BYGG

Vurderer strengere regler for spordybde

VIL ENDRE: Finnmark fylkeskommune hadde ikke penger nok til nytt dekke på hele veien og lot det stå igjen strekninger som ikke ble utbedret og med 4,8 centimeter spordybde. Her skjedde det en ulykke som kostet tre liv. Nå vurderer vegvesenet strengere regler for tillatt spordybde.
VIL ENDRE: Finnmark fylkeskommune hadde ikke penger nok til nytt dekke på hele veien og lot det stå igjen strekninger som ikke ble utbedret og med 4,8 centimeter spordybde. Her skjedde det en ulykke som kostet tre liv. Nå vurderer vegvesenet strengere regler for tillatt spordybde. Bilde: SHT
30. aug. 2010 - 07:11

2.200 kilometer riks- og fylkesvei har spordybde på mer enn 25 millimeter, som er grensen Vegdirektoratet anbefaler for når det bør settes inn tiltak. På riksveinettet er det 12 kilometer vei hvor spordybden er mer enn 40 millimeter, skriver Aftenposten.

Les også:

Vil stenge veier

Dype spor i veien var en hovedårsak til ulykken ved Alta i januar i fjor, der tre personer omkom, har Statens havarikommisjon slått fast.

I rapporten etter ulykken utenfor Alta anbefaler Havarikommisjonen å erstatte dagens veiledende grenseverdier med klare krav. Det kan i så fall bety at veier blir stengt om de ikke oppfyller et minstekrav.

Klart i november

I november kommer Vegdirektoratet med sin vurdering av hvorvidt dagens anbefalinger skal erstattes av krav i henhold til Havarikommisjonens forslag.

– Jeg registrerer at Havarikommisjonen har gått grundig til verks, og vi tar selvfølgelig tilrådningen seriøst, sier Lars Erik Hauer, direktør for vei og transport i Vegdirektoratet. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.