SAMFERDSEL

VW med spissteknisk tak

GLATT: VW hevder selv at Eos har en luftmotstand på 0,29. Jaså. Det er med taket lukket det, VW. En cabrio ligger gjerne på 0,4 i motstandsfaktor den, i åpnet tilstand. Linjene er lekre, eller? Bilen har femdelt elektrisk operert tak og er fullt vinterisolert.
GLATT: VW hevder selv at Eos har en luftmotstand på 0,29. Jaså. Det er med taket lukket det, VW. En cabrio ligger gjerne på 0,4 i motstandsfaktor den, i åpnet tilstand. Linjene er lekre, eller? Bilen har femdelt elektrisk operert tak og er fullt vinterisolert. Bilde: VW
Stein Bekkevold
15. sep. 2005 - 13:24

Forutsetningen da VWs konstruktører skulle lage en kupeversjon av nye Passat, var at bilen også skulle være en fullblods fireseters cabriolet – med god bagasjeplass.

Til nå har nesten bare amerikanske seks meters flak oppfylt krav ene: En fet Cadillac har jo plass i bagasjerommet både til en diger brettet cabriolet og en masse bagasje.

Ekstra hattehylle

Det ble under bilutstillingen i Frankfurt i går gjort et enormt nummer av bilens takløsning: Eos-taket er laget i fem deler og folder seg sammen så intrikat at det bare tar litt plass i toppen av bagasjerommet, rett under hatthylla.



Utfordringen må ha vært rene konstruktørdrømmen. Det de også jobbet svært mye med var at taket skulle være potte tett selv i øspøsvær, og så skulle det tåle litt av hvert av is i skjøtene.

Snørike Bayern

Veldig få moderne bileiere staller opp kupeen på vinteren. Og jo da: det er snø nok i Tyskland også. Mye av Bayern ligger omtrent på høyde med Beitostølen.

Eos leveres med omtrent samme motorprogram som Passat, dvs. maskiner fra 85 kW/115 hk opp til 184 kW/250 hk. Luringer velger den beste dieselmotoren.





Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.