BrandStory er et annonseprodukt, produsert etter gjeldende retningslinjer.

Retningslinjer for BrandStory

BrandStory er en markedsføringskanal for annonsører. Tanken bak annonseformatet er at firmaer med komplekse budskap skal få anledning til å gå i dybden på sine temaer, og ha mulighet til å få direkte feedback fra en relevant målgruppe.

Annonsørene er velkomne til å dele innsikt fra forskning og utvikling, refleksjoner rundt sin rolle i samfunnet og tanker om ledelse.

Produktreklame er ikke tillatt i dette formatet. Annonsører kan heller ikke bruke BrandStory som en kanal for tilsvar på journalistikk som utøves på redaksjonelle flater.

ABB leverer elektriske løsninger for økt effektivitet og bærekraft til Knutsens nye skytteltankere


ABB leverer elektriske løsninger med batterilagring for økt effektivitet og bærekraft til Knutsens nye skytteltankere.
ABB leverer elektriske løsninger med batterilagring for økt effektivitet og bærekraft til Knutsens nye skytteltankere. (Foto: ABB)
Innhold fra annonsør


Knutsen NYK Offshore Tankers (KNOT) to første skytteltankere med batteriteknologi har et bredt spekter av elektriske ABB-løsninger og vil oppnå målbare gevinster innen drivstoffeffektivitet, driftsfleksibilitet og utslippsreduksjon.

ABB Marine & Ports signerer en kontrakt med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering for levering av kraft- og styringsteknologi til to nye KNOT-skytteltankerne som sikrer dem for morgendagens drift og muliggjør bærekraftsgevinster som energiselskaper stadig jakter på.

– Det er flott å se at også slike fartøy tar i bruk energilagringssystemer for å redusere utslipp og kostnader, sier Sindre Sætre, leder for ABBs norske marinevirksomhet. - Vi er takknemlige for at rederiet igjen har valgt våre løsninger.

Operere i Nordsjøen

Energilagringssystemet ble en del av løsningen etter forespørsel fra lete- og produksjonsselskapet Vår Energi, som har inngått kontrakt med KNOT for drift av skytteltankerne. Systemet vil forbedre skipets ytelse ved å optimalisere motorenes respons, uansett belastning.

– Vi har vært fullstendig klar over befrakternes økte krav til bærekraft. Derfor var det viktig at vårt første engasjement for batterikraft involverte en leverandør med god historikk på å levere kvalitet, sikkerhet og pålitelighet til Knutsen, samt service- og fjernbasert ekspertsupport, sier Tom Knutsen, prosjektleder i KNOT. - ABB har betydelig erfaring med energilagringssystemer, og vi er glade for at denne teknologien, i tillegg til å redusere utslippene, også vil redusere driftskostnadene.

Tankerne på 124 000 dødvekttonn bygges for å tåle tøffe arktiske farvann og leveres av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i 2022. Fartøyene skal operere i Nordsjøen.

ABBs leveranse vil også omfatte akselgeneratorsystemet, hovedtavler, thruster- og lastpumpedrivsystemer, prosjektledelse, igangkjøring og sjøprøver.

Dynamisk laststøtte

ABBs doble batteripakker om bord på hvert Knutsen-skip vil ha en lagringskapasitet på 678 kWh. Energilagringssystemet integrert i ABB’s kraftsystem øker motorenes respons ved å kontrollere og optimalisere akselgeneratorens kraftfleksibilitet. Energilagringssystemet bidrar til økt dynamisk støtte, som kan være avgjørende ved plutselige lastendringer og toppbelastning, inkludert spesifikke krav til posisjonering og drift av lastpumper.

Å hente kraft fra det integrerte energilagringssystemet forbedrer driftsfleksibiliteten, men betyr også redusert behov for å kjøre hjelpesystemer, noe som sparer drivstoff og reduserer utslipp. Batteristrøm kan derfor være et nytt konkurransefortrinn når skip byttes ut eller oppgraderes. Når akselgeneratoren produserer mer kraft enn nødvendig, vil overflødig kraft brukes til å lade batterier.

– Vi er stolte av igjen å levere trygge og effektive løsninger til Knutsen for å hjelpe dem med å nå sine bærekraftsmål, sier Juha Koskela, global leder for ABB Marine & Ports. – Vårt skytteltankertilbud sikrer at nåværende og fremtidige drifts- og utslippsmål kan nås.

Les mer:

Norsk el-båt-eventyr med frekvensomformere fra ABB

Helelektriske sightseeing-båter settes i drift ved Niagarafallene

ABB-teknologi driver superferger mot en ny æra

ABB vinner hybrid kraftordre for bærekraftig brønnbåt

ABB samarbeider med Vigor for å bane vei for Washington State Ferries

ABB skal drive verdens største diamantutvinningsskip