BEDRE MANØVRERING: Volvos nye drevløsning, IPS, gir bedre styre og manøvreringsegenskaper. ILL: VOLVO

Volvo først igjen

På fritidsbåter over 35 fot er tradisjonelt femdriftsmaskineri rådende, motor, gir, fast aksling og ror, gjerne i dobbeltinstallasjon.

Ulempen med denne løsningen er stor hydrodynamisk motstand, høy vekt, støy og vibrasjoner samt mange skroggjennomføringer.

Cruise til kos

Med IPS drevet innfører Volvo den samme teknologien for fremdrift for fritidsbåter som i dag er rådende for langt større cruisefartøyer. Det er to motroterende propeller vendt forover montert på svingbart undervannshus.

Undervannshuset, som er laget i aluminium-, bronse-, nikkellegering, har i tillegg til propeller også kjølevannsinntak, og eksosutløp.

Selve skroggjennomføringen er laget med et dobbelt gummioppheng. Løsningen innbærer at motoren kan monteres på myke gummiklosser, som gjør motorvibrasjonene minimale. Men først og fremst reduseres støyen ved at eksosen føres ut under vann, samtidig som mer effektive, men mindre propeller med høyere propellhastighet, reduserer propellvibrasjoner i skroget.

Elektronisk

IPS-drevet kommer i to versjoner, IPS400 og IPS500, som er to seksylindrede overladete common rail dieselmotorer som tilfredsstiller alle nye utslippskrav. Motorene styres elektronisk.

Med enskroggjennomføring er de lette å montere. Å installere et dobbelt sett med motorer tar halvparten så lang tid som en tradisjonell fremdriftsløsning.

Volvo hevder at en mer effektiv propulsjon, gjør at båtprodusentene kan redusere motorstørrelsen, samt at den reduserte installasjonstiden kan gjøre båtene billigere.