BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

Batterihybridferger kutter et tonn drivstoff per rundtur Dover-Calais

ABB-teknologi bidrar til drivstoff- og utslippskutt og raskere seilingstider.
ABB-teknologi bidrar til drivstoff- og utslippskutt og raskere seilingstider.
Innhold fra annonsør

ABB leverer elektriske-, digitale- og oppkoblede løsninger til to nye P&O Ferries ferger, inkludert Azipod® fremdrift og energilagring, som kutter drivstofforbruket med et tonn per tur-retur kryssing av Den engelske kanal.

ABB har vunnet en kontrakt med Guangzhou Shipyard International Ltd for å levere komplette, integrerte løsninger for to nye P&O Ferries skip. Den hybride fremdriftsløsningen, som bruker elektrisk kraft fra 8,8 MWh batterier og dieselgeneratorer, vil redusere drivstofforbruket på P&O Ferries Dover-Calais-rute med 40 prosent. Batteriene vil gi full kraft for havnemanøvrering og opphold i havn, og vil forberede fartøyene for en fremtid uten utslipp når flere elektriske landladestasjoner er tilgjengelig.

Omfattende pakke

De 230 meter lange fartøyene er utstyrt med fire Azipod® fremdriftsenheter  på 7,5 MW hver, og vil bli de største passasjer- og godsfergene som seiler ruten når  driften starter i 2023. Ifølge P&O Ferries var fordelene med integrasjon fra bro-til-propell avgjørende for valg av hybridløsningen for de nye fergene.

I tillegg til Azipod® fremdrift og energilagring, vil de nye skipene inneholde omfattende ABB-løsninger for å dekke kraft og fremdrift, automatisering og energistyring. ABBs energistyringssystem (PEMS™) er tett integrert med det elektriske systemet og sørger for optimal utnyttelse av fartøyets totale kraftressurser ved å forbedre informasjonsflyten på tvers av skipssystemene.

– P&O-fergene under konstruksjon på Guangzhou Shipyard International er virkelig ikoniske. Vi er glade for å styrke vårt strategiske samarbeid med teknologileder ABB og samarbeide om dette ledende prosjektet, med tanke på ABBs leverandørstatus i det globale fergemarkedet, sier Zhongqian Chen, styreleder i Guangzhou Shipyard International.

– Vi er stolte over å ha ABB-teknologi i hjertet av P&O Ferries bærekraftsprogram, ettersom det dekker omstillingen til fremtidig nullutslipp for skipsfarten, ser Juha Koskela, leder for ABB marinevirksomhet.

Sparer 7 minutter per kryssing

Fergene har bro og ett par Azipod®-enheter i hver ende slik at det ikke er behov for å snu i havn. Dekksoffiserene vil bare gå til den motsatte broen. Det sparer syv minutter og ett tonn drivstoff - en sjettedel – på kryssingen på rundt 18 nautiske mil.

Fartøyene vil også utrustes med ABB Ability ™ Marine Pilot Control, et intelligent manøvrerings- og styringssystem som muliggjør sikrere og mer effektive operasjoner ved å automatisere flere navigasjonsoppgaver. Dermed kan dekksoffiserene fokusere på å optimalisere den generelle skipskontrollen og posisjonering.

Fartøyets motorer vil være utstyrt med ABBs Power2 totrinns turboladingssystem som ytterligere forbedrer energieffektiviteten og bidrar til å oppnå opptil fem prosent drivstoffbesparelser. I tillegg vil Power2-systemet bidra til å redusere utslipp av nitrogenoksid med opptil 60 prosent.

Økende interesse for fremdriftssystem

Med over 20 fartøyer og 27 000 avganger per år på åtte ruter mellom Storbritannia, Republikken Irland og nordlige, kontinentale havner, er P&O Ferries et av de ledende ferge- og logistikkselskapene i Europa, med 8,4 millioner passasjerer, 1,6 millioner biler og 2,2 millioner godsenheter hvert år.

Guangzhou Shipyard International, hvor skipene skal bygges, er anerkjent som et av de mest moderne og største skipsbyggingsselskapene i Kina og har økt fokus på å bygge bærekraftige skip.

Etterspørselen etter fremdriftssystemet Azipod® vokser sterkt i den globale fergeindustrien og transporterer rundt 2,1 milliarder passasjerer, 250 millioner kjøretøyer og 32 millioner trailere hvert år. Rederne velger i økende grad Azipod®-systemer som tilbyr 360 graders rotasjon av propellene, høyere pålitelighet, lavere vibrasjoner og mer plass ombord ettersom systemet er plassert utenfor skroget.

Les mer:

ABBs maritime energilagringssystemer

ABB Onboard DC Grid

ABB Azipod elektrisk fremdrift

ABB Ability Marine Pilot Control

ABB vinner hybrid kraftordre for bærekraftig brønnbåt

ABB samarbeider med Vigor for å bane vei for Washington State Ferries skifte mot nullutslippsflåte

ABB bidrar til nullutslipp på Norges største bilfrie passasjersamband

Verdens største batteridrevne skip seiler med teknologi fra ABB

Podcast: Grønt skifte til sjøs, med eksperter fra miljøstiftelsen ZERO og ABB