Vraking av skip - en miljøbombe

  • Industri

– Norske redere bør ta et nasjonalt ansvar og Rederiforbundet burde satt en standard for sine medlemmer. I stedet benytter de seg av smutthull, sier leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen.

Miljøbombe

I dag blir utrangerte skip med store mengder giftstoffer ombord blir sendt til hugging på strendene i fattige land i Asia.

– Vraking av skip er både en miljøbombe og en helsebombe. Skipene som er full av asbest og store mengder giftstoffer skrapes under ekstremt kritikkverdige forhold. Dette er det et kjempebehov for å ta tak i, sier Greenpeace lederen.

Smutthull

Eksport av miljøfarlig avfall fra industriland til utviklingsland er forbudt etter Baselkonvensjonen, mens skipsfart er regulert gjennom sjøfartsorganisasjonen IMO.

– Skipsredere benytter en rekke smutthull for å unnslippe normalt miljøansvar ved skraping av skip, sier Gulowsen, som mener at norske redere kunne gjort langt mer enn å lene seg tilbake og vente på et internasjonalt regelverk.

EU initiativ

EU-kommisjonen har nettopp lagt frem en såkalt ”Grønnbok” for få til en mer miljøvennlig skraping av skip.

– Mange skip fra Europa og rundt om i verden ligger på strender i Sør-Asia for vraking, under forhold som fører til hundrevis av dødsfall og alvorlige skader hvert år, i tillegg til stor kystforurensing, mener EUs miljøkommisjonær Stavros Dimas.

Kritisk

Mellom 200 og 600 store handelsskip vrakes årlig på global basis, og tallet er antatt å øke i de neste årene. Da skal enkeltskrogoljetankere fases ut til fordel for sikrere dobbeltskrogtankere.

– Det er kritisk behov for bindende internasjonale regler, men frem til en internasjonal løsning blir funnet, bør EU takle problemene som forårsakes av vraking av nasjonalt eide skip, mener Dimas.

–Stålprisen som gjelder

Gulowsen mener at Rederiforbundet bør ta ansvar:

– De har ikke gjort noen ting. Det minste Rederiforbundet kunne ha gjort er å finne noen anlegg hvor forholdene er bedre enn de andre og anbefalt dem for sine medlemmer. Nå er det stålprisen som gjelder. Hva er poenget med norsk flagg da?

Uenig i kritikk

Det er ikke Norges Rederiforbund enig i:

- Rederiforbundet og norske myndigheter tok i 1999 initiativ overfor IMO for å sette i gang arbeid med en konvensjon knyttet til opphugging av skip. Vårt mål er at konvensjonen skal vedtas i IMO i år. Den skal spesifisere krav til opphugging, og hvilke krav opphugger må tilfredsstille for å bli godkjent, skriver informasjonsdirektør Marit Ytreeide i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Hun viser til at Rederiforbundet også har arbeidet for å få på plass frivillige standarder som rederiene kan forholde seg til inntil en konvensjon er på plass.

– Norges Rederiforbund ser nå i samarbeid med Norad og Miljøverndepartementet på mulighetene for å oppgradere opphuggingsindustrien i Bangladesh med sikte på at norske rederier kan hugge opp sine skip der under tryggere og mer miljøvennlige forhold.