FellowShip:
Forsknings- og utviklingsprosjekt som har som mål å utvikle og demonstrere kraftforsyningsenheter med brenselcelle til bruk i det maritime markedet og offshoremarkedet.
Partnere:
- DNV: Prosjektledelse, risiko og sikkerhetsanalyse, skipsklassifisering
- Eidesvik Offshore: Rederi
- MTU Onsite Energy: Brenselcelleleverandør, MCFC (smeltekarbonat-teknologi)
- Wärtsilä Norway: Skipsdesign, Elektro-, kraftelektronikk og kontrollsystemer samt integrering av systemet om bord
Miljøgevinst:
I forhold til et skip tilsvarende Viking Lady drevet på diesel, er besparelsene med bruk av brenselceller:
- 30 % lavere drivstofforbruk
- Opp til 50 prosent mindre CO 2-utslipp
- Null utslipp av NO x, So x og partikler
For et vanlig offshore supplyskip som går på diesel, betyr utslippene ved bruk av LNG-drevet brenselcelle reduksjoner tilsvarende
- 5000 tonn CO 2
- 180 tonn NO x (samme som fra 20 000 biler)
- 30 tonn So x
- 4 tonn partikler
Kilde: Prosjektets hjemmesider (www.fuelcellship.com)
Brenselcelle:
- En brenselcelle konverterer energi lagret i en kilde til elektrisitet via en kjemisk reaksjon med oksygen i lufta.
- Energikilder kan være hydrogen, naturgass, propan, metan, avfallsgasser m.m.
- Utslipp av skadelige stoffer er nær null. avhengig av energikilde.
- Brukes hydrogen, vil kun vanndamp slippes ut, mens utslipp fra LNG og andre karbonholdige kilder vil inneholde CO2, men vesentlig redusert i forhold til vanlig teknologi.
Rederiet Eidesvik går foran i miljøvalg innen skipsfart. Tre av rederiets 10 forsyningsskip går på naturgass.
Siste skudd på stammen, Viking Lady, har i tillegg installert en brenselscelle om bord for å teste framtidas miljøvennlige skipsmotorer.
Les mer: Tester brenselcelle på skip
Invitert
Nå er skipet invitert til klimatoppmøtet i København. Invitasjonen kom fra Ritt Bjerregaard, overborgermester i København.
Hun har invitert borgermestrene fra over 60 av verdens største byer til Climate Summit for Mayors.
Når hun skal vise fram den store vindkraftparken Middelgrunden utenfor byen torsdag 17. desember, skal de fraktes med Viking Lady.
Testet i høst
Utviklingen og testingen av brenselcelle for skip foregår i prosjektet FellowShip, som startet opp i 2003.
Tidligere i år ble brenselcellen og tilhørende system og utstyr testet og kjørt i gang på land. I høst ble det installert om bord på Viking Lady.
Prosjektleder for FellowShip i mange år, Tomas Hebe Tronstad fra DNV, er svært fornøyd med å ha kommet i gang med testingen av anlegget om bord i skipet.
– Brenselscellen har begynt å levere kraft, men vi har kjørt i gang veldig forsiktig, sier Tronstad.
Hjelpemotor
Flytende naturgass blir brukt som drivstoff for brenselcellen, som er på kun 320 kilowatt (kW). Det er i prinsippet nok til å fungere som hjelpemotor for å sikre strømforsyningen om bord, men ikke til framdrift.
FellowShip er et samarbeidsprosjekt mellom de norske aktørene Eidesvik, Det norske Veritas og Wärtsilä samt tyske MTU Onsite Energy. Det tyske selskapet har levert over 50 brenselceller for bruk på land.
– Visningen i København er mer som et fesjå å regne. Den viktige jobben er å kjøre i gang og lære mer. Men det er stor glede over på ha kommet så langt, sier Tronstad.
Viking Lady blir liggende i havn i København 16. og 17. desember.