De tre første dagene denne uken arrangerer Dataforeningen Software 2008, den 28. programvarekonferansen i rekken.
Microsoft, Google, IBM, Oracle og Opera har mandag trukket fullt hus på en av seminarrekkene, der selskapene tegner et bilde av de mest sentrale trendene for bransjen opp til fem år frem i tid.
Microsoft innser at internett og søk henger nøye sammen. Yahoo-kjøpsforsøket, som ser ut til å dra ut i tid, må ses i dette lyset.
Alt over alt
Framtidsscenariene på Dataforeningens arrangement er entydige. Trekker vi essensen ut av dem, ser vi at det meste kommer til å samhandle over internett.
Konsekvensen er at programmer og tjenester i økende grad flyttes over på nettet i stedet for å være installert som programvare på hver enkelt maskin. Her kan virksomheter og personer selv eller med profesjonell hjelp sy sammen de løsningene de har behov for – på én plattform på nettet.
I skyene
Dermed får du tilgang til e-post, avtalebok, video, musikk, kart og hva du måtte ha behov for, hvor enn du befinner deg.
– Dette kaller vi "Cloud computing", forklarer Knut Magne Risvik, engineering director hos Google Norge. Cloud, fordi alt skjer ute i cyberspace, eller ”oppe i skyene” og ikke på en konkret datamaskin.
IP i kjøleskapet
Stadig flere av de elektroniske dingsene vi bruker får trådløs tilgang til internett: Mobiltelefonen, håndholdte PC-er (PDA) og iPod og andre MP3-spillere.
– Til og med bilen og kjøleskapet får sin egen ip-adresse om ikke lang tid, varsler administrerende direktør Morten Thorkildsen hos IBM Norge.
Søkekrigen
All denne økende samhandlingen tvinger frem muligheten for å kjøre dine programmer og tjenester på hvilken som helst plattform. Den tradisjonelle kampen mellom Mac og Windows dabber av når det meste kommer til å foregå over nettet. I stedet kommer kampen til å stå om de beste søkemotorteknologiene, når du skal logge deg på fra hvor som helst med hva som helst.
– Årsaken er at søk blir en integrert del av arbeidsprosessen i bakgrunnen, når du skal hente inn dine program og tjenester til maskinen du logger deg på. En nødvendighet for å finne informasjonen du trenger og kunne navigere blant mengder av data, sier Microsoft-sjef Aasrud.
– Nedtur
– Hvor kritisk er det da for dere å få kjøpt Yahoo?
– Ingen tvil om at dette er viktig i forhold til denne utviklingen. Søk blir stadig viktigere. Derfor var det en nedtur å lese nyheten om at styret i Yahoo ikke aksepterer tilbudet vårt.
Microsoft har ikke søkemotorteknologi som er konkurransedyktig i dag. Hva gjør Microsoft hvis oppkjøpsforsøket ikke fører frem?
– Da må vi lete andre steder. På den annen side er vi forberedt på at det kan ta ett år å få til en overtakelse av Yahoo, svarer Knut Morten Aasrud.