Samferdsel

VW med spissteknisk tak

GLATT: VW hevder selv at Eos har en luftmotstand på 0,29. Jaså. Det er med taket lukket det, VW. En cabrio ligger gjerne på 0,4 i motstandsfaktor den, i åpnet tilstand. Linjene er lekre, eller? Bilen har femdelt elektrisk operert tak og er fullt vinterisolert.
GLATT: VW hevder selv at Eos har en luftmotstand på 0,29. Jaså. Det er med taket lukket det, VW. En cabrio ligger gjerne på 0,4 i motstandsfaktor den, i åpnet tilstand. Linjene er lekre, eller? Bilen har femdelt elektrisk operert tak og er fullt vinterisolert. Bilde: VW
Stein Bekkevold
15. sep. 2005 - 13:24

Forutsetningen da VWs konstruktører skulle lage en kupeversjon av nye Passat, var at bilen også skulle være en fullblods fireseters cabriolet – med god bagasjeplass.

Til nå har nesten bare amerikanske seks meters flak oppfylt krav ene: En fet Cadillac har jo plass i bagasjerommet både til en diger brettet cabriolet og en masse bagasje.

Ekstra hattehylle

Det ble under bilutstillingen i Frankfurt i går gjort et enormt nummer av bilens takløsning: Eos-taket er laget i fem deler og folder seg sammen så intrikat at det bare tar litt plass i toppen av bagasjerommet, rett under hatthylla.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Rittal
KI og bærekraft endrer datasentrene


Utfordringen må ha vært rene konstruktørdrømmen. Det de også jobbet svært mye med var at taket skulle være potte tett selv i øspøsvær, og så skulle det tåle litt av hvert av is i skjøtene.

Snørike Bayern

Veldig få moderne bileiere staller opp kupeen på vinteren. Og jo da: det er snø nok i Tyskland også. Mye av Bayern ligger omtrent på høyde med Beitostølen.

Eos leveres med omtrent samme motorprogram som Passat, dvs. maskiner fra 85 kW/115 hk opp til 184 kW/250 hk. Luringer velger den beste dieselmotoren.





Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.