Volkswagen forsvarte sin sterke posisjon og ble dermed Norges mest kjøpte bilmerke for femte året på rad.
Dette viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Toyota på andre
Det tyske bilmerket hadde i 2010 en markedsandel på 15,0 prosent i personbilmarkedet og 19.172 solgte biler. Volkswagen-salget økte med over 34 prosent i fjor, mens bilmarkedet totalt økte med noe under 30 prosent.
Bilmerket styrket dermed sin markedsandel vesentlig fra året før og økte avstanden til Toyota, som er det nest mest solgte bilmerket i Norge.
Golf-suksess
Norges desidert mest solgte bilmodell var også i fjor Volkswagen Golf.
Salget av denne modellen økte med over femti prosent i 2010, og endte på 8.229 solgte biler. Hver 15. nye bil i Norge i fjor var dermed en Volkswagen Golf.
Volvo
Etter Volkswagen Golf følger Volvo V70 og Toyota Avensis.
Volkswagen Passat og Volkswagen Polo endte på henholdsvis sjette og syvende plass.
Dermed er tre av de syv mest solgte bilmodellene i fjor en Volkswagen.
Nyttekjøretøy på topp
Blant nyttekjøretøyene ble det også nok en seier til Volkswagen.
Som i de fem foregående årene er Volkswagen størst i dette segmentet, med Volkswagen Caddy og Volkswagen Transporter som Norges to mest kjøpte varebilmodeller.