VIL VOKSE: Etter oppkjøp av selskaper som Ascom og Ericssons divisjon for bedriftskommunikasjon, er Aastra Telekom store i Norge. - Men vi skal bli større, sier adm. direktør Bjørn Inge Lindhjem. (Bilde: Finn Halvorsen)

Vokser i vanskelig marked

  • IT

Aastra Telecom, som konsentrerer seg om bedriftskommunikasjon, kan vise til 40 etterfølgende kvartaler med pluss på bunnlinjen.

De vokser seg også stadig større gjennom oppkjøp, senest i vår da de overtok Ericssons divisjon for bedriftskommunikasjon for 67 millioner euro.





Til Norge via Ascom

Selskapet ble representert i Norge gjennom oppkjøpet av Ascom i 2003. Den norske organisasjonen teller i dag 17 mennesker.

– Men vi er i ferd med å ansette flere, og vil passere 20 i løpet av året, sier administrerende direktør Bjørn Inge Lindhjem.

Aastra er kanskje ikke like kjent som selskaper som Cisco og Alcatel Lucent. De har likevel mer enn 50 millioner installerte linjer i mer enn 150 land i verden.

– Vi har spesialisert oss på ren bedriftskommunikasjon. Etter de senere års organiske vekst og oppkjøp er vi ledende både i Europa og i Norge på dette feltet, sier Lindhjem. Han presiserer at Aastra er 100% fokusert på bedriftsmarkedet. – Vi leverer få løsninger til operatørmarkedet, sier han.





Åpne løsninger

Selskapet har tidligere hatt hovedtyngden av sine kunder blant små og mellomstore bedrifter. De jobber med å forsterke sin posisjon i segmentet for større bedrifter. Aastra 5000 er lansert spesielt for dette formålet.

Det er en serverbasert kommunikasjonsløsning basert på åpne standarder. I tillegg har de nå også Ericssons kjente MX-One familie, som blant annet er installert i den nye Operaen i Oslo.

– I Norge vil noe av jobben vår fremover bestå i å samordne og videreutvikle eksisterende løsninger basert på ulike opprinnelser som Ericsson, Ascotel og NeXpan. Vi vil dessuten også utvikle nye løsninger i samarbeid med våre kunder, sier Lindhjem.