NYHETSBREV

Weg vil femdoble omsetningen i Norge

I fjor solgte brasilianske Weg motorer i Norge for 10 millioner kroner. Målet er en dobling i 2015 og femdobling innen 2017.

Dan Tolstrup, salgsdirektør for WEG Scandinavia på Hannovermessen 2015, foran en av selskapets større motorer.
Dan Tolstrup, salgsdirektør for WEG Scandinavia på Hannovermessen 2015, foran en av selskapets større motorer. Bilde: Joachim Seehusen
6. juli 2015 - 04:45
Vis mer

Det er primært to segmenter salgsdirektør Dan Tolstrup ønsker å satse på. Det er marin industri, primært skipsindustri, og det er olje- og gassektoren. Vi treffer ham på Hannovermessen, der selskapet hadde en stor stand.

Men i olje- og gass er det tøffe tider, alle de store oljeselskapene har omfattende spareplaner.

– Det er nettopp derfor vi er interessert. Vi har forsøkt før, men da var ikke pris viktig, svarer Tolstrup.

Han hevder WEG kan tilby det han kaller «minimum samme kvalitet» og samtidig tilby et bredere utvalg motorer og utstyr til konkurransedyktige priser, sammenlignet med de aktørene som i dag er store på det norske markedet.

– Fallet i oljeprisen har ført til at kundene nå tar seg tiden til å sjekke rundt før de kjøper. Av riktige globale leverandører finnes det kun tre, og WEG er en av dem. I store internasjonale utbygginger som skjer både i Nord-Amerika, Sør-Amerika og i Afrika er vi ikke en outsider, men den foretrukne leverandøren. Mange norske selskaper går nå ut over Norges grenser, og da blir vi mer interessante.

Når dette skrives er han i samtaler med FMC, han håper å få på plass en avtale med dem innen kort tid.

Les: Løypemelding fra de som måler olje- og gass

Lager alt fra bunnen

Tolstrup forteller at WEG har valgt å ha full kontroll over produksjon og kvalitet hele veien. Det betyr at selskapet har eget stålverk og støper selv, og eget kopperverk og lager sine egne kabler fra bunnen.

– Og så selger vi komponenter til blant annet Siemens.

I Brasil sitter det nå en gruppe med ansvar for å utvikle nye PM-motorer. De skal utvikle et bredt spekter av nye motorer. Intensjonen er å ha motorer i effektklassen 1.5 til 2 MW klare om halvannet til to år.

– Det gjør vi for å lage vår egen portefølje, ikke for å kopiere GE, dagens leder på dette markedet.

Distributørene i Norge har servicesentre for selskapets motorer, i tillegg har de noen uavhengige leverandører.

I oljebransjen er ofte godkjenninger og dokumentasjon en både tidkrevende og kostbar affære for leverandørene. Tolstrup sier noen av produktene deres er godkjent av Statoil og at flere er i prosess. At WEG er helt uavhengig av underleverandører mener Tolstrup er en fordel i denne prosessen.

– I dag er det om lag 20 produsenter på det norske markedet. Ti av dem konkurrerer om de samme kundene som oss.

Les også: Sparer 80 tonn med ny pumpeløsning

VIl ha norsk datterselskap

WEG har også mer i ermet. En serie high speed-motorer er under utvikling, så kommer en serie svært store Atex-motorer og nylig har også brasilianerne begynt å levere motorer med gir. Gjennomgående skal deres motorer ha et mindre fotavtrykk enn konkurrentenes, men veie fem til åtte prosent mer.

– Når kommer det et WEG Norway?

– Foreløpig er det like greit for meg å reise fra København som å ha base i Norge, men når vi passerer 50 millioner i omsetning stifter vi et norsk selskap. Men vi skal likevel fortsette med de distributørene vi har i dag, lover Tolstrup.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.