingen skal sørge for at det ikke er. Teknologien skal tilrettelegge for at arbeidet skal utføres på en trygg måte, som også er minst mulig belastende, sier han. 

Veidekke ser etter ny leder til Maskinavdelingen

 

Da utviklingen har gått raskt de siste årene, synes Jon Andre det er vanskelig å si hvordan fremtidens anleggsbransje vil se ut. Men en ting er sikkert, Veidekke skal være med på å forme den, og de er på jakt etter en leder av maskinavdelingen som skal være en viktig bidragsyter i det. 

– For en leder av maskinavdelingen gjelder det å finne balansen mellom å teste nye ting, men også holde litt på bremsen, og ikke ta helt av når det gjelder ny teknologi. Det er viktig å se kost kontra nytte, sier Jon Andre. 

Utslippsfrie bygg– og anleggsplasser har vært i fokus i bransjen de seneste årene, og Veidekke har blant annet kjøpt inn gravemaskiner drevet av batteri, elbiler og prøver også ut biodrivstoff på sine maskiner.

– Det er lederen av maskinavdelingen som kommer til å styre hva jeg, og maskinavdelingen vil kjøpe inn, med innspill fra de som bruker utstyret. Derfor er det viktig med god kompetanse på utstyret som brukes, men det å være god på å kommunisere med ulike mennesker er vel så viktig.

– Det er Veidekkemodellen, at de som jobber med utstyret blir hørt. Det er ikke bare lederne som bestemmer, men alle som arbeider på et prosjekt er med gjennom hele prosessen. 

Jon Andre sier utviklingen ikke vil skje over natten, men at lederen av maskinavdelingen både må se hva som fungerer i dag, og samtidig ha interessen til å sette seg inn i det nye som kommer.

– Som leder av maskinavdelingen i Veidekke vil du få muligheten til å jobbe med det siste av det siste, og være med på å skape og utvikle noe nytt. Man får ganske frie tøyler til å styre teknologien dit man ønsker, sier Jon Andre. 

 

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)