Annonsørinnhold fra  
Advertiser company logo

Automatisk bremseassistent gir sikrere «nødstopp» av store skip

Automatisk nødstopp for skip gir økt sikkerhet og effektivitet
Automatisk nødstopp for skip gir økt sikkerhet og effektivitet ©2022 Michel Verdure Studio, Inc. for Royal Caribbean International
ABB SmartPrat BrandStory
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er et ledende globalt teknologiselskap som driver omstillingen av samfunnet og industrien for å oppnå en mer produktiv og bærekraftig fremtid. Gjennom å koble programvare til sine produkter innen elektrifisering, robotisering, automatisering, motorer og omformere, skaper ABB løsninger som løfter teknologiens muligheter til nye høyder. ABBs fremgang bygger på mer enn 130 års teknologisk lederskap og drives fremover av rundt 105 000 talentfulle medarbeidere i over 100 land. www.abb.com
Les mer
  • ABB Ability™ Marine Braking Assistance hjelper skip med å minimere stoppetid og distanse, uten at det går på bekostning av styreevnen
  • Opprinnelig utviklet på forespørsel fra Royal Caribbean Group, den nye digitale løsningen forbedrer sikkerheten for skip, sjøfolk og passasjerer
  • Automatisert bremsing sparer slitasje på kritiske skipssystemer

Da verdens største cruiseskip, Wonder of the Seas, la ut på sin jomfrutur i begynnelsen av mars 2022 var hun først i verden med den nye ABB Ability™ Marine Braking Assistance. Det automatiske bremsesystemet er designet for trygge og jevne nødstopp. Det er et resultat av samarbeid mellom leverandør og eier, initiert på forespørsel av Royal Caribbean Group.

Etter fullstendige sjøprøver av skipsbygger Chantiers d'Atlantique og aksept fra eieren, er det DNV-godkjente bremsesystemet et eksempel på hvordan teknologi kan utnyttes for å forbedre sikkerheten for skip, sjøfolk og passasjerer.

Som ABS for bil

Bremseassistenten (nr. 1) utløser en automatisert bremsesekvens. Foto: ABB

Ved å trykke på en knapp utløses en automatisert bremsesekvens. Den optimaliserer vinkler og kraften til alle Azipod® fremdriftsenheter basert på fartøyets posisjon, kurs og hastighet for å gi maksimal bremseeffektivitet. Det er kritisk at operatørene har tid til å ta seg av andre presserende saker mens de beholder kontroll over styringen.

– Vi i ABB er stolte av å introdusere ny teknologi til bransjen for bedre sikkerhet og tilføre verdi for kundene våre. Den maritime bremseassistenten er et godt eksempel på et samskapingsprosjekt hvor vi i samarbeid med Royal Caribbean Group har utviklet en løsning som utgjør en operasjonell forskjell, sier Kalevi Tervo, global programansvarlig i ABBs maritime virksomhet. - Innføringen av en automatisert prosess som forbedrer sikkerheten har spesiell betydning i en tid da myndighetene jobber videre med regelverk for autonome skip.

Den maritime bremseassistenten kan sammenlignes med blokkeringsfrie bremser (ABS) som bilførere forventer som standard. Automatisering av bremsesekvensen minimerer også slitasje fra kavitasjon (gassbobler) og oppvarming av bremsetransformatorer på systemene under manuell kontroll.

Innovasjon

Nødstopp av et skip kan være svært stressende. I motsetning til å bråbremse med en bil, resulterer full gass aktover tap av styreevnen for akselbasert fremdrift. For et fartøy med innkapslede thrustere, tillater nødstopprosedyren mye raskere stopp, med begrenset styreevne, men den krever trinnvise, manuelle handlinger av styrmannen når andre problemer krever oppmerksomheten.

– Vi har en lang historie med innovasjon for å forbedre sikkerheten til sjøs. Jeg er glad for at den maritime bremseassistenten debuterer på våre skip, i tett samarbeid med ABB, sier Anders Aasen, Vice President, Global Technical Operations, Royal Caribbean Group. 

Denne annonsen er publisert av TUM Studio, en underavdeling av Teknisk Ukeblad Media. Journalistene og redaksjonen i Tu.no og Digi.no er ikke involvert i produksjonen.
Personvern
© TUM Studio 2022