Yahoo-kjøp kan ta ett år

Adm. dir. Knut Morten Aasrud, Microsft Norge, på Software 2008, SAS Radisson Oslo
Adm. dir. Knut Morten Aasrud, Microsft Norge, på Software 2008, SAS Radisson Oslo (Bilde: Espen Zachariassen)
  • IT

De tre første dagene denne uken arrangerer Dataforeningen Software 2008, den 28. programvarekonferansen i rekken.

Microsoft, Google, IBM, Oracle og Opera har mandag trukket fullt hus på en av seminarrekkene, der selskapene tegner et bilde av de mest sentrale trendene for bransjen opp til fem år frem i tid.

Microsoft innser at internett og søk henger nøye sammen. Yahoo-kjøpsforsøket, som ser ut til å dra ut i tid, må ses i dette lyset.

Alt over alt

Framtidsscenariene på Dataforeningens arrangement er entydige. Trekker vi essensen ut av dem, ser vi at det meste kommer til å samhandle over internett.

Konsekvensen er at programmer og tjenester i økende grad flyttes over på nettet i stedet for å være installert som programvare på hver enkelt maskin. Her kan virksomheter og personer selv eller med profesjonell hjelp sy sammen de løsningene de har behov for – på én plattform på nettet.

I skyene

Dermed får du tilgang til e-post, avtalebok, video, musikk, kart og hva du måtte ha behov for, hvor enn du befinner deg.

– Dette kaller vi "Cloud computing", forklarer Knut Magne Risvik, engineering director hos Google Norge. Cloud, fordi alt skjer ute i cyberspace, eller ”oppe i skyene” og ikke på en konkret datamaskin.

IP i kjøleskapet

Stadig flere av de elektroniske dingsene vi bruker får trådløs tilgang til internett: Mobiltelefonen, håndholdte PC-er (PDA) og iPod og andre MP3-spillere.

– Til og med bilen og kjøleskapet får sin egen ip-adresse om ikke lang tid, varsler administrerende direktør Morten Thorkildsen hos IBM Norge.

Søkekrigen

All denne økende samhandlingen tvinger frem muligheten for å kjøre dine programmer og tjenester på hvilken som helst plattform. Den tradisjonelle kampen mellom Mac og Windows dabber av når det meste kommer til å foregå over nettet. I stedet kommer kampen til å stå om de beste søkemotorteknologiene, når du skal logge deg på fra hvor som helst med hva som helst.

– Årsaken er at søk blir en integrert del av arbeidsprosessen i bakgrunnen, når du skal hente inn dine program og tjenester til maskinen du logger deg på. En nødvendighet for å finne informasjonen du trenger og kunne navigere blant mengder av data, sier Microsoft-sjef Aasrud.

– Nedtur

– Hvor kritisk er det da for dere å få kjøpt Yahoo?

– Ingen tvil om at dette er viktig i forhold til denne utviklingen. Søk blir stadig viktigere. Derfor var det en nedtur å lese nyheten om at styret i Yahoo ikke aksepterer tilbudet vårt.

Microsoft har ikke søkemotorteknologi som er konkurransedyktig i dag. Hva gjør Microsoft hvis oppkjøpsforsøket ikke fører frem?

– Da må vi lete andre steder. På den annen side er vi forberedt på at det kan ta ett år å få til en overtakelse av Yahoo, svarer Knut Morten Aasrud.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå