Asfalt

Viser fram sin første elektriske tandemvalse

Dette er likevel ikke den første elektriske maskinen fra Dynapac. Faktisk produserte selskapet en batteridrevet konseptmaskin så langt tilbake som i 2010.

Den nye elektriske valsen fra Dynapac har en en vekt på 1,6 tonn og en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter.
Den nye elektriske valsen fra Dynapac har en en vekt på 1,6 tonn og en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter. Foto: Dynapac
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
10. aug. 2021 - 14:10

Den nye maskinen, som er utviklet sammen med Skanska i Sverige, gjennomgår utprøving i felt. Maskinen er designet for å konkurrere i klassen for 1,5 tonns vibrerende tandemvalser.

Den har en trommelbredde på opptil 1,0 meter, utvikler en sentrifugalkraft på 16,7 kN, en nominell amplitude på 0,4 mm og en statisk lineær belastning (foran/bak) på 6,1/7,9 kg/cm. Men i motsetning til den dieseldrevne modellen den er basert på, produserer den nye CC900 e tandem vibrasjonsvalsen null utslipp på driftspunktet.

 
 

Den nye CC900 e kommer på et tidspunkt da mange utstyrsprodusenter ønsker elektrisk drift for å redusere og til slutt eliminere eksosutslipp. Likevel er dette ikke den første for Dynapac. Faktisk produserte selskapet en batteridrevet konseptmaskin så langt tilbake som i 2010. Den maskinen var forut for sin tid. Men med tanke på at elektriske maskiner blir stadig mer populære, spesielt blant utstyrsutleiefirmaer, er tiden for CC900 e nå perfekt.

I utgangspunktet vil CC900 e bli produsert i begrenset opplag.

Utviklet i partnerskap

Med en vekt på 1,6 tonn og med en driftsbredde på 0,8 til 1,0 meter, har CC900 e tandemvals blitt designet for å tilfredsstille de spesifikke kravene til både anleggs entreprenører og utleieselskap. Den leverer samme lineære belastning, amplitude, frekvens og kjørehastighet som den dieseldrevne modellen den er basert på.

For å sikre at det nye produktet oppfyller behovene til sluttbrukere, utviklet Dynapac den elektrisk drevne CC900 e i samarbeid med Skanska. Helt fra begynnelsen av forsknings- og utviklingsfasen har Skanska gjennomgått spesifikasjoner og prototypemaskiner. En annen kunde, LOXAM, gir verdifulle tilbakemeldinger, og starter felttesten av en CC1000 e i løpet av noen uker.

 – Samarbeid er nøkkelen til å utvikle et vellykket produkt, og direkte brukerinnspill er utrolig verdifullt for et slikt prosjekt. Fra brukerperspektiv er det like viktig å bli kjent med utstyret på et tidlig tidspunkt. Selv om komprimeringsytelsen er uendret, er det fortsatt små endringer som må være arbeidsprosedyrene når vi går over fra tradisjonelt fossilt brensel til elektrisk kraft, sier Dynapacs Fredrik Åkesson.

Den nye delen av riksvei 85 fra Fiskefjorden mot Lødingen var snart klar til bruk da bildet ble tatt i 2024. Oppe til høyre ses Fiskefjordtunnelen. Her skal E10 og riksvei 85 knyttes sammen med et stort kryss.
Les også:

Dropper krav om å kaste underleverandør: Blir ferdig med jobben før rettssaken

Utslippsfri fremtid

Den elektriske drevne CC900 e-maskinen har vært under utvikling i mer enn et år og involverte et 20-manns forsknings- og utviklingsteam. Selv om batterisystemet som brukes i den nye modellen er både utprøvd og populært, har det gjennomgått grundige tester for å sikre at det oppfyller de spesifikke behovene til komprimeringsutstyrssektoren og er i stand til å motstå vibrasjonen som skapes av valsen.

Under denne testen har prototypemaskiner klokka en anselig mengde timer i drift. Først nå er Dynapac designteam villig til å begynne å gjøre maskinen tilgjengelig. Timingen kunne ikke vært bedre.

Fergen Hydra har blitt vesentlig dyrere i drift enn planlagt. Rederiets underskudd gjør at flere mister jobben.
Les også:

Drivstoff til denne fergen koster ti mill. mer enn planlagt – i året

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.