At departementet i det hele tatt skal ta stilling til en slik sak, provoserer bilorganisasjonen NAF kraftig.
– Dette er for det første et soleklart brudd på nytteprinsippet som har stått sterkt til helt i det siste, sier samfunnskontakt i NAF, Line Lillebø Osfoss til Teknisk Ukeblad.
– Ingen garanti
Hun er oppgitt over at det kan bli aktuelt for bilistene å måtte betale bompenger på forhånd for planlegging av en strekning som ikke en gang er avklart om vil komme.
– Den som har nytte skal betale, og den som betaler skal ha nytte. Men slik blir det ikke hvis bompenger skal kreves forut for planleggingen. Ingen har garanti verken for at veien blir ferdig planlagt, eller for at lokalpolitikerne blir enige om trasevalg eller for at det blir gjort endelig vedtak om bygging – og alt dette uten forsinkelser, påpeker Osfoss.
Desperat ønske
Årsaken til at det kan bli aktuelt å inndrive bompenger før planprosessen allerede på forhånd, er ifølge NAFs samfunnskontakt et desperat ønske om planmidler til veier i distrikts-Norge på grunn av manglende bevilgninger fra Stortinget.
– Ja, det som bekymrer oss i denne sammenheng er at gjennomførelsen av et veiprosjekt i Norge tar forferdelig lang tid fra planprosess til ferdigstillelse. Først er det planprogrammet, så kommunedelplanen og deretter reguleringsplanen som vil være ferdig først i 2015 – dersom det ikke blir flere forsinkelser, sier Osfoss.
– Ingen politisk risiko
Men blir det uenighet mellom de som styrer de forskjellige planprosessene, vil forsinkelser oppstå.
– Vi har ingen garanti for at veien i det hele tatt vil bli noe av. Hva hvis det skjer? Politikerne velter all risiko av en eventuell politisk uenighet over på bilistene, mens Aust-Agder fylkeskommune ikke tar noen økonomisk risiko i det hele tatt. Dette er så prinsipielt galt som det kan få blitt, hevder Line Lillebø Osfoss.
– Helt uhørt
Stortingspolitiker for Aust-Agder, Svein Harberg (H), er enig med Osfoss.
– Dette er helt uhørt. I NTP står det klart hvordan veiene skal finansieres, og her står ingen ting om forhåndsfinansiering av planlegging. Så det er ingen tvil om at det er staten som skal finansiere planleggingen. Bilistene skal ikke betale bompenger for dette på forhånd, sier Harberg.
Line Vennesland (A), vararepresentant for Freddy de Reuter i Transportkomiteen på Stortinget, er uenig med Harberg.
– Hvis forhåndsbetaling av planprosessene vil føre til at veien kommer raskere, så er dette positivt, sier hun.
– Men kan du garantere at veien vil bli bygd?
– Ja, denne veien vil komme i en eller annen form, men hvilke traséløsninger som vil bli brukt vet man ikke foreløpig, sier Vennesland.