Yara slet med at arbeidere fikk støt av elektrisk utstyr. Løsningen fant de i en elbillader

Yara slet med at arbeidere fikk støt av elektrisk utstyr. Løsningen fant de i en elbillader
Zaptec har brukt kjerneteknologi fra elbilladeren deres til å bygge en trafo til bruk på elektrisk utstyr i prosessanlegg. Ideen fikk Yara da Zaptec vant Norwegian Tech Award. Bilde: Zaptec

Yara har i en årrekke jobbet med å få ned antallet skader og ulykker knyttet til elektrisk utstyr på prosessanlegget.

Utstyret for å hindre støt har tidligere vært tungt, uhåndterlig og tidkrevende å dra med seg.

Løsningen på problemet fant de bokstavelig talt inne i en ladekabel for elbiler, etter at Zaptec ble kåret til fjorårets vinner av Norwegian Tech Awards.

Brukes på nye områder

Zaptec vant prisen for sin fullisolerte galvaniske transformator, som er så liten at den kan integreres i en ladekabel til en elbil. 

Selskapets første kunde var elbilprodusenten Renault, men alt da var de klare på at dette var teknologi som kan brukes på en rekke områder.

Det skjønte også Yara, som tok kontakt med prisvinneren etter å ha lest omtalen av teknologien. De så at trafoen hadde potensial til å bedre sikkerheten for arbeidere som håndterer elektrisk utstyr.

Kjerneteknologien i elbilladeren er en skilletrafo som du kobler elektrisk utstyr til, slik at jordfeil blir oppdaget med en gang, og utstyret blir slått av på brøkdelen av et sekund. Dermed reduseres faren for støt eller at noe skal ta fyr.

I tillegg overvåker den strømføringen, registrerer hva som går galt og kommuniserer dette til en sentral, slik at det er mulig i ettertid å finne ut av nøyaktig hva som gikk feil.

Veier 3,5 kilo

Brage Johansen, administrerende direktør i Zaptec, forklarer at de har jobbet sammen med Yara i omkring ett år, for å utvikle en trafo som kan brukes operativt i prosessanlegg, overalt hvor du finner elektrisk utstyr.

– Trafoen er svært lik den vi bruker i elbiler, og baserer seg på kjerneteknologien til Zaptec, sier Johansen.

De største endringene er i software-programmering og design. De er utformet slik at de skal være lettere å transportere rundt, med kortere kabellengde og bedre håndtak.

– Konkurrenten vår på denne teknologien veier 40-50 kilo. Vår trafo veier 3,5 kilo. Det er en dramatisk forskjell. Folk skader seg jo på de trafoene som brukes i dag, klemskader for eksempel, i tillegg til at de bruker mye tid på å plassere dem der de skal være. Så du kan si at det er tidsbesparende å bruke vår teknologi, påpeker han.  

Som natt og dag

Fagsjef for innkjøp i Yara, Jan Erik Nyrud, er svært fornøyd med den nye teknologien.

– Det er en kjempefordel å ha så lav vekt på slik utstyr. Sammenlignet med hva som var på markedet fra før, som veier 30 kg, er dette som natt og dag. Fra å være slepbart, blir det lett bærbart. Vi sparer mye tid. Det har vært et kvantesprang, en kjempelettelse i hverdagen, sier han til Teknisk Ukeblad.

Yara har overfor Zaptec også påpekt noen forslag til små endringer som kunne gjøre produktet enda bedre, og som de ifølge Nyrud har fått gehør for. Ledningene var ifølge Yara litt for lange, og plasten rundt utstyret var printet og ikke støpt.

– Når det støpes, kan utstyret tåle enda røffere behandling, slik at levetiden øker. Disse blir jo dratt med rundt i anleggene, og kan falle ned, sier Nyrud.

Globalt potensial

Zaptec på sin side har store forventninger til det nye produktet.

– Dette er et globalt produkt, noe som trengs overalt. Når vi får volumet opp og prisen ned, så håper vi at det kan bli et personlig sikkerhetsutstyr for alle håndverkere. Da snakker vi om et gigantisk marked, poengterer Johansen.

Per i dag ligger prisen for en trafo på omkring 25.000, litt avhengig av innkjøpsvolum og hva slags tjenester som følger med.

Det er dessuten ikke første gang teknologien til Zaptec blir tatt i bruk på ny områder. Opprinnelig ble den utviklet for oljebransjen, men dette gikk de bort i fra. I stedet har de blant annet satset på elbilkabler og boring på Mars sammen med Nasa.

– Den beste måten å bygge omdømme på

Peggy Brønn, leder for avdeling for virksomhetskommunikasjon på BI Oslo, forklarer at det ikke er tilfeldig at selskaper oppnår suksess etter å ha vunnet en pris.

– Å ha en tredjepart som bekrefter at det selskapet driver med er bra, er den beste måten å bygge et godt omdømme på. Å få en pris for arbeidet du har gjort er mye mer verdifullt enn at selskapet selv skal fortelle andre om seg selv. Omdømme er det andre sier om deg, og hvis noen sier at du er fantastisk, så må du jo nesten være det, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun understreker at det spesielt for startups og nye selskaper vil være umulig å sette en pris på verdien av å vinne en anerkjent pris.

– Normalt vil det ta år å bygge et omdømme for et nyoppstartet selskap, understreker hun.

Brønn er heller ikke i tvil om at det å jobbe for å bli nominert og vinne priser er noe selskaper burde legge tid og ressurser i.

– Det er ingen tvil om at dette er verdt en innsats. Det er i bunn og grunn noen objektive som sier at arbeidet ditt er bra.