MOTOR

Volvo: – Vi skal vinne hybridkampen

23. juni 2008 - 15:05

Volvo Trucks starter serieproduksjon av sin nye hybridlastebil FE Hybrid mot slutten av 2009.

Les også:

Svenskene går til oppgaven med skyhøye ambisjoner:

Sikter mot nummer én

– Når vi først bruker så store ressurser på utvikling av hybridteknologi, er det for å bli markedsledende globalt. Vi starter med Europa før vi følger på med Nord-Amerika og resten av verden, sier kommunikasjonssjef Merril Boman i Volvo Trucks til TU.no.

Selskapet selger over 100.000 lastebiler i året. Men hvor mange av disse som i 2009/2010 vil være hybrider, tør ikke Boman si.

– Vi går verken ut med salgs- eller produksjonsmål på dette tidspunktet. Det jeg kan si, er at etterspørselen er veldig stor. Det er nok produksjonskapasiteten som vil legge begrensninger i starten, sier Boman.

Batteriutvikling

FE Hybrid-prototypen er utstyrt med en 120 kilowatts elmotor som henter strøm fra litium-ionebatterier. Volvo har dessuten to renovasjonsbiler ute på testing, der den ene kan kalles plug-in, ettersom den har oppladbare batterier som driver blant annet søppelkverna uavhengig.

Volvo er hemmelighetsfulle også når det gjelder batteriutvikling og samarbeidspartnere.

– Det er halvannet år til bilene skal settes i produksjon. Og med den rivende utviklingen som er på batterier nå om dagen, er det umulig å si sikkert hva slags løsning som vil sitte i de første bilene som ruller ut av fabrikken, forklarer Boman.

Prototypen FM9 Hybrid ble vist fram i Oslo i forrige uke i forbindelse med lanseringen av NHOs nye klimapanel.

Les også:

Kjørefølelse

Ingeniør Johan Andersson ved Volvos hybridprosjekt, forteller at det meste er elektrifisert på prototypen for å teste grensene. Det inkluderer servopumper og luftkompressorer.

– En av de største utfordringene har ligget på styringssystemet og framskaffe en kjørefølelse i hybriden som ligner på den i de konvensjonelle lastebilene, forteller Andersson.

Han forklarer at det å bygge en lastebilhybrid handler om mer enn å skalere opp en personbilhybrid.

– Det går an å bytte erfaringer og kunnskap, men ingen komponenter. I prinsipp er det mye likt, men i detalj er det ingen likheter i det hele tatt.

Framtidsrettet - kanskje

De to første Volvo-hybridene i Norge er allerede bestilt. De går til Veøy AS som kjører for Schenker. Veøy disponerer i dag over 200 lastebiler.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Veøy betaler cirka 400.000 kroner ekstra per bil i «hybridtillegg» for FE-en, som selges for rundt en halv million kroner i konvensjonell utførelse.

– For oss handler dette om å prøve å være i forkant og vinne erfaringer. Men om dette blir framtida, det er umulig å si i dag, sier Veøy-sjef Arne Langseth til TU.no.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.